Close
Láttál már krokodilt gyilkos fonákkal?

Láttál már krokodilt gyilkos fonákkal?

Ridley Scott 2006-os Bor, mámor, Provence című filmjében van egy jelenet. A Russell Crowe által alakított angol tőzsdeügynök teniszmeccset vív a Didier Bourdon által játszott pocakos francia borásszal. Az angol magára mutat, majd így szól: Fred Perry! A francia sem akar lemaradni, ő René Lacoste-ot választja a kissé gyerekes szerepjátékban. A londoni bankár festékfoltos, rövid ujjú Fred Perry pólót visel, a provence-i borász egy leharcolt Lacoste sildes sapkát. Harminc másodpercben képtelenség hatékonyabban elmesélni, mit jelent egy-egy brand, hogyan lesz egy babérkoszorúból és egy kis zöld krokodilból egy életstílust és egy nemzetet szimbolizáló kulturális gesztus.

Fred Perry történetét már elmeséltük itt a Roadster virtuális hasábjain, most egy másik remek teniszezővel, René Lacoste-tal ismerkedünk meg. A neves sportoló sikerei csúcsán, 1933-ban alapította meg a róla elnevezett márkát, akkor már megnyert hét Grand Slamet, zsinórban kétszer a Davis-kupát, 1926-ban és 1927-ben ő vezette a világranglistát. Taktikus teniszező volt, aki alaposan felkészült az ellenfelei erősségeiből és gyengeségeiből, és a szakértők szerint inkább stabil szorgalmának, nem pedig virtuozitásának köszönhette sikereit. Állítólag becenevét is stílusának köszönhette, alapos és szívós volt, mint egy krokodil, és a pályán nem ismert kegyelmet.

René Lacoste 1927-ben egy Davis-kupa meccsen

Más vélemények szerint egészen más miatt lett egy krokodil a róla elnevezett márka logója. 1923-ban egy bostoni Davis-kupa meccs előtt fogadást kötött az edzőjével, Alan Muhrrel amelynek a tétje egy krokodilbőr táska volt. Az esetnek híre ment a sajtóban, és miután Lacoste megnyerte a fogadást, egy amerikai újságíró az „aligátor” becenevet ragasztotta a franciára. Az elnevezés ellen René Lacoste-nak nem lehetett kifogása, ugyanis 1927-ben logót terveztetett egy grafikusművésszel. Mivel már 1927-től ott virított a krokodil (vagy aligátor) embléma a pólóin, nyugodt szívvel kijelenthetjük, a logó már évekkel azelőtt létezett, hogy a brandet megalapította volna.

A divat és a sportruházat közös metszetében nincs fontosabb ember René Lacoste-nál. A 19. század végén és a huszadik század elején a teniszezők vastag flanelnadrágban, galléros ingben és olykor nyakkendőben játszottak, az egyetlen könnyebbséget az jelentette, hogy a versenyzők feltűrhették az ingujjukat. René Lacoste-ot ez az öltözék annyira zavarta játék közben, hogy előállt saját teniszpóló verziójával.

Az eleganciához mindenekfelett olyan öltözék szükséges, amely megfelel a körülményeknek és az adott helyzetnek.

René Lacoste

Elsőként az anyagot cserélte le: korábban vastag Oxford pamutszövetből készültek, ezt a szellősebb, vékonyabb és könnyebb Piqué pamutszövet váltotta fel. A gallért egyszerűsítette, kevesebb lett a gomb, és az ujjak eleve rövidek voltak.

Így született meg egy teljesen új műfaj, a teniszpóló, amelyet ma póló shirt néven emleget mindenki, miután Ralph Lauren 1968-ban így nevezte el az általa forgalmazott, teljesen erre a kaptafára készülő pólókollekcióját.

René Lacoste 1935-ben

A teniszező nem csak ezt a ruhadarabot forradalmasította: a nevéhez fűződik egy automata labdaadagoló, az alumíniumkeretes teniszütő, egy teniszütőkben használatos vibrációt csökkentő tompító, és egy golfdriver szabadalma.

A névjegykártyámon a feltaláló szónak kellene szerepelnie!

René Lacoste

A La Chemise Lacoste névre hallgató céget 1933-ban alapította meg André Gillier-vel közösen, aki korának legnagyobb szövetgyárosa volt. Azonnal elkezdték gyártani a Lacoste által tervezett teniszpólókat, méghozzá fehér színben, a szíve fölé hímzett krokodillal.

Jól látható, ki a krokodilos ember. A Négy muskétás, azaz a francia teniszválogatott tagjai balról jobbra: Jacques Brugnon, Henri Cochet, Rene Lacoste, és Jean Borotra. 1927 és 1932 között ők uralták a Davis-kupát

Bár a cég azt állítja, ők voltak az elsők, amelyiknél a brand neve a ruha látható részén volt elhelyezve, ez nem állja meg a helyét, ugyanis a Jantzen Knitting Mills fürdőruhákon már 1921-ben kívül helyezték el a logót. Mai szemmel nézve egészen megdöbbentő, hogy a megalapítástól kezdve majdnem húsz évnek kellett eltelnie, hogy ne csak fehér, hanem különböző színű pólókat is piacra dobjanak.

A tenisz mellett golf- és vitorláöltözéket is gyártottak, így elég hamar bebetonozták magukat, mint az elit egyik státuszszimbólumának számító márka. Nem volt véletlen az sem, hogy az Egyesült Államokban egészen a hatvanas évekig a Brooks Brothers üzleteiben lehetett megvásárolni a termékeiket. Amerikában valahogy nagyobb becsben tartják, mint Európában, évtizedek óta rendre szerepel a preppy stílus alapbrandjei között, annak ellenére, hogy a törzs által elfogadott márkák főként angolok és amerikaiak.

1200. A kézzel varrt krokodilok ennyi öltéssel készülnek.

1963-ban Rene Lacoste fia, Bernard vette át a céget, és ő is irányította 2005-ben bekövetkezett haláláig. A hatvanas években a Lacoste-ot igazi világmárkává tette, amely megsokszorozta a termelését, és a hetvenes években az egyik legnépszerűbb márkának számított a tengerentúlon.

A nyolcvanas években új területek felé nyitottak, napszemüvegeken, parfümökön, rövidnadrágokon, cipőkön, karórákon és bőrtáskákon is megjelent a kis zöld krokodil. Bár nem vált akkora szubkulturális vándorikonná, mint a Fred Perry, a Lacoste a 21. században is őrzi státuszát, a teniszpályán kívül, és azon belül is. 2017 májusában mutatták be a legújabb krokodilt, azaz márkanagykövetet, méghozzá Novak Djokovic személyében.

Ez is érdekelhet:

FOLYTASD EZZEL
Ezekkel az okosruhákkal többé nem rejthetjük el az érzéseinket
Lüktető, izgalmas és fenntartható kollekciókat álmodtak meg a magyar tervezők 2022-re
Rendeld meg a Roadster magazin 6. számát!
Őszi-téli lapszámunkban ismét megnövelt terjedelemben, 224 oldalon a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet. Felsorolni is nehéz, mennyi izgalmas történetet meséltünk el az új számban, de ha szeretnél többet tudni, akkor kattints ide az alábbi linkre! Megnézem, mert érdekel!
Close
Négy különleges whisky a whiskykészítés bölcsőjéből, a hűvös Skóciából...
HELLO, EZ ITT A
ROADSTER
Kövess minket a Facebookon!
Történetek, amiket nem fogsz elfelejteni!

Iratkozz fel a hírlevelünkre!

Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom