Close
A monacói hercegi esküvőre készült a Lexus LS nyitott tetős változata

A monacói hercegi esküvőre készült a Lexus LS nyitott tetős változata

A kihalófélben lévő limuzin-kabriók egyik utolsó példánya a 2011-ben készült Lexus LS 600h L Landaulet, amelyet lenyitható vászontető helyett egy különleges megoldással láttak el, hogy mindenki láthassa az esküvőjére tartó monacói hercegi párt.

Szinte teljesen kihalt a landaulet karosszériatípus, amelynek egyik emlékezetes képviselője az egyetlen példányban készült Lexus LS 600h. Eredetileg az olyan hintókat hívták így, amelyeken a vászontető csak az utasteret védte, később, az autók elterjedésével egyre inkább az olyan limuzinokra és taxikra használták a kifejezést, amelyek alapvetően zárt karosszériával rendelkeztek, de a hátsó utasok feletti tetőrész vászonból készült és lenyitható volt.

II. Erzsébet és Kurt Georg Kiesinger egy Mercedes-Benz 600 Landaulet-ből üdvözölte a tömeget a királynő stuttgarti látogatásán 1965-ben

Főleg uralkodók és magas rangú állami vezetők részesítették előnyben ezt az autótípust, mivel a katonai parádékon, nemzeti ünnepeken, esküvőkön és temetéseken ezekből volt a legkönnyebb menet közben üdvözölni a tömeget. A Lexus ezt a hagyományt elevenítette fel 2011-ben, amikor a Carat Duchatelet karosszériaépítő céggel közösen

elkészítette az LS 600h nyújtott változatának landaulet kivitelét a monacói hercegi esküvőre.

II. Albert ezzel a parádés limuzinnal vitte választottját, Charlene Wittstock dél-afrikai úszónőt a Monte-Carlóban megtartott esküvőjükre 2011. július 2-án.

A belga karosszériaépítő cég ötven éve foglalkozik különleges, reprezentációs célokra átalakított nyújtott, nyitott és páncélozott limuzinok gyártásával, járműveiket jellemzően uralkodó családok, magas rangú állami vezetők és hírességek számára vásárolják. A Lexusszal közösen épített LS 600h azért is emlékezetes, mert

ez lett a világ első nyitható tetős hibrid autója, egyben a Lexus első nyitható tetős limuzinja.

Az egyedi tervezésű Lexust a hagyományoktól eltérően nem lenyitható vászontetővel látták el,

hanem egy levehető, átlátszó polikarbonát tetővel, amely úgy tette láthatóvá az ifjú párt, hogy egyben védte is őket. Az építése több mint 2000 munkaórába telt, azt ugyanis már a kezdetektől elhatározták, hogy az esküvői autó nem lehet kevésbé kifinomult, mint ahogyan az alapként használt limuzin annak idején kigördült a Lexus gyárából Japánban.

A karosszéria megerősítéséhez méhsejt szerkezetű, kevlár és szénszálas kompozit anyagokat használtak, hogy a nyújtott tengelytávú limuzin merevsége megmaradjon a tető eltávolítása után is. Mivel a kompozit alkatrészek formázása nagyon magas hőmérsékletet igényel, ezért ezeket egy speciális kemencében szó szerint rásütötték a karosszériára.

A legnagyobb mérnöki kihívást persze az egy darabból álló átlátszó tető megalkotása jelentette.

A buboréktető elkészítését egy olyan francia cégre bízták, amely helikopter-szélvédők és vadászrepülő-pilótafülketetők gyártására szakosodott.

Az egyetlen, könnyű polikarbonát héjból álló tető 8 milliméter vastag, csupán 26 kilogrammot nyom,

és tökéletes kilátást biztosít. A tervezés során egy milliméternél kisebb tűrést engedtek csak meg, a tető gyártásához és autóra illesztéséhez robotszerszámokat használtak.

Az esküvő napján a Lexus LS 600h-val a hercegi pár bejárta egész Monte-Carlót:

a sofőrös túra a hercegi palotától először a kikötőig vezetett, majd az I. Albert sugárút mentén felfelé a Sainte-Devote templomig, ahol a hagyományoknak megfelelően a hercegnő a menyasszonyi csokrát eldobta. Az út nagy részében az átlátszó tetejű luxusautó teljesen elektromos üzemmódban működött, nulla károsanyag-kibocsátással.

A LS 600h ötliteres V8-asa a villanymotorral együtt 445 lóerős teljesítményre képes,

de az összkerékhajtású luxusautó 6,3 másodperces százra gyorsulását és 250 km/órás végsebességét még sosem használták ki. A mindössze egyetlen alkalommal használt hercegi Lexust az esküvő után a monacói Oceanográfiai Múzeumban állították ki, a landaulet karosszériás luxusautók egyik utolsó képviselőjeként.

1956-ban III. Rainier herceg és Grace Kelly is egy nyitott tetős luxusautó, egy Rolls-Royce Silver Wraith hátsó ülésén járta be Monte-Carlót

Nyitott elegancia

Landaulet karosszériás limuzint épített a Hooper abból a Rolls-Royce Silver Spiritből, ami eredetileg jótékonysági célból készült, de végül a gyártója nyakán maradt. A Mercedes annak idején a Maybach előző szériájából is épített landaulet változatot, a legújabb generációból ez a karosszériaforma még várat magára.

FOLYTASD EZZEL
A hatvanas évek szülötte az egyik legérdekesebb Citroën
Olasz bőrművesek készítik a Bugatti méretre szabott utazótáskáit
Rendeld meg a Roadster magazin 5. számát!
Mi jobb, mint egy 170 oldalas Roadster magazin? Hát egy 220 oldalas Roadster magazin! Igen, a 2021-es nyári számunkra jelentősen megnöveltük a terjedelmünket, hogy még több kalandot, utazást és inspirációt élhessünk át közösen. A méret azonban nem minden, arra is figyeltünk, hogy ismét a lehető legjobbat kínáljuk olvasóinknak. A tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet. Megnézem, mert érdekel!
Close
HELLO, EZ ITT A
ROADSTER
Kövess minket a Facebookon!
Történetek, amiket nem fogsz elfelejteni!

Iratkozz fel a hírlevelünkre!

Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom