Világviszonylatban is egyedi technikával hozták közelebb az Operaház eredeti szellemiségét

Háromévnyi felújítás után márciusban átadták a nagyközönségnek a Magyar Állami Operaházat. A rendkívül komplex munka egyik fő célja volt helyreállítani Ybl Miklós 1884-es neoreneszánsz épületének eredeti szellemiségét – ebben pedig meghatározó szerepet játszott egy, világviszonylatban is egyedülálló digitális 3D modellezési folyamat. A munkálatokat a ZDA – Zoboki Építésziroda vezette, a világítervezést és a fénymodellezést a MadeByLight végezte, a 3D-s vizualizációt a The Greypixel készítette. Az Operaház legfontosabb tereinek újjávarázsolásának titkaiba az utóbbi két cég avatott be bennünket.

Nagyon könnyű az ország egyik legfontosabb háza, egy 140 éves műemléképület eredeti állapotának helyreállításáról beszélni. Megcsinálni nehezebb – jóformán lehetetlen. Csak erősen töredékes, sokszor egymásnak ellentmondó dokumentáció maradt ránk, bizonyos területeken már az 1884-es átadásra is kompromisszumokat kellett kötni, és ha ez nem volna elég, már az első években is végeztek kisebb-nagyobb módosításokat a házon.

„Filozófiai kérdés, hogy egy történelmi épületben az átadás utáni években elvégzett módosítások eredetinek minősülnek-e” – mondja Haász Ferenc, a MadeByLight vezető világítástervezője.

Az auditórium szobrainak látványterve

Nincsenek rajzok az eredeti csillárról, sem a falikarokról, ezért fémrestaurátori kutatásokat végeztek, alkatrészenként vizsgálták, melyik mikor készült, milyen a fém összetétele, majd mindezt az első átalakítások utánról maradt rajzokkal összevetve találták meg az eredetihez legközelebb álló kialakítást. De az anyagok, a formák mellett a fénnyel is akadtak problémák.

Annak idején gázlángot terveztek az épületbe, nyilvánvalóan ezt ma már nem lehet visszaállítani, ráadásul – valószínűleg anyagi okokból – már akkor is elavultnak számító gázlámpák kerültek be. Az akkori fényerő nemcsak szokatlanul alacsony lenne ma, de a szabványnak sem felel meg.

Ehhez hasonló lehetetlen helyzetekből következett, hogy nem fizikai helyreállítást végeztek, hanem a ház eredeti szellemiségét, hangulatát, élményét próbálták meg visszaadni.

Még abból is számtalan újragondolnivaló támadt, hogy az eredeti átadás után pár évvel lefelé fordított falikarokat most ismét felfelé állították. A megújult világítás megidézi a korabeli derengős-félhomályos fényviszonyokat, amihez az auditóriumban LED helyett 25W-os izzólámpákat tettek be. „Nem volt könnyű átvinni ezt a gondolatot a LED-es korban” – emlékszik Haász Ferenc, de más fontos részletre is rávilágít, szó szerint is. Például a balesetveszélyes helyeken növelték a megvilágítottságot, ami valóban eltér az eredeti állapottól.

Az Operaház lelke

Nyilvánvaló, hogy az auditórium a legfontosabb tér, elvégre az általa kínált élményért váltunk jegyet az Operaházba, és az összes többi ezt szolgálja ki. Aztán a felújításkor felnőtt mellé a főlépcsőház is: a mag, ahová be lehet látni a nagybüféből, a vörös szalonból, a karzatlépcsőkről. Éppen ezen publikus terek műemléki részein dolgozott a MadeByLight és a Greypixel.

A főlépcsőház

Bár a két tér csak töredéke az Operaház teljes alapterületének, a jelentőségük kiemelt, amit csak fokozott, hogy a roppant szoros design & build programban – ahol a felújítás a tervezéssel párhuzamosan zajlott – e két kulcsterület minél nívósabb újraalkotására kiemelt kérdéssé vált.

Természetesen az auditórium és a főlépcsőház kapcsolatban van más terekkel, például a karzatlépcsőház teljesen le volt választva a polgári résztől, még saját bejárata is volt. Zoboki Gábor egy „zseniális húzással” több ponton egybenyitotta a karzatlépcsőházat a főlépcsőházzal, amit nagyon jól kellett látni a térben. A komplex probléma olyan fontossá vált, hogy a ZDA profi 3D modellt kért a főlépcsőházról is.

A modell

A digitális, adatalapú tervezés, az úgynevezett BIM modell ezekben az években kezd elterjedni. Az Operaház modellezése viszont messze túlmutatott ezen is. Nem egyszerűen rajzokat készítettek, hanem egy élő modellt, valós időben változtatható paraméterekkel.

