Close
Traktorból luxusautó – A Lamborghini születésének legendája

Traktorból luxusautó – A Lamborghini születésének legendája

Földöntúli erő, arcszaggató sebesség, és luxus. Ma ezt jelenti a Lamborghini márkanév, szerte a világon, de nem is olyan rég, cirka 55 évvel ezelőtt még egészen máshogy festett az olasz gyár, és egy különös eset vezetett odáig, hogy ma szájtátva nézhetjük, ahogy egy “Lambo” feltépi az aszfaltot.

A Lamborghini Automobili története hivatalosan 1963-ban kezdődött, de gyökerei ennél sokkal korábbra nyúlnak. Az 1916-ban született Ferruccio Lamborghini ugyanis nem sportautókból épített vagyont, hanem pont ellenkezőleg: a már megszerzett vagyonát verte el a luxusautó-gyártásra.

Lamborghini ugyanis a második világháborút követően traktorgyárat alapított, az ötvenes évek végén pedig már égőket és klímaberendezéseket is készített. A végtelenül agilis, lendületes, karizmatikus fickó rövid idő alatt sziklaszilárd lábakon álló vállalkozást épített fel, traktorgyára hamar referenciapont lett. A hatvanas évek elején Lamborghini már sikeres és gazdag emberként mégis úgy döntött, hogy sportkocsikat fog építeni, harcba szállva a Ferrarival. Környezetében mindenki őrültnek hitte, pedig nyomós indoka volt a döntésének.

Az egész történet Lamborghini sportkocsi-fanatizmusával indult, több Ferrari is parkolt a garázsában. Csakhogy végtelenül elégedetlen volt az autóiba szerelt váltókkal és kuplungokkal, hiányolta a dinamikát a kocsikból. Így aztán felkereste Enzo Ferrarit, a Ferrari alapítóját, és részletesen elmondta neki az autók hibáit. Mit válaszolt rá a másik legenda? Hogy a sofőrben van a hiba, és ha annyira ért hozzá, csináljon ő sportautókat.

Ferruccio ekkor határozta el, hogy megépíti a világ legjobb “Ferrariját”. Néhány régi, megbízható munkást egyből felvett a műhelyébe, olyanokat, akik korábban Ferrarinak dolgoztak – köztük azt a Giotto Bizzarrinit, aki a Ferrari-motorokat is tervezte.

Így született meg ’62-ben az Automobili Ferruccio Lamborghini vállalat, és ’63 májusában vele együtt egy ultramodern gyár Sant’Agata Bolognesében, kb. 25 kilométerre Bolognától. Az autók márkajele pedig egy bika lett, amelyet egy 1879-es viadal 24 kardszúrást túlélt bikájáról, Murciélagóról mintáztak.

A munka a kezdeti időkben rendkívül dinamikus volt. A gyárcsarnok mellett álló irodából Ferruccio mindig figyelte a folyamatokat, és ha valami nem úgy történt, ahogy szerette volna, feltűrte az ingujját, és ő maga is munkába állt. Az elszántságnak meg is lett az eredeménye: 1964-ben megjelent az első modell, a legendás 350 GTV, amelynek a teljesítménye jócskán meghaladta a korabeli Ferrarikét. A 120 legyártott 350 GT-t aztán 273 darab 400GT követett, négyliteres motorral, már saját tervezésű váltóval.

Az autógyár szépen fejlődött, a ’66-ban bemutatott 385 lóerős Miura pedig igazi áttörés volt, hiszen elsőként volt képes átlépni a 300 km/h sebességhatárt, és megteremtette a szupersportkocsi kategóriát.

A világhírű autógyár azóta már többször került csőd szélére, de az vitathatatlan, hogy Ferruccio Lamborghini a hatvanas évek elején némi gőggel, óriási elszántsággal, rengeteg munkával és szenvedéllyel szenzációsat alkotott.

Close