Időtlenség, egyediség, stílusosság és luxusminőség – a jófajta formatervezésre egytől-egyig jellemzőek ezek a jelzők, viszont a legmagasabb szintet képviselő, ikonikussá váló dizájnban ennél mégis valami több van: a merészség, az exkluzivitás és a trendekre való bátor fittyet hányás az, ami korszakalkotó bútorokat adott a világnak. És ez a vagány formatervezői finesse az, amit a világ vezető dizájnbrandje, a Roche Bobois mintha csak az anyatejjel szívott volna magába, annyira természetesen jön számukra a páratlan elegancia és a legjobb értelemben vett lázadó szabadság galvanizálása a tervezésben. Az 1960-ban alapított francia vállalat termékpalettájában az egyedülálló bútorokkal együtt az egész art de vivre-életérzést is megvásárolhatjuk — immár Budapest belvárosában is, egy csodálatos showroomban, amit egyedüli forgalmazóként a Solinfo Group hívott Magyarországon életre. És hogy mitől ennyire különleges, trenddiktáló, kreatív és időtlen a márka? Erről kérdeztük a budapesti szalonnyitó ünnepségen Guillaume Demulier-t, a Roche Bobois vezérigazgatóját és Sacha Lakic-t, a brand vezető formatervezőjét.
A Roche Bobois immár hatvan éve világvezető a bútoriparban. Mi a márka egészen páratlan — és töretlen — sikerének titka?
Guillaume Demulier (GD): A kreativitás. Egészen a márka 1960-as alapítása óta olyan exkluzív termékeken és kollekciókon dolgozunk, melyekben folyamatosan újragondoljuk a termékpalettánkat úgy, hogy a kreativitással kéz-a-kézben megtartjuk bútoraink időtlenségét is. Jelenleg ötven tervezővel dolgozunk, és ebből az elképesztő kreatív merítésből jön a erőnk is. Évente száz új termékkel jövünk ki, ami nagyon nem átlagos a bútoriparban, emellett három-négyezer termék van összesen a katalógusunkban, így óriási a kínálat. A brandidentitásunk szerves része az is, hogy csak a Roche Bobois hálózathoz tartozó üzletekben megvásárolhatóak a termékeink: Budapesttől Miamin át Párizsig a világ minden pontján szeretnénk ugyanazt a páratlan élményt adni a vevőinknek. Emellett szintén fontos a márka számára, hogy a két alapító család, a Roche és a Chouchan jelenleg is a cégben vannak.
A Roche Bobois követi a világ változásait a dizájnban vagy inkább az időtlenség a fontos a márka számára?
Sacha Lakic (SL): Tervezőként az elmúlt öt-tíz évben sokkal tudatosabban figyelek a környezettudatos szempontokra már az első tollvonásoktól kezdve; például lényegesen kevesebb papírt használok, sokkal digitálisabbá vált a tervezői folyamat. De ez az ötleteimet nem változtatja meg. A digitális eszközök csupán eszközök, de a kreativitásra nincsenek hatással. Ezektől az eszközöktől nem leszel jobban vagy kevésbé tehetséges. Ha van is a termékeinkben társadalmi hatás, az csupán lehelletfinoman érzékelhető. Mivel én is ebben a világban és ebben a pillanatban élek, biztosan hat rám a környezetem, de ez nem olyan nyilvánvaló vagy egyértelműen tetten érhető a tárgyaimban.
Ez azért is van így, mert a közönségünk azt várja tőlünk, hogy merjünk álmodni, merjünk kiszakadni ebből a nem mindig fantasztikus világból a kreativitás által. A Roche-nál az emberek megkapják ezt a tökéletességet, ezt az álmodozást, ezt az art de vivre-t.
A Bubble kollekciónk valószínűleg ezért is ennyire sikeres: egy ilyen vidám, a teret abszolút feldobó tárgyra talán nem lenne akkora szüksége az embereknek, ha a világ mindig olyan nagyon boldog hely lenne.
GD: Az elmúlt években nagyon érzékelhető változás volt, hogy a világjárvány miatt a nappalitól a medencéig sokkal többet fektettek az emberek az otthonaikba, ebben az időszakban kifejezetten felfutottak a kültéri bútoraink is. Úgy érzékeltük, hogy ha a világ kihívást állít az emberek elé, a vásárlók válasza az, hogy jobb, szebb, otthonosabb terekben akarnak élni, személyessé akarják tenni az életterüket, ebben pedig nagyon jók vagyunk, mert a színektől a méreteken át rengeteg szinten személyre tudjuk szabni a termékeinket.
