Szeretsz a természetben lenni, de a földön alvás nem igazán a te világod?
Esetleg unod már, hogy mindig szállást kell vadászni egy-egy spontán utazás előtt? Akkor lehet, hogy a tetősátor lesz az, ami teljesen megváltoztatja, ahogy eddig a kempingezésre gondoltál.
Mi is az a tetősátor?
A tetősátor nemcsak egy újabb sátorféle. Ez inkább egy mozgó kilátó, saját kis szobád az ég alatt. Az autód tetejére rögzíthető, zárt állapotban egy kompakt dobozban pihen, kinyitva viszont tágas és kényelmes alvóhely válik belőle. Egyre többen fedezik fel itthon is – és nem véletlenül.
Van valami különleges abban, amikor nem a fűben, hanem egy kissé megemelt, védettebb helyen hajtod álomra a fejed. Egyik ismerősöm például a Mátrában parkolt le vele – mire a nap lebukott, ő már a „tetőlakásából” nézte a látképet, miközben a környéken mások még a sátorrudakat próbálták összerakni.
Miért érdemes a tetősátrat választani?
Aki egyszer kipróbálja, általában nem tér vissza a klasszikus földi sátorhoz. Nem csoda: nincs többé vizes talaj, göröngyök, vagy hajnali költözés egy hangyainvázió miatt. A sátor percek alatt kinyitható, nem kell matracot fújni vagy pepecselni a sátorlapokkal, és még a kilátás is jobb onnan fentről.
Egy barátom például egy viharos éjjelen próbálta ki először a tetősátrat. A közeli mezőn többen kénytelenek voltak éjszaka autóba menekülni, ő viszont szárazon, biztonságban aludt tovább – a sátor csak halkan dobolt a cseppektől.
Milyen szempontok alapján érdemes választani?
Nem minden sátor passzol minden autóra, szóval első körben érdemes megnézni, mit bír el a tetőcsomagtartód. A súly önmagában sem kevés, ráadásul számolni kell a bent alvók testsúlyával is. A legtöbb modell egyébként 47 és 75 kg között mozog.
A strapabíró anyag szintén kulcsfontosságú, főleg, ha nemcsak egy nyári hétvégére tervezel, hanem egész évben bevetnéd. Egy jól megválasztott sátor akár tíz évig is veled lehet – már ha vigyázol rá.
Méretek tekintetében sem árt előre gondolkodni. Egy-két főre szánt modellek is léteznek, de van olyan is, amiben kényelmesen elfér egy kisebb család. Jó példa erre az Edge-Overland 230x205 cm tetősátor, amelyet masszív felépítése és extra kényelme miatt sokan választanak hosszabb túrákra is. Tágas belