Következő Škodája már tisztán elektromos autó lesz? Minden bizonnyal számos kérdés jut eszébe az elektromos mobilitásra való átállással kapcsolatban.
Mire számíthat elektromos autó vásárlásakor?
Mindenekelőtt a vezetés újszerű élményére - és kezdetben talán arra is, hogy új szokások szerint, másként kell eljárnia. Ám bátran előre - valóban semmi ok az aggodalomra!
Be kell indítani a Škoda elektromos autót?
Nem, ez az egyik, amit már nem szükséges megtennie. Miután beült, egyszerűen nyomja le a fékpedált - és kész. Az autó aktiválódik, amint a Virtual Cockpit műszeregységen megjelenő üzenet is jelzi. Ezután már csak kapcsolni kell a megfelelő menetfokozatot és már indulhat is. Ugyanilyen egyszerű, amikor megérkezett úticéljához - csak szálljon ki, és az autó kikapcsol.
Szükséges sebességet váltani Škoda elektromos autó vezetésekor?
Nem. Az előre- vagy hátramenetet természetesen továbbra is ki kell választani - mint az automata sebességváltóval szerelt modellekben -, ám az elektromos motor fokozatváltás nélkül is kellően széles fordulatszám-tartományon üzemel, maximális forgatónyomatéka pedig már közvetlenül elinduláskor rendelkezésre áll.
Mi a helyzet a hatótávval?
Az egy-egy töltéssel elérhető hatótáv az elektromos autók minden új generációjával bővül. A Škoda Enyaq iV akár 547 kilométeres hatótávot is kínálhat, ami bőségesen elegendő az utak túlnyomó többségéhez. Ideális esetben egyaránt rendszeresen töltheti éjszaka otthon, vagy napközben a munkahelyén, hosszabb utak esetén pedig célszerű előre tájékozódni a töltőállomásokról, ahol megállhat útközben az akkumulátor részleges vagy teljes feltöltésére. Egy-egy autó hatótávját számos tényező befolyásolja, köztük a vezetési stílussal, a sebességgel, illetve a külső és a beltér-hőmérséklettel.
Hogyan működik a töltés és mennyi időt igényel?
Kétféle töltési mód kínálkozik: váltakozóáramú (AC) és egyenáramú (DC). A váltakozóáramú töltés nem olyan gyors, mint az egyenáramú, ami a hálózat teljesítményével függ össze. Emellett a háztartási elektromos hálózat 230 vagy 400 voltos aljzatai váltakozóáramot szolgáltatnak, amit az elektromos járműnek kell egyenárammá alakítania. A nagyobb energiaáramlás miatt gyorsabb a töltés háromfázisú csatlakozóról, de a váltakozóáramot ez esetben is egyenárammá kell alakítani. A leggyorsabb megoldás a kifejezetten elektromos járművekhez készült töltőberendezéssel végzett egyenáramú töltés. A töltés nem lineáris folyamat: a nagyfeszültségű akkumulátor a gyorstöltő állomásokon mindössze 36 perc alatt tölthető fel 10-ről kapacitása 80 százalékára, ám a fennmaradó 20 százalék is nagyjából ugyanennyi időt vehet igénybe.
Mi a falitöltő (wallbox)?
A falitöltő (wallbox) elektromos járművek számára készült, falra szerelt, váltakozóáramú töltőkészülék. A Škoda iV Charger, azaz a cseh autógyártó hivatalos falitöltője, háromféle változatban kapható, amelyek mindegyike más-más funkciószintet képvisel.
Bármilyen töltőt használhatok a városban?
Töltőállomások széles hálózata áll rendelkezésre Európa-szerte az elektromos autók töltéséhez - amennyiben az adott töltő rendelkezik a Škoda járműveihez megfelelő csatlakozóval. Többféle csatlakozó létezik, de a Škoda elektromos autók vezetőinek elvileg nem kell attól tartaniuk, hogy nem tudják csatlakoztatni autójukat a töltőállomásra, amit találnak. Európában a CCS (Combined Charging System) csatlakozó vált az egyenáramú (DC) gyorstöltés, míg a széles körben elterjedt Mennekes-csatlakozó a váltakozóáramú (AC) töltés szabványává. Utóbbi szerepel mind az otthoni falitöltők (wallbox), mind pedig az autókhoz mellékelt kábel csatlakozójaként, amely 230 voltos, kétfázisú és 400 voltos háromfázisú aljzatokhoz is csatlakoztatható.