Szintén borzasztóan fontos számunkra a fenntarthatóság, amire egy egész rendszert építettünk ki. Eco-8-nek hívjuk ezt a nyolc kritériumból álló szempontrendszert, melyben az anyaghasználattól a gyártás során használt technológiai megoldásokon át a termék élettartamát és élettartama utáni újrahasznosíthatóságát is pontozzuk egytől tízig. Kiemelten fontos ez most számunkra, ugyanis jelenleg a termékeink hatvanöt százalékban felelnek meg ennek az Eco-koncepciónak, de azt szeretnénk, hogy két éven belül az összes bútorunkat így tudjuk gyártani. A Roche Bobois kiemelt célja, hogy vezetővé váljon a környezettudatos bútortervezésben is.
SL: Ehhez tervezőként azt tenném hozzá, hogy a bútoralkotás nagyon hasonlít a divathoz. Míg a fast fashionben olcsón vehetünk hetek múlva kidobandó ruhákat, addig mi ennek a tökéletes ellentettjét képviseljük.
Mikor bútort tervezek, egy időtlen bútort akarok létrehozni. Olyat, amit az emberek nem dobnak ki, hanem átadják más családtagoknak, a következő generációnak; olyan bútorokat, melyek hosszú ideig megtartják a formájukat és a minőségüket.
GD: Szinte soha nincs olyan, hogy egy vásárló vesz egy Roche-terméket, majd ha tíz-húsz év után újat szeretne, egy más márka termékére cserélné le. A vásárlóink hűségesek hozzánk, mivel a termékeink időtlenek és strukturálisan tartósak.
Milyen tervezői evolúció ment végbe a Roche Bobois bútorokban az elmúlt hatvan év során?
SL: A bútortervezés olyan mint a divat: egy óriási kerék, ami folyamatosan forog, mozgásban van, kapcsolódik ahhoz, ami a társadalomban történik. Igazából mindig visszatérsz valamihez, amit láttál, majd ezt interpretálód egy egészen új módon. A Bubble-nél például ha leveszed róla a Roche-brandet és csak magát a terméket nézed, akkor simán elhinnéd, hogy a hetvenes évekből jön, mert abszolút benne van a pop-up és annak a kornak az attribútumai. A nap végén egy dizájner egy művész. Az egyetlen különbség a tervező és a művész között az, hogy egy bútortervező nagyon szorosan kötődik az iparhoz, a technológiához: ezen belül kell terveznünk úgy, hogy minél több emberhez tudjuk ugyanolyan minőségben és konzisztenciában eljuttatni a tárgyainkat. A munka azonban teljesen ugyanaz, mint egy művész esetében: érzelmeket próbálunk teremteni, melyek egyszerre fogják meg az ember szemét és szívét. Olyasvalamit, ami megszólít, beszél hozzád.
GD: Ami a Roche Bobois-t nagyon elkülöníti a versenytársaitól az az, hogy nem követjük a trendeket.
Persze, hogy mi is ebben a világban élünk, így akár tudat alatt is inspirál minket a környezetünk, de nem nem a piaci trendeket követjük, hanem mi vagyunk azok, akik a piac számára diktáljuk a trendeket. Vezetők vagyunk, trendszetterek.
SL: Mivel a trendek annyira gyorsan változnak, hogy amint elkezded őket követni, máris lemaradtál. Szóval jobb autentikusnak maradni és mindig valami újra fókuszálni.
GD: Mindig is a piac előtt jártunk és járunk ma is: nyitottak vagyunk, folyamatosan új ötleteket próbálunk ki és inspirálódunk a stílusokban úgy, hogy közben megtartjuk a Roche Bobois DNS-t.
Mi inspirálta a budapesti szalonban is látható, 2022-es őszi-téli kollekciót?
SL: Nem is egy kollekcióról, hanem többről van szó. Egyre több termék van, ami hosszú ideig egy-egy kollekció része, például a Bubble is már tíz éve született, most pedig ennek a népszerű terméknek az evolúcióját láthatjuk.
