Close
Láttál már krokodilt gyilkos fonákkal?

Láttál már krokodilt gyilkos fonákkal?

Ridley Scott 2006-os Bor, mámor, Provence című filmjében van egy jelenet. A Russell Crowe által alakított angol tőzsdeügynök teniszmeccset vív a Didier Bourdon által játszott pocakos francia borásszal. Az angol magára mutat, majd így szól: Fred Perry! A francia sem akar lemaradni, ő René Lacoste-ot választja a kissé gyerekes szerepjátékban. A londoni bankár festékfoltos, rövid ujjú Fred Perry pólót visel, a provence-i borász egy leharcolt Lacoste sildes sapkát. Harminc másodpercben képtelenség hatékonyabban elmesélni, mit jelent egy-egy brand, hogyan lesz egy babérkoszorúból és egy kis zöld krokodilból egy életstílust és egy nemzetet szimbolizáló kulturális gesztus.

Fred Perry történetét már elmeséltük itt a Roadster virtuális hasábjain, most egy másik remek teniszezővel, René Lacoste-tal ismerkedünk meg. A neves sportoló sikerei csúcsán, 1933-ban alapította meg a róla elnevezett márkát, akkor már megnyert hét Grand Slamet, zsinórban kétszer a Davis-kupát, 1926-ban és 1927-ben ő vezette a világranglistát. Taktikus teniszező volt, aki alaposan felkészült az ellenfelei erősségeiből és gyengeségeiből, és a szakértők szerint inkább stabil szorgalmának, nem pedig virtuozitásának köszönhette sikereit. Állítólag becenevét is stílusának köszönhette, alapos és szívós volt, mint egy krokodil, és a pályán nem ismert kegyelmet.

René Lacoste 1927-ben egy Davis-kupa meccsen

Más vélemények szerint egészen más miatt lett egy krokodil a róla elnevezett márka logója. 1923-ban egy bostoni Davis-kupa meccs előtt fogadást kötött az edzőjével, Alan Muhrrel amelynek a tétje egy krokodilbőr táska volt. Az esetnek híre ment a sajtóban, és miután Lacoste megnyerte a fogadást, egy amerikai újságíró az „aligátor” becenevet ragasztotta a franciára. Az elnevezés ellen René Lacoste-nak nem lehetett kifogása, ugyanis 1927-ben logót terveztetett egy grafikusművésszel. Mivel már 1927-től ott virított a krokodil (vagy aligátor) embléma a pólóin, nyugodt szívvel kijelenthetjük, a logó már évekkel azelőtt létezett, hogy a brandet megalapította volna.

A divat és a sportruházat közös metszetében nincs fontosabb ember René Lacoste-nál. A 19. század végén és a huszadik század elején a teniszezők vastag flanelnadrágban, galléros ingben és olykor nyakkendőben játszottak, az egyetlen könnyebbséget az jelentette, hogy a versenyzők feltűrhették az ingujjukat. René Lacoste-ot ez az öltözék annyira zavarta játék közben, hogy előállt saját teniszpóló verziójával.

Az eleganciához mindenekfelett olyan öltözék szükséges, amely megfelel a körülményeknek és az adott helyzetnek.

René Lacoste

Elsőként az anyagot cserélte le: korábban vastag Oxford pamutszövetből készültek, ezt a szellősebb, vékonyabb és könnyebb Piqué pamutszövet váltotta fel. A gallért egyszerűsítette, kevesebb lett a gomb, és az ujjak eleve rövidek voltak.

Így született meg egy teljesen új műfaj, a teniszpóló, amelyet ma póló shirt néven emleget mindenki, miután Ralph Lauren 1968-ban így nevezte el az általa forgalmazott, teljesen erre a kaptafára készülő pólókollekcióját.

René Lacoste 1935-ben

A teniszező nem csak ezt a ruhadarabot forradalmasította: a nevéhez fűződik egy automata labdaadagoló, az alumíniumkeretes teniszütő, egy teniszütőkben használatos vibrációt csökkentő tompító, és egy golfdriver szabadalma.

A névjegykártyámon a feltaláló szónak kellene szerepelnie!

René Lacoste

A La Chemise Lacoste névre hallgató céget 1933-ban alapította meg André Gillier-vel közösen, aki korának legnagyobb szövetgyárosa volt. Azonnal elkezdték gyártani a Lacoste által tervezett teniszpólókat, méghozzá fehér színben, a szíve fölé hímzett krokodillal.

Jól látható, ki a krokodilos ember. A Négy muskétás, azaz a francia teniszválogatott tagjai balról jobbra: Jacques Brugnon, Henri Cochet, Rene Lacoste, és Jean Borotra. 1927 és 1932 között ők uralták a Davis-kupát

Bár a cég azt állítja, ők voltak az elsők, amelyiknél a brand neve a ruha látható részén volt elhelyezve, ez nem állja meg a helyét, ugyanis a Jantzen Knitting Mills fürdőruhákon már 1921-ben kívül helyezték el a logót. Mai szemmel nézve egészen megdöbbentő, hogy a megalapítástól kezdve majdnem húsz évnek kellett eltelnie, hogy ne csak fehér, hanem különböző színű pólókat is piacra dobjanak.

A tenisz mellett golf- és vitorláöltözéket is gyártottak, így elég hamar bebetonozták magukat, mint az elit egyik státuszszimbólumának számító márka. Nem volt véletlen az sem, hogy az Egyesült Államokban egészen a hatvanas évekig a Brooks Brothers üzleteiben lehetett megvásárolni a termékeiket. Amerikában valahogy nagyobb becsben tartják, mint Európában, évtizedek óta rendre szerepel a preppy stílus alapbrandjei között, annak ellenére, hogy a törzs által elfogadott márkák főként angolok és amerikaiak.

1200. A kézzel varrt krokodilok ennyi öltéssel készülnek.

1963-ban Rene Lacoste fia, Bernard vette át a céget, és ő is irányította 2005-ben bekövetkezett haláláig. A hatvanas években a Lacoste-ot igazi világmárkává tette, amely megsokszorozta a termelését, és a hetvenes években az egyik legnépszerűbb márkának számított a tengerentúlon.

A nyolcvanas években új területek felé nyitottak, napszemüvegeken, parfümökön, rövidnadrágokon, cipőkön, karórákon és bőrtáskákon is megjelent a kis zöld krokodil. Bár nem vált akkora szubkulturális vándorikonná, mint a Fred Perry, a Lacoste a 21. században is őrzi státuszát, a teniszpályán kívül, és azon belül is. 2017 májusában mutatták be a legújabb krokodilt, azaz márkanagykövetet, méghozzá Novak Djokovic személyében.

Ez is érdekelhet:

Close