Kínál a Škoda nyilvános töltési lehetőséget az elektromos járművek számára?
Igen, a neve Powerpass. A Powerpass-kártyával Ön gyakorlatilag bárhol tölthet, a töltési és fizetési adatok pedig egy alkalmazásban tekinthetők át egyszerűen. Ez az első Enyaq iV megjelenése óta elérhető, jól bevált rendszer az IONITY gyorstöltő hálózatához is hozzáférést biztosít. A jelenlegi ME3 szoftverrel rendelkező Enyaq iV sorozatú modelleken az új Plug & Charge funkciónak köszönhetően a kompatibilis töltőállomásokon igen kényelmesen, egyszerűen a töltőkábel csatlakoztatásával indítható a töltés. A jármű azonosítása ilyenkor teljesen automatikusan zajlik a töltőállomáson. A jövőben a Moduláris elektromos platformra (MEB) épülő új Škoda-modellek is kínálják majd ezt a funkciót.
Hogyan töltődik az autó menet közben?
Az elektromos autók egyik figyelemreméltó jellemzője az energia-visszatáplálás (rekuperáció) rendszere, ami lényegében az akkumulátort töltő motorfék-megoldás. A Škoda Enyaq iV a kormánykerék kapcsolóbillentyűi révén a rekuperáció három intenzitási fokozatát kínálja, de a legerősebb fokozat a B menetüzemmód kapcsolásával is választható. Egy teljesen automatikus üzemmód is rendelkezésre áll, amelyben az autó önműködően gondoskodik e funkcióról. A rekuperáció alapvetően változtatja meg a vezetés élményét, legerősebb fokozata például olyan hatékonyan fékez, hogy az autó a gázpedál felengedésekor azonnal lassulni kezd, így Ön kényelmesen, szinte csak egy pedál használatával közlekedhet. A rekuperáció az autó hatótávjának növelésében is segít.
Mekkora az elektromos autó élettartama?
Ebben számos tényező szerepet játszik, különösen a vezetési stílus, az autó gondozása és az előírt karbantartási ütemterv betartása. Mindezek ellenére a Škoda nyolc év vagy 160 ezer kilométer garanciát vállal az akkumulátor élettartamára. Az Enyaq iV és az Enyaq Coupé iV esetében a garanciafeltétel szerint az akkumulátor kapacitása ez idő alatt nem csökkenhet az eredeti szint 70 százaléka alá.
Aktuális SKODA ajánlatokért keresse a Porsche Pest márkakereskedésünket.
Ezzel a tíz fantasztikus dizájntárggyal a legmenőbb hellyé teheted az otthonod
10+1 ikonikus és gyönyörű lámpa, ami garantáltan feldobja az otthonod
Beköszöntött a tél, és vele együtt megérkezett a Roadster magazin legfrissebb, 14. száma. Mit találunk benne? Kajakkal bejárjuk Grönland izgalmas és lenyűgöző helyeit, találkozunk a világ egyik leghíresebb párterapeutájával, Esther Perellel, és a Netflix által világhírűvé vált dél-koreai séffel, Jeong Kwannal, motorral részt veszünk a Balkan Rallyn, és beszélgetünk Kelecsényi Milán férfiruha-készítővel is. A Dél-afrikai Köztársaságban teszteljük, milyen az új AUDI Q8, és elbeszélgetünk a zoknik Rolls Royce-át gyártó Iszató Nisigucsival is. Elmegyünk egészen Kenyáig, hogy elefántokat nézzünk, az Őrségben kipróbáljuk, milyen a régió legújabb kabinháza, a Kástu, bemutatjuk a Déryné Kenyeret, a város új pékségét, teszteltjük az új elektromos KIÁt, ezen kívül pedig találkozunk még Berki Blanka topmodellel, Áron Eszter divattervezővel és sokan másokkal. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!