A tervezők szabadon kipróbálhattak bármilyen ötletet, vizsgálhattak bármilyen kérdést, a modell szinte azonnal mutatta a valósághű látványtervet hozzá, ez alapján pedig építészeti, belsőépítészeti döntéseket lehetett hozni.

A tér összes felülete, színe, anyaga, fényhatása szerkeszthető ezzel a modellel. Vegyünk ki minden második széksort? Megoldható. Cseréljünk ki minden falikart más formájúra? Rendben.

Az auditórium elemei 3D-ben
A királynői páholy elemei
Az auditórium konzolai

Egy tipikus felújításnál nincs szükség ilyesmire. Az Operaház belső tere azonban rendkívül aprólékos, ahol csak egy megfelelően részletes modell mutatja meg jól a különbségeket. A legkisebb részlet is befolyásolja az összhatást.

„Állandóan figyeljük látványtervezés nemzetközi történéseit, de nincs tudomásunk arról, hogy született volna már ilyen látványterv bárhol a világon – mondja Lipka József, a Greypixel egyik alapítója. – Egy szabadon szerkeszthető, irdatlan komplex modell, ami messze túlszárnyal bármit, amit eddig csináltunk.”

Az auditórium szkennelt változata
A karzatlépcső
Az auditórium a valóságban és beszkennelve

Már az épület beszkennelése is izgalmas volt. Sokáig nem állványozták fel az épületet, ezért a felsőbb részeket drónnal próbálták megközelíteni, de összetörték azt. Különösen fontos volt a mellvéd a maga puttóival és más díszeivel, de mivel eleinte nem készült el az állvány teljes magasságban, az ablakon kihajolva próbáltak meg szkennelni – aztán amikor már a bokájánál fogták a kihajoló csapattagot a társai, akkor belátták, hogy várniuk kell, míg felépül a teljes állványzat.

Utólag viszont ez már csak gyerekcsíny ahhoz képest, amit a munka egésze jelentett. Rendkívül részletes, valósághű látványterv született, illetve nem egyszerűen látványterv, nemcsak néhány renderelt kép, hanem egy, az építészek döntéshozatalát segítő eszköz. 30-40 kritikus kérdés megválaszolásában segíthette a tervezőket a modell – becsül Haász Ferenc.

Újjászületett az épület

A megújult Operaház tehát megnyitotta a kapuit, ami nemcsak előadásokat jelent: az építészet és a kultúra iránt mélyebben érdeklődők számára állandó és privát épületlátogatásokat tartanak. Az invitálás megfogalmazása különösen kedves lehet a világítástervezőknek. Ahogy az Operaház írja: ismerje meg „hogyan nyerték vissza eredeti fényüket az épület csodálatos terei”.

(Borítókép: az auditórium látványterve. A szkennelt képeket és a rendereket a Greypixel bocsátotta a rendelkezésünkre, a ZDA és a MadeByLight beleegyezésével.)

madebylight | ZDA | the greypixel | operaház

FOLYTASD EZZEL

Ezzel a tíz fantasztikus dizájntárggyal a legmenőbb hellyé teheted az otthonod

10+1 ikonikus és gyönyörű lámpa, ami garantáltan feldobja az otthonod

Rendeld meg a Roadster magazin 14. számát!

Beköszöntött a tél, és vele együtt megérkezett a Roadster magazin legfrissebb, 14. száma. Mit találunk benne? Kajakkal bejárjuk Grönland izgalmas és lenyűgöző helyeit, találkozunk a világ egyik leghíresebb párterapeutájával, Esther Perellel, és a Netflix által világhírűvé vált dél-koreai séffel, Jeong Kwannal, motorral részt veszünk a Balkan Rallyn, és beszélgetünk Kelecsényi Milán férfiruha-készítővel is. A Dél-afrikai Köztársaságban teszteljük, milyen az új AUDI Q8, és elbeszélgetünk a zoknik Rolls Royce-át gyártó Iszató Nisigucsival is. Elmegyünk egészen Kenyáig, hogy elefántokat nézzünk, az Őrségben kipróbáljuk, milyen a régió legújabb kabinháza, a Kástu, bemutatjuk a Déryné Kenyeret, a város új pékségét, teszteltjük az új elektromos KIÁt, ezen kívül pedig találkozunk még Berki Blanka topmodellel, Áron Eszter divattervezővel és sokan másokkal. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.

Megnézem, mert érdekel!
Iratkozz fel a hírlevelünkre!
Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom