Close
Örökre felsebezte London arcát, amúgy az évszázad egyik legnagyobb építésze

Örökre felsebezte London arcát, amúgy az évszázad egyik legnagyobb építésze

Renzo Piano, a Pompidou központ és a Shard tervezője csodás önvallomást tett a saját hatásairól, az utazás fontosságáról, a szépségről, és a „kicsit buta számítógépekről”.

„Ha nem tudsz érzelmeket kiváltani, akkor nem elég, amit csinálsz”

– többek között ez a pólóra kívánkozó aranyköpés hangzik el a nyolcvanéves építészről nemrég készült terjedelmes életrajzi videóban.

A genovai születésű mérnők, építész számtalan ikonikus épületet tervezett a Pompidou központtól a londoni Shardon át a New York Times épületéig. A fenti videóban ugyanakkor nem az épületei, hanem az alkotás fortélyai állnak a középpontban.

Bár rég nyugdíjas lehetne, a nosztalgiát csapdának tartja, ezért a korai munkáiról és az örökségéről sem szívesen beszélt.

„Nem az a fontos, amit tettél, ami voltál, hanem amire készülsz, és ami leszel. Ez tart életben.”

A Porto Antico, azaz Genova régi kikötője

A legerősebb hatást egyértelműen a család tette rá: a nagyapja kőműves-vállalkozásából az apja, és annak három testvére faragott prosperáló építőipari céget Fratelli Piano néven. Ám hatott a szemléletére a szülővárosa építészete, a különböző kultúrákat összehozó tenger, a technikailag és szimbolikusan is hatalmas hajók, a kreatív ipar más területein dolgozó barátai, valamint a gondolatébresztő párbeszédekre való törekvés.

„Egy biztos: az építészet mindent magába foglal.”

Az építészetet „pacifista gondolatnak” tartja, amely több egy polgári gesztusnál, mert nem csupán a mindennapi életre hat, de a történelem kibontakozásának tere is. Éppen ezért kiemelt jelentőséget tulajdonít a középületek tervezésének.

A NEMO, a tudományok múzeuma Amszterdamban

Még most is lenyűgözi az építészet, de ugyanolyan fontosnak tartja a rendszeres utazást, amellyel időről időre eltávolodhat a munkájától. Az utazás szélesíti a perspektívát, és befogadóbbá tesz. „A sokszínűség érték, nem egy probléma” – jegyzi meg.

A Central Saint Giles, egy vegyes funkciójú városrész Londonban

Határozott véleménye van a csapatmunkáról is, úgy tartja

„csak akkor lehetsz kreatív, ha megosztod a kreativitást”,

és ha rendesen elköveted az alkotófolyamattal együtt járó hibákat. Ez utóbbiról van is egy tanácsa a fiataloknak:

„Ne zavarjon, ha hülyeségeket beszélsz. Ha mondasz tíz dolgot, amiből öt nem hülyeség, akkor már nagyon jó vagy.”

A New York-i Whitney Múzeum nyitóünnepségén

Fontos észrevételek, de a legfontosabb, amit a szépségről mond, ami Piano építészetének az esszenciája. A szépségnek számtalan arca van, „felfedezés, fény, tér, sűrítés, kiterjesztés, árnyék, a könnyedség érzete, talán az a valami is, amit nyelvnek hívunk.”

„Ha a szépség jelen van, megváltoztatja a világot. Egyszerre csak egy embert, de működik.”

Neki hajlamosak vagyunk elhinni, mert már harmincnégy évesen is képes volt tisztán látni, reflektálni a saját munkájára, közvetlenül azután, hogy fejtetőre állította az építészet világát. Ekkor nyerte el ugyanis nagy meglepetésre a nála csak négy évvel idősebb Richard Rodgersszel együtt az akkori legnagyobb párizsi projekt, a Pompidou központ pályázatát. A kifordított épülettel – amelynek a teljes gépészete kívülre került, a mozgólépcső pedig a homlokzatán kúszik felfelé – Piano egycsapásra világhírű lett. Megkapta a high-tech építészet címkét, ám a maestro sokkal reálisabban beszélt róla.

Centre Pompidou

„Ez egy vidám városi gép, olyasféle teremtmény, mintha egy Verne-regényből került volna elő. Kettős provokáció: kihívás az akadémizmusnak, és a technológiáról alkotott képünk paródiája. Tévedés high-tech objektumnak nevezni.”

A következő évtizedekben számtalan jelentős épületet tervezett, a legkülönbözőbb helyeken és célokra, de sosem a hirtelen jött világhírnévből élt. Jellemzően diszkrét, letisztult formákat választott, még a legnagyobb volumenű épületeknél is a lehető legjobban törekedett erre.

Kalifornia Tudományos Akadémia

A segítségével újult meg a szülővárosa, Genova régi kikötője, tervezett szélcsatornát a Ferrari maranellói központjába, dolgozott az oszakai reptéren, a máltai parlamenten, rengeteg múzeumon, többek között New Yorkban, Los Angelesben, és jelenleg is több projektje fut párhuzamosan.

Kultúrközpont Új-Kaledóniában, és a berni Paul Klee Központ

Talán a legismertebb késői munkája London 309 méter magas tornya, a Shard (szilánk), amely a 2012-es átadásakor Európa legmagasabb felhőkarcolója volt. A széttöredezett csúcspont mintha eltűnne a felhőkben, akár „egy hatalmas hajó árboca. A magas épületek gyakran agresszívek, a hatalom és az önzés arrogáns szimbólumai, de a Shard élesen és könnyen illeszkedik London panorámájába”– mondja Piano.

Ezt persze számos kritikus egyáltalán nem így látta, a Guardian egyenesen úgy fogalmazott:

„A Szilánk örökre felsebzette London arcát”,

mert nem illeszkedik a környezetébe, nincs fókuszpontja, és nincs civil funkciója, zömmel luxuslakásokból és hotelekből áll.

Kiemelkedik vagy felsebzi a várost a Shard?

Telegraph viszont az épület kritikusait „a lándzsákkal a civilizált rómaiakra támadó ősbritekhez” hasonlította, mondván inkább London szerény igényeivel és vaskalapos politikájával van baj, amely miatt rengeteg a silány magas épület.

Hát így robbantott ki heves vitát egy hetvenöt éves joviális úriember épülete. Azóta már eltelt öt év, de Piano most is aktív, rendszeresen dolgozik a párizsi irodájában, és sokat utazik.

Természetesen használja a laptopját, de nem állandóan, mert „egy számítógépnek meg kell mondani, mit csináljon. De ha szeretnék valamit felfedezni, akkor egyszerűen előveszek egy ceruzát”, mert az igazi kreativitás a kezdeteknél van jelen, a vázlatok és a modellek készítésekor. Ez az időszak,

„amikor bátornak kell lenni ahhoz, hogy szembenézz a sötéttel.”

Ez is érdekelhet:

Megjelent a legújabb Roadster magazin!
Ismét egy magazin azoknak, akik szerint nem arra születtünk, hogy a négy fal között üljünk, akik szerint az élet olyasmi, amit nagykanállal kell fogyasztani és amiből sosem lehet elég. 170 oldalnyi friss, színes és energiával teli kontent felfedezőknek, kalandoroknak, inspirációt keresőknek mindarról, ami miatt érdemes nekivágni a világnak. Ha velünk tartanál ezen az utazáson, ezen a linken megrendelheted a magazint.
Close

Iratkozz fel a hírlevelünkre!

Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom