A kopár európai sziget, ami magával ragad és nem ereszt – Ezért szerettük meg Máltát

Málta különleges szerzet. Európa ötödik legkisebb országa régen komoly stratégiai gócpont volt, ma már inkább a mediterrán klímára áhitozó külföldi munkaerő, kultúrára éhes turisták, és gasztrokalandorok kedvelt úticélja. Sokak szerint még így sem több egy pár napos kirándulásnál, mi viszont másodszor jártunk ott és akad hiányérzetünk: kizárt, hogy mindent láttunk, amit ez a kis sziget tartogat.

Mióta heti több alkalommal találunk repülőjáratot Szicília déli szomszédjához - ráadásul néha annyira olcsón, hogy már nekünk kellemetlen -, elég könnyű dolgunk van, ha gyönyörű, türkizkék tengerre és némi napfényben oldott D-vitaminra vágyunk.

St. Julian's például maga az oázis

Az apró sziget nehezen illethető "buja" vagy "zöld" jelzőkkel - mégis rengeteg természeti szépséget találunk benne.

Ha egy több órás túrára indulnánk, hamar szembesülünk a szó szoros értelmébe vett sivár valósággal, de a partmenti települések rengeteg ligettel, parkkal és gyönyörű öblökkel tűzdeltek. Ráadásul az erősen köves, sziklás jellegét már évszázadokkal ezelőtt elkezdte előnyére fordítani: a helyi, mediterrán épületek alapját a szigeten található globigerinás mészkő adja.

Málta legnagyobb vonzereje ezzel együtt leginkább a pazar klímában, a több évezredes történelemből fakadó kulturális sokszínűségben, és mindezek tökéletesre csiszolt marketingjében keresendő.

De pontosan miért is érdemes Máltára menni? Összeszedtünk tíz kötelező programot, amit mi már kipipáltunk a máltai bakancslistánkon.

#1 Megnézni az Azúr Ablakot

Annak ellenére, hogy Málta az egyik legmelegebb európai sziget, nem tipikus nyaralóhely - előbb szeretünk bele változatos természeti értékei, mint ritka, homokos, strandolásra alkalmas partszakaszai miatt.

Ha valaki pár éve kérdez minket a kedvenc helyünkről, szinte biztos, hogy az Azúr Ablakot mondtuk volna. 2017-ben viszont, egy hatalmas viharban a kőhíd összeomlott - a turisták álmaival együtt, akik még csak tervezték, hogy megnézik az évezredes képződményt.

De, hogy Máltán mennyire parádésan kovácsolnak turisztikai előnyt még egy ilyen tragédiából is, azt jól mutatja, hogy az összeomlás óta búvártúrákat szerveznek a sziklánál, és már tervezik a látványosság mesterséges helyreállítását.

#2 Úszni a Blue Lagoon-nál

A cominói Blue Lagoon az a hely, ahol a víz színét simán hihetnénk egy komolyabb kémiai kísérlet eredményének. Többször olvastuk már, hogy nem éri meg a fél napos hajótúrát, de ezzel erősen vitatkoznánk.

Ha tavasszal vagy ősszel érkezünk Máltára, még a turistatömeggel sem kell megküzdenünk, hogy néhány órás hajókázást követően átszeljük a lagúnát, vagy ejtőzzünk egyet a homokpadon.

#3 Újra gyereknek lenni a Popeye Village-ben

A sziget legvidámabb helyére, a Popaye Village-be kb. 1 óra buszozással a sziget bármelyik pontjáról eljuthatunk - ennyi fáradtságot bőven megér. Ez a mesebeli hely volt az 1980-as Popeye-film forgatási helyszíne - Robin Williams-szel a főszerepben - , és bátran mondhatjuk, hogy ma, Máltán ez minden gyerek és gyereklelkű felnőtt legzseniálisabb programja.

A Popeye Village összeeszkábált faházaiba ajándékboltokat, ékszerüzleteket és éttermeket költöztettek, miközben beülhetünk akár az eredeti mozira is, hogy megismerjük, vagy éppenséggel felidézzük a sztorit.

De folyamatosak az utcai műsorok is, Popeye kb. félóránként életre kel, de ha jókor megyünk, akár még egy gyors motorcsónakos körútra is elvisznek minket - és ennyi csillogó gyerek-szempárt aligha látunk máshol a világon.

#4 Elveszni Mdina évezredes utcáiban

Ha hihetünk a történészeknek, Málta első lakói már Kr. e. 5000 körül megjelentek - a gozói il-Mixta barlangban legalábbis számos, ebből az időszakból származó emberi nyomot találtak. De akadnak a szigeten templomok is, amelyek a Stonehenge-nél vagy a gízai piramisoknál is idősebbek.

Mdina, Málta régi fővárosa - amit "csendes város"-nak is neveznek - maga az élő történelem, és nem nehéz megérteni, miért. A nem egészen 300 fős lagosságot számláló városban alig-alig találunk autót, templomokat, ikonikus épületeket és hihetetlen történeteket annál inkább.

