Hat fantasztikus brand, ami megmutatja, mit tud ma a skandináv dizájn

Dizájnia hatalmas birodalmában nem könnyű eligazodni, hát még, ha mindjárt az egyik fellegvár, Skandinávia a cél. Hogyan kerültek a harmóniát és jóllétet árasztó bútorok a zord északi sziklák közé, és miért tartoznak a tervezőik a mai napig is a világ élvonalába? A tradíciók tovább élését pedig hat friss és erős brand példáján mutatjuk be.  

A Boldog Észak születése

Természetes, egyszerű, minőségi anyagokból készült, és jó kisugárzása van – valahogy így foglalhatjuk össze nagyon tömören a skandináv dizájnt. Közelebbről megnézve viszont érdekes összefüggések tárulnak fel. Vegyünk például egy ellentmondást: az északi népek hosszú távra kibérelték maguknak a legjobb helyeket a „világ legboldogabb országa” listákon, holott, ha belegondolunk, eredendően nincs sok okuk boldognak lenni: az idő pocsék, sokat esik, hosszú és hideg a tél, nem beszélve arról, hogy hónapokig alig látják a napot.

Maga a skandináv dizájn már a múlt század harmincas éveiben népszerűvé vált, érthetően, mert a természetből ihletet merítő, természetes anyagokat – a fa mellett bőrt, gyapjút, pamutot – használó, forma és funkció egységében gondolkozó tervezés valósággal sugározza a harmóniát. Ezek az anyagok strapabíróak, sőt, idővel még szebbek, patinásabbak lesznek, a belőlük készült tárgyak pedig híresen tartósak. Fontos az északi egyenlőségeszmény is: deklarált törekvés a széles közönség számára is elérhető, megfizethető tárgyakat tervezni.

Érthető, hogy ezekre az alapelvekre a világ minden táján rezonál a közönség.

A „skandináv dizájn” gyűjtőfogalom már az 1950-es években megszületett egy amerikai kiállításon, de szükség volt még valamire, hogy végérvényesen megvesse a lábát a nemzetközi dizájnszféra ingoványos talaján. Ez pedig a világhírű tervezők sora: a dán Arne Jacobsen és a tanítványa, Verner Panton; a finn Eero Aarnio és Alvar Aalto; a svéd Gillis Lundgren – a sor folytatható, a mai napig is. Ám felsorolás helyett emeljünk ki egy újabb kulcsfontosságú összetevőt: az eleven tradíciót!

Mindannyian tudunk friss márkákat és tervezőket sorolni, méghozzá azért, mert Skandináviában folyamatosan frissítik a dizájntudást, az új termékcsaládok koncepcióit átfogó kutatások alapján alakítják ki, a nyitottság jegyében pedig nemcsak figyelik a nemzetközi trendeket, de be is építik azokat. Csak egy példa: a klasszikus kínai kultúra alapeleme a kör alakú étkezőasztal, mert úgy tartják, az étkezésnél mindenki egyenlő. Az egyenlőségre fogékony északiak pedig átvették ezt az elemet, és egyre gyakrabban tesznek kerekasztalt bel- és kültérbe egyaránt. Reagáltak a pandémia hozadékára is, kisebb, akár egy teraszon is elférő kültéri bútorok tervezésével. A tradíció tehát elevenen él, végső bizonyítéknak pedig bemutatunk féltucat olyan brandet, amelyeket mindenképpen megéri ismernünk.

Hay – Egy lépéssel a zeitgeist előtt

Mette and Rolf Hay több mint húsz éve alapította a dán Hay brandet, ami bárkinek elérhető bútorokat gyárt mindenféle térbe a lakástól az irodán át a közösségi helyekig. Sosem dolgoztak egy meghatározott piacra, helyette a hétköznapokban felmerülő igényeket elégítik ki a legmagasabb szinten, amihez folyamatos kutatásokat végeznek, minden részletet megvizsgálva. „Szinte már előbb tudjuk az ügyfeleknél, hogy mit is szeretnének” – magyarázta az egyik dizájnerük, Shane Schneck.

Friss megközelítéssel terveznek mindenféle használati tárgyat a fogkefétől a szemeteskosárig, és ehhez a legjobb dizájnereket keresik a világ minden részéről. Rengeteg játékosság, könnyedség van a termékeikben, ellenben a fenntarthatóságot halálosan komolyan veszik: számtalan tanúsítvány szavatolja, hogy nemcsak környezeti, de gazdasági és társadalmi értelemben is fenntartható módon működik a cég.

Ferm Living

„Megannyi kontraszt az élet” – vallja a Ferm Living, és már a tipográfiájával – ferm LIVING –is felvillant valamit ebből a kontrasztból. Aztán felvillant sok mást is, lévén világítás-, bútor- és kiegészítőkollekciókat tervez. A közönséggel való együttgondolkodás kétirányú: egyrészt egy lakás minden helyiségét alaposan átgondolják az előszobától a télikertig, másrészt folyamatosan gyűjtik a vevők fotóit a honlapjukon és a közösségi oldalaikon, melyekkel aztán újabb vevőket inspirálhatnak.

A szükséges nyersanyagoktól és know-how-tól függően a világ különböző részein készítik a termékeiket elkötelezett kézművesek.

A vásárlóknak útmutatást adnak a karbantartáshoz, merthogy minden anyag és felület más-más típusú gondozást igényel, ami elsőre ijesztőnek hathat.

Európában közel ötszáz helyen forgalmazzák a termékeiket.

