A downsizing trendjével ment szembe a Porsche, amikor minden eddiginél nagyobb motort szerelt a 718 Cayman ülései mögé. Az új GTS lehet a tökéletes választás, az a mindennap használható sportautó, amit hétvégente el kell vinnünk egy élménykörre.
A legelső Porschék még kivétel nélkül négyhengeresek voltak, de a márka sportautóit akkor ismerték el igazán, amikor a 911-esek megkapták a hathengeres motorokat, méghozzá egyre erősebb változatban. A Porsche az évtizedek során különböző hengerszámú erőforrásokkal kísérletezett, mind a versenypályákon, mind a sorozatgyártású modelljeiben, de a stuttgarti márka nevéről szinte biztosan a hathengeres bokszer jut eszünkbe először.
A Porsche rajongóinak ezért is esett rosszul, amikor 2018-ban a Boxster és a Cayman modellfrissítésénél négyhengeresekre váltott a kínálat. Persze a középmotoros roadster és kupé a márka egyik belépőmodelljének számít, ezért indokolt a távolságtartás a 911-estől, pusztán a számokat nézve pedig nem lehetett okunk a panaszra, hiszen már a kétliteres motor is erősebb lett az elődjénél a kereken 300 lóerős teljesítményével.
A legutóbbi modellfrissítéssel együtt kapta meg a Boxster és a Cayman a 718-as nevet.
A Porsche ezzel az ötvenes-hatvanas évek legendás versenyautóját idézte fel, amely a James Dean-féle 550 Spyder utódjaként aratta sikereit. A legelső 718-as 1,6 literes motorja 160 lóerős volt, de ehhez alig több mint ötszáz kilogrammos tömeg társult, ezért ennél jobb nevet nem is választhattak volna a kompakt méretű, könnyű sportautókhoz.
A sportosság szinonimájaként emlegetett GTS változata is nagyon meggyőző lett, de hagyott némi hiányérzetet maga után:
a négy henger mégsem hat.
A Porsche végül eleget tett a rajongók kérésének, és a motorok általános méretcsökkentési trendjével ment szembe, amikor újra bevezette a hathengerest a középmotoros modellpárosban. A 718 Cayman GTS nem véletlenül kapta a 4.0 típusjelzést, hiszen egy négyliteres bokszermotor dolgozik benne, 400 lóerővel.
A vezetés klasszikus élményét kereső vevők nagy örömére ráadásul eleinte hatfokozatú kézi sebességváltóval jelent meg a GTS 4.0, de a Porsche nem sokkal később a méltán elismert hétfokozatú duplakuplungos szerkezetét is elérhetővé tette hozzá. Sokan esküsznek a manuális váltóra, de csak addig, amíg nem próbáltak egy olyan tökéletes szerkezetet, mint amilyen a Porsche Doppelkupplungsgetriebe, a PDK.
Szerintünk a 718 Cayman a jelenlegi szériára nyerte el a legjobb formáját.
A kompakt méretű, arányos sportkocsi sziluettjét azonnal Porschének ismerjük fel, atletikusabb a 911-esénél, persze ahhoz képest meg kell elégednünk szigorúan két üléssel, ahol intim közelségbe kerülünk az utastársunkkal. A műszerezettség a legfontosabbakra korlátozódik, a motor pedig természetesen a hagyományokat követve kormánykeréktől balra indítható.
Micsoda hanggal indul! A hátunk mögül érkező reszelős bokszerhang a Porschék sajátja,
egyszerre énekel a hagyományok tiszteletéről és a mérnöki tökéletességről,
amivel izgatottan sarkall az indulásra. Rég látott közvetlenséggel veszi a fordulatot, és a turbós motorokkal szemben egyenletesen adja le a teljesítményét, amiért érdemes 7000-ig űznünk a fordulatszámmérő mutatóját. Az ott leadott 400 lóerő több mint elegendő egy ekkora sportautóban.