Rómaiak, bizánciak és arabok is hosszú időn át éltek a városban, de a későbbi korok francia és brit hatása is sok-sok épületen visszaköszön. A leghíresebb épülete Mdinának az a Szent Pál katedrális, ami a hagyomány szerint Málta első katedrálisa volt, csak elsőként a muszlim időkben, majd egy földrengésnek köszönhetően 1693-ban romba dőlt - a mai barokk templom a XVIII. század elején épült.

A kilátás Mdinából, egész pontosan a híres Fontanella kávézóból

Ha már Mdinában járunk, van még egy kihagyhatatlan program, ami látványnak sem utolsó: a környék leghíresebb cukrászdájában, a Fontanella Tea Gardenben nem csak mesteri csokitortába - amiből állítólag több ezer darabot adnak el naponta a környék kávézóinak és cukrászdáinak -, de a kilátásba is könnyű beleszeretni.

#5 Vacsorázni egy tradícionális, máltai étteremben

A hagyományos máltai étel a kultúrák keveréke - találunk klasszikus ízeket Nagy-Britanniából, Szicíliából és Franciaországból is. Első blikkre minden olyan "olaszos" - alig találni éttermet pizza és tésztaételek nélkül. Ha viszont valami igazán máltait keresünk, legjobb, ha nyúlpörköltet, Bragiolit - azaz töltött-göngyölt marhahúst - vagy Lampukit, vagyis halpitét keresünk az étlapon.

Nehéz mellényúlni, ha csak egy jót szeretnénk enni, a hagyományosan helyi éttermek pedig kitűnnek a tömegből, így könnyű megtalálni őket. Ha inkább biztosra mennénk, irány egy jó olasz, thai vagy indiai étterem - mindenből találunk a szigeten kedvünkre valót.

St. Julian's-ben a Cuba étteremlánc terasza elég hangulatos hely egy vacsorához

#6 Bejárni az esti Vallettát

Mdinával, a régi fővárossal szemben Valletta élő, mozgalmas, izgalmas. Ez az a hely, ahol úgy érzed, a legjobb dolgok egy része teljesen ingyenes - elég csak elmenni a Barakka kerthez, ahonnan Málta legnagyobb természetes öblének, a Grand Harbour-nak fényei egészen mesebeliek, vagy épp a város fő utcájára, a Republic Streetre, mely izgalmas műemlékeket, templomokat és múzeumokat rejt.

#7 Enni a halpiacon, Marsaxlokkban

Bár nem ez az egyetlen hely, ahol színes csónakokat látunk Máltán, Marsaxlokk több tucatni vidám halászladikja sejteti, hogy a legjobb helyen járunk, ha friss tengeri ételeket kóstolnánk.

Persze, mondhatnánk, hogy ez is csak egy halászfalu egy halpiaccal, de a hosszan elnyúló bódésor a csónakok mellett valami egészen szenzációs.

A piacot vasárnap halászok és turisták százai lepnek el, ahogy a környék éttermeit is. Itt a tintahal nem nyúlós, és a rák is finoman roppan, minden friss és autentikus - szóval, kötelező gasztronómiai program.

#8 Pihenni Gozón

Ennyi ember nem tévedhet - gondoltuk. Hétvégén ugyanis párok, családok és baráti társaságok százai indulnak el komppal a szomszédos - de közigazgatásilag Máltához tartozó - Gozóra, hogy feltöltődjenek.

A környék legzöldebb szigete korábban az Azúr Ablak miatt volt nagyon-nagyon népszerű, ma a gyönyörű, apró mediterrán falvak és öblök jelentik az ellenállhatatlan vonzerőt.

Gozo nem csak természeti értékeit nézve, hanem kulturális szempontból is mérvadó tagja a szigetcsoportnak: népszerű színházak és festák, azaz helyi fesztiválok adják a sziget szellemi munícióját.

#9 Hajnalig mulatni Paceville-ben

St. Julian's egyik városrésze egy bizonyos szempontból totálisan olyan, mint New York: soha nem alszik. A máltai Ibiza az éjszakai élet központja, tengernyi klubbot, bárt, éttermet foglal magába, szinte kizárva annak lehetőségét, hogy ne érezzük jól magunkat.

Nyilvánvalóan ez a környék a turisták, legfőképp a bulizó fiatalok Mekkája, és nehéz lenne elképzelni vagányabb nyári rezidenciát a negyed valamelyik menő szállodájánál.

A világ egyik legszebb vízeséséért elég átugrani a szomszédba

Tizenhat türkizkék színű tó, kellemes hűvöset nyújtó árnyas fák, és kilencvenkét csobogó vízesés. Ez a Plitvicei-tavak ajánlata.

(Fotók: Gyana Dániel, Getty Images)