GD: Nem újítunk minden hat hónapban teljesen, hanem rengeteg bestseller termékünket is újragondoljuk, mivel ezt a fajta atmoszférát és vágykeltést sokkal hosszabb idő megteremteni fél évnél. Ezért minden új kollekciónkban borzasztóan fontosak a stabilan velünk maradó termékek.
Mire a legbüszkébbek a branddel kapcsolatban?
GD: A hűségre és arra, hogy a Roche Bobois egy hihetetlenül erős család. Ez kapcsolat minden egyes partnerünkkel elképesztően erős. Több mint kétezer ember dolgozik közvetlenül nekünk, akik egy életre a cégnél maradnak, de van olyan is, hogy már valakinek a fia is nálunk dolgozik. Ez az egyik oka annak, hogy túléljük a kríziseket, mivel a partnereinknek mindig mi vagyunk az elsők. Ettől a hűségtől és családias mentalitástól vagyunk a legerősebbek.
SL: Ez a családiasság formatervezőként érzelmileg is nagyon fontos, mert azt érzed, hogy részese vagy valami hosszútávúnak. Ez tervezőként teljesen kinyitja a kreativitást.
Fa? Üveg? Fém?Szövet? Akármilyen anyagból dolgozhatsz, az agyad bármiben gondolkozhat a tervezés során. Hihetetlen szabadság így felépíteni termékeket. A Roche-nál elképesztően korlátok nélkül lehet tervezni, mert mindig van hely az álmok megvalósítására.
Bepillanthatunk a jövőbeli tervekbe? Milyen utakat lát maga előtt a márka?
GD: Rengeteg tervünk van, nehéz lenne mindet felsorolni. Elsősorban terjeszkedni szeretnénk: a budapesti üzlettel együtt egyelőre harminckilenc 39 showroomunk van világszerte, amit szeretnénk Amerikában és Ázsiában is bővíteni. A terjeszkedés mellett a termékkategóriákban is újítani fogunk, például konyhai termékpalettát dolgozunk ki, ami egyelőre még nincs a portfóliónkban. Szintén nagy hangsúlyt kap a digitalizáció is: már most is nagyon sok 3D-szolgáltatásunk van, de szeretnénk ezeket fejleszteni a még hatékonyabb felhasználói élményért. Mindezeken túl pedig folytatjuk a kreatív működést, amiben már most is nagyon erősek vagyunk, de a jövőben még ennél is többet szeretnénk fektetni az embereinkbe és a Roche-hálózatba.
SL: Borzasztóan motiváló tudni, hogy a jövőben is bátran folytathatjuk a tervezést. Számomra ez a legfontosabb: továbbra is olyan bútorokat alkotni, melyek által az emberek jobban érezhetik magukat, álmodhatnak, és élvezhetik az általunk kínált art de vivre-t.
(Fotók: Gosztom Gergő)
nagy sztori | bútor | roche bobois | interjú | dizájn
Ezzel a tíz fantasztikus dizájntárggyal a legmenőbb hellyé teheted az otthonod
10+1 ikonikus és gyönyörű lámpa, ami garantáltan feldobja az otthonod
Beköszöntött a tél, és vele együtt megérkezett a Roadster magazin legfrissebb, 14. száma. Mit találunk benne? Kajakkal bejárjuk Grönland izgalmas és lenyűgöző helyeit, találkozunk a világ egyik leghíresebb párterapeutájával, Esther Perellel, és a Netflix által világhírűvé vált dél-koreai séffel, Jeong Kwannal, motorral részt veszünk a Balkan Rallyn, és beszélgetünk Kelecsényi Milán férfiruha-készítővel is. A Dél-afrikai Köztársaságban teszteljük, milyen az új AUDI Q8, és elbeszélgetünk a zoknik Rolls Royce-át gyártó Iszató Nisigucsival is. Elmegyünk egészen Kenyáig, hogy elefántokat nézzünk, az Őrségben kipróbáljuk, milyen a régió legújabb kabinháza, a Kástu, bemutatjuk a Déryné Kenyeret, a város új pékségét, teszteltjük az új elektromos KIÁt, ezen kívül pedig találkozunk még Berki Blanka topmodellel, Áron Eszter divattervezővel és sokan másokkal. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!