Európai mintára alakítják át Los Angeles egyik legismertebb útját, a MacArthur Parkot kettészelő Wilshire Boulevardot, amelynek egy szakasza már a közeljövőben autómentes lehet.
Los Angeles vezetése a héten hivatalosan is bejelentette, hogy felszámolják a járműforgalmat az ikonikus Wilshire Boulevard mintegy 700 méteres szakaszán. Azért annyira gyorsan nem tűnik el a kétszer kétsávos út: a következő évben, mielőtt végleg lezárnák az utat, a tervezők közösségi hozzájárulást kérnek, környezetvédelmi dokumentumokat készítenek, és próbalezárásokat végeznek majd.
Ha végigfut a program, az vízválasztó esemény lehet egy erősen autós kultúrájú országban, a közelmúlt legjelentősebb gyalogosbarát lépése.
Ugyanakkor sokkal többről van szó egyszerű parkosításnál. A terület mellett egy sűrűn lakott bevándorló közösség található, szegénységgel, nyüzsgő utcai élettel, hajléktalanokkal és drogosokkal. Vannak játszóterek, füves sportpályák és játszóterek, de a pálmafák alatt hűsölő családok mellett, a park keleti végében a már említett társadalmi problémák ütik fel a fejüket.
Ezért hát – mondja Eunisses Hernandez, akinek a körzete részben ezt a területet is érinti – nemcsak sima infrastrukturális átalakításról van szó, jóval inkább „megnyitunk egy környéket új lehetőségek előtt, amelyek akkor születnek, amikor az autók szükségletei helyett az emberekét helyezzük a középpontba.
Nagyobbat és jobbat álmodunk egy közösségnek, amelynek egy kritikus befektetésre van szüksége.”
A tervezők remélik, hogy a zöldövezetet végül a szűk fél mérföldnyire, nyugatra fekvő Lafayette Park felé hosszabbítják meg.
A MacArthur Park 2,5 millió dolláros átalakítását nagyrészt szövetségi pénzből fedezik, egy nagyobb kampány részeként, amelynek célja az utak építése által okozott károk orvoslása – az utak ugyanis gyakran szétvágtak közösségeket, az alacsony jövedelműek lakta vagy már szegregált területeket. A megyében számos hasonló projekt kapott támogatást.
A terv szerint két futballpályányi területtel hosszabbítanák meg a parkot, árnyékot adó fákkal sok zöldfelülettel. A város ezen felül hárommillió dollárt biztosít az opioid-rendezési alapjából, hogy a parktól fél mérföldön belül drogambulanciát építsen fel, minden, a kezeléshez és az ellátáshoz szükséges eszközzel.
Egykoron a Wilshire Boulevard volt Los Angeles autópályáinak előfutára: a múlt század húszas éveiben olyan sűrű volt a forgalom, hogy a várostervezők bevezették a körforgalmakat, táblákat helyeztek ki, majd később ez lett a város első sávozott útja. „Kalifornia leghíresebb útjaként” emlegették, amely zavartalan közlekedést biztosított Los Angelestől a tengerig.
Egy döntés közel 90 éve kettészakította a parkot, az autós közlekedést priorizálva, figyelmen kívül hagyva a közösség összetartozását. Kérdés, most sikerül-e újra összenöveszteni, ami összetartozik.
(Forrás: Los Angeles Times, fotók: GettyImages)
Wilshire Boulevard | amerikai egyesült államok | macarthur park | amerika | los angeles
Luxus ízek, felejthetetlen pillanatok – Így válassz tökéletes szeszes italt karácsonyra
Skót nyár a ködös budapesti belvárosban – Ilyen a 2023-as év whiskyje
Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.
Megnézem, mert érdekel!