Normann Copenhagen

„Az átlagosból is lehet rendkívüli gondos tervezéssel” – vallja a Jan Andersen és Poul Madsen által 1999-ben alapított Normann Copenhagen. A koncepciót a bűvös 80-as szám igazolja: ennyi országban forgalmazzák a termékeiket, és ennyi dizájndíjat söpört be a cég az eddigi fennállása során. A termékeik közt megtalálni az ikonikus Jam kollekciót, a mindössze három elemből felépülő, csavarok és szerszámok nélkül összerakható polcrendszert: a polcokat az ékekre kell illeszteni, a többit megoldja a gravitáció és a súrlódás.

A Jam egyszerűsége és sokoldalúsága – könyvespolcként és térelválasztóként, lakásban és irodában is használható – magába sűríti a Normann lényegét. De találni itt a kortárs formatervezés legjavát nyújtó kiegészítőket is, ami azért jó, mert kutatások igazolják, hogy akár egyetlen csésze gőzölgő tea is megváltoztatja az érzéseinket, ha elég szép a csésze és kellemesek a körülmények. Welcome home, lagom!

Muuto

Bolond volna bármely skandináv dizájncég nem őrizni az ölébe hullt masszív hagyományokat – a Muuto ellenben sietve hozzáteszi, hogy az új perspektívák keresése ambicionálja, előremutató anyagokkal, új technológiákkal, bátor kreatív gondolkodással. Még a név is innen származik: a muutos finnül új perspektívát jelent.

Ha ráhangolódunk, könnyen megismerhetjük a termékeiket, amelyekben határozottan van valami muutos.

Olyan dizájnereket keresnek, akik próbára teszik és fejlesztik a régi tárgyakat, és képesek időtálló darabok, új klasszikusok megalkotására.

Van tárolókosaruk, ami kizárólag újrahasznosított palackokból készül, míg egy összetettebb objekt, a Fiber karosszék esetében az újrahasznosított műanyag mellett felelős erdőgazdálkodásból származó tölgyfát használnak. Ez utóbbi szék EU Ecolabel tanúsítvánnyal rendelkezik, vagyis minimális hatást gyakorol a környezetre a teljes életciklusa során, a nyersanyagtól az ártalmatlanításig.

&tradition

Nincs bekezdés fenntarthatóság és innováció nélkül, e kettő a 2010-es alapítású dán cégnél is jelen van, ám mint a nevéből is kiderül, az &tradition keblére öleli a klasszikusokat: portfóliójában nemzetközileg elismert tervezők jellegzetes bútor- és világítástechnikai darabjait találjuk az 1930-as évektől napjainkig. Rengeteg eseményt szerveznek, nehéz kiemelni egyet, a tavalyi Arne Jacobsen emlékturnét viszont – melyet a mester születésének 120. évfordulójára szerveztek – kihagyni sem lehet.

Az ikonikus Bellevue állólámpának két speciális kiadását is elkészítették, továbbá a cég szakértője, Henrik Lund-Larsen egy hatállomásos koppenhágai túrán mutatta be Jacobsen legfontosabb munkáit – méghozzá egy eredeti, a Radisson Blu Royal Hotel számára az 1960-as években tervezett SAS busszal. Megnézték természetesen Arne Jacobsen lakosztályát, a 606-os szobát is: ez az egyetlen, amely a felújítások és átalakítások évtizedei ellenére érintetlen maradt a szállodában, és egyfajta időkapszula a századközepi modernhez. Ezek a gesztusok sokat elárulnak arról, mit is jelent Északon a tradíció.

Umage

Erőfeszítést tenni – ennyit tesz dánul az umage szó. Nap mint nap erőfeszítést kell tenni, hogy a természetből és a hagyományokból kiindulva egyedi, minőségi és mindenki számára elérhető bútorok és világítótestek szülessenek. A 2008-ban alapított Umage ma a világ több mint ötven országában, összesen ezerötszáz üzletben van jelen. Náluk a dizájn már a csomagolásnál kezdődik, elvégre a doboz, amiben a legtöbb lámpa megérkezik, tárolóként szolgálhat tovább a polcon, ráadásul a csomagolásban lévő összes habot és műanyagot környezetbarát anyaggal helyettesítették.

A termékekre sem fordítanak kevesebb figyelmet. Miért legyen egy asztali lámpa vagy egy éjjeliszekrény csak az, ami, miért ne kapna USB-csatlakozót vagy vezeték nélküli töltőt is? Retorikai kérdés ez csupán, miután a többféle funkció és a rugalmasság meghatározó szempont, így ugyanis kevesebb termékre van szükség. Jól jellemzi az ars poeticájukat a libatollakból készült Eos lámpaernyő, amelyet asztali, függő- és állólámpának is használhatunk, tisztítani pedig egyszerűen hajszárítóval tudjuk.

 (A cikket eredetileg a Roadster print #12-es lapszámában közöltük.)

Hay | &tradition | normann copenhagen | skandináv dizájn | dizájn

FOLYTASD EZZEL

A kiberbiztonság téged is érint! Mit is jelent valójában?

Így élheted meg az ünnepi hangolódást egy csodás kastély birtokán itt, a szomszédunkban

Rendeld meg a Roadster magazin 18. számát!

Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.

Megnézem, mert érdekel!
“Útra keltünk és összegyűjtöttük a legkiemelkedőbb hazai szállásokat és vendéglátóhelyeket számotokra. Ezek a helyek garantáltan felejthetetlen élményeket kínálnak, legyen szó romantikus pihenésről a Balaton partján vagy egy kulináris felfedezőútról Budapesten.”
Izing Róbert Izing Róbert, főszerkesztő

Legfrissebb ajánlataink

Irány a Roadster Select
teljes adatbázisa
A kiberbiztonság téged is érint! Mit is jelent valójában?
Hirdetés
Iratkozz fel a hírlevelünkre!
Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom