Delfinsztori és ötcsillagos partszakasz Horvátország egyik legszebb szigetén

Ismerős az érzés, amikor behasít, hogy vége a nyárnak? Na igen, mi sem tudtunk ellenállni egy idei utolsó adriai napfürdőnek, de arra azért nem számítottunk, hogy még egyszer csokira sülünk így ősszel, ezúttal Lošinjban.

Túl a kopár Krk-szigeten, komppal át a Cresre, nem torlódtunk fel, ez már egy nyugisabb szezon. A szigetekig végig autópálya, használtuk az ENC sávot a fizetőkapuknál, profi az ehhez szükséges kütyü, két nappal az indulás előtt béreltük, bevált. A pálya után a sima autóút is kiváló, lassítja azonban a haladást a sok lakókocsi, előzni a kanyargós utakon nem egyszerű történet. Pihenők, kitérők nélkül autóval Budapesttől az út 602 km, ebből 471 km autópálya, amit közel hét óra alatt teljesítettünk.

Látens delfinsztori

Lošinj legnagyobb reklámszpotja: a delfin. Egyet sem láttunk. Viszont valóban nagyon tiszta a víz, és ezt nem csak a delfinek kedvelik, hanem mi is. A tenger élővilága gazdag, növényzete és állatállománya kiemelkedően változatos. Európa egyik legnaposabb vidéke az örökzöldek és gyógynövények szigetvilága. Körülbelül százötven palackorrú delfin él a környező tengerben, ezt a területet 1987-ben rezervátummá is nyilvánítottak. Érdekesség, hogy csak 1995-ben váltak védetté a delfinek Horvátországban.

Mindemellett létezik egy delfinkutató központ kiállításokkal, edukációval, delfinplakátokkal, videókkal, képeslapokkal, sőt, még örökbe is fogadhatunk egyet. Élőben látni az leginkább “maybe”, ahogy egy turistahajó dílere mondta nekünk a kikötőben.

Mediterrán közérzet

Lošinj és Cres eredetileg egy sziget volt, de még a római korban a hajózás megkönnyítése érdekében egy csatornával szétválasztották őket. Így jött létre Cres, ami még ezután is Horvátország legnagyobb szigete, és Lošinj a 11. legnagyobb sziget 31 km hosszával, 4 km szélességével.

Gyógyhely már 1892 óta. A Čikat öbölben számos, még az Osztrák–Magyar Monarchia idejéből fennmaradt Habsburg-villa található, köztük a Sissynek épített nyári rezidencia is, amit sajnos egy percig sem élvezhetett. A növényzet dús, szubtrópusi. Két települése Veli Losinj és Mali Losinj, nevükkel ellentétben az első kisebb, csendesebb, a másik nagyobb és erősebb turistamágnes.

A sziget sokszínű, izgalmas partszakaszán a kikötőket kivéve mindenhol szabad a strand. A víz színe gyönyörű és átlátszó, mint egy akváriumban, a part leginkább kényelmesen sziklás, igazi vitorlás hely, de rengeteg a motorcsónak, sétahajó, luxusjacht. Tiszta és rendezett üldögélős, sétálgatós szakaszokkal, bringautakkal kiépített. A domborzat nem mondható sík terepnek, kiváló túraszpot és kedvelt búvárhely.

Hangulatos pasztell színű mediterrán jellegű házak, régi villák, hatalmas pálmafák, óriáskaktuszok. A kikötő a központ, fentebb szűk kis macskaköves utcák, bazárok, élőzenés teraszok. A helyiek leginkább a turizmusból élnek, jók a tengeri ételek, a zöldségek, gyümölcsök és a házikenyér. Napnyugta után is hosszan megy az élet, jönnek-mennek a hajók, sok a motor nélküli vitorlás, szép lassan jutnak csak a helyükre ez esti parti széllel.

FKK és az ötcsillagos partszakasz

Körbefürdőztük a szigetet, öblök, lagúnák, egy-két gyerekes pancsoló, elvétve kihalt, vadregényes részek, leginkább mindenhol voltak, de sehol sem zsúfolásig. A turisták nagy arányban németek, olaszok, de magyarokkal is összefutottunk. A szállodák strandjait éppúgy lehetett használni a napágyakkal, ernyőkkel, mint a gazdátlan partokat, ezzel együtt az élvezeti faktor kevéssé eltérő, mindenhol teljesen zen van.

Kipróbáltuk az FKK-t, vagyis a naturizmust is. Miután szinte az egész hetet pusztán fürdőruhában töltöttük, egyáltalán nem volt furcsa még azt is levetni. Főként azért, mert a kijelölt partvonal hosszan elnyúló, magasan tagolt, sziklás vonulat, mindenki gondosan úgy helyezkedik, hogy ne zavarja a másikat. A meztelen fürdőzés magasélmény, szemérmesebbeknek is ajánljuk.

És hogy mi minden van még

A helyi turisztpontok mindent kínálnak: jetski, hajóbérlés, vizitaxi, sétahajó, közeli pici szigetek, evés-ivás, világítótorony, tenisz, kosárpályák, bicajbérlés. A sziklás napozáshoz a helyi bazárokban lehet venni szivacsot, a fürdéshez cipőt.

Mindent egybevetve, a sziget ár-érték arányban is kiváló nyári utórezgés, nem bulicentrum, de éjjelig nyitva vannak a teraszok. A nappalok nagyon déliek, az emberek kedvesek, és szabadság van. Azok is megtalálják a helyüket, akik a luxust szeretik, és azok is, akik inkább nomádabb vizekre vágynak.

Van egy ismeretlen olasz sziget, ahová nehezebb bejutni, mint a Vatikánba

Minden idők egyik legismertebb kalandregényének színhelye ez a vaskos történelmű, picinyke sziget, nem messze Toszkána partjaitól.