A GTS-hez széria a Sport Chrono csomag a bűvös forgókapcsolóval a kormánykeréken, ahol a kiélezettebb Sport és Sport+ beállításokat választhatjuk ki. A közepén lévő gombot nyomva pedig azonnal a maximális teljesítményt kapjuk meg 20 másodpercre, ha minden egyes lóerőre szükségünk van. A lengéscsillapítást, a hátsó szárnyat és a kipufogóhangot a váltókar mellett lévő gombokkal egyenként is állíthatjuk kedvünkre.
A 718 Cayman legújabb változatát egy kacskaringós hegyi úton vezetve értjük meg igazán,
itt mutatja meg a GTS 4.0, miben más egy középmotoros Porsche a többi erős sportautónál. A kanyarokat egészen bámulatos tempóval tudhatjuk le, a fesztelen kigyorsításokról az önzáró differenciál gondoskodik, a megfelelően hangolt elektronika pedig Sport módban még éppen annyi játékot enged, hogy biztonságban élvezzük a hátsókerék-hajtás élményét.
Nyugodtan kijelenthetjük, hogy a GTS a Porsche esszenciája,
már csak a hathengeres motorja révén is többet kínál a 718 Cayman S-nél, de nem esik túlzásokba, ha az a vágyunk, akkor szikár sportkocsiként csak a legszükségesebbekre szorítkozó felszereltséggel is rendelhetjük. A hangolását mégsem élezték ki annyira, hogy ne lehetne akár minden nap járni vele, a hétvégi kiruccanásokra pedig az orrába és a hátuljába is tehetünk egy weekender táskát.
Nem kellett hozzá sok, elég volt Visegrádig autózni, hogy megtaláljuk a 718 Cayman legjobb változatát. A Porsche jó érzékkel hozta vissza a hathengeres szívómotort az utolsó pillanatban, amikor még piacra lehet dobni. A belépőmodell következő generációja már jó eséllyel elektromos lesz, de addig is van egy pár évünk, amíg a garázsunkba állíthatjuk a Porsche történelmének darabját ezzel a klasszikus recept szerint épült bokszermotoros sportautóval.
A tradíciók ápolása
A Porsche mindig is nagy figyelmet fordított a hagyományokra, rendszeresen veszi elő az ikonikus modelljeit, így tett akkor is, amikor a Porsche Design ötvenedik évfordulóját ünnepelte. A 718 Cayman formáját ráadásul a Roadsternek is interjút adó Varga Péter tervezte – neki is szerepe van benne, hogy rövid időn belül a Porsche egyik legvágyottabb modelljévé vált.
sportautó | porsche 718 cayman gts | nagy sztori | sportkocsi | porsche 718 cayman | autóteszt
Hét dolog, amit ki kell próbálnod a legszebb horvát nemzeti parkban
Nagyvárosi kalandor a Volvótól

Hawaiitól Tanzániáig, az egyik legjobb magyar sommeliertől a belga csúcsdizájnerig, az új Rolls-Royce-tól Horvátország titkos gyöngyszemeiig, a Roadster magazin új lapszáma ismét a világ izgalmas, kreatív és hedonistán lüktető ŕétegeibe viszi el olvasóit. Elmegyünk a bécsi három Michelin-csillagos Amadorba, ahol találkozunk Bencze Ádám sommeiler-vel, beszélgetünk Havancsák Terézzel, aki a közelmúltban kezdett el dolgozni az amerikai outerwear brand AETHERnél, Portugáliában kipróbáljuk, milyen a tengerparton száguldozni az új Ferrarival – egész kellemes –, a kortárs irodalom kedvelőinek pedig egy olyan Roadsternek írt Parti Nagy Lajos írással jelentkezünk, ami szerintünk a legjobbjai közé tartozik. Az aktuális számban lesz egy 20 oldalas mellékletünk is, amelynek főszereplője a még mindig rengeteg újdonságot rejtő Horvátország. Ezen kívül is sok színes történetünk van még, úgyhogy ezúttal is érdemes elmerülni a Roadster gazdag és kalandokkal teli világában!
Megnézem, mert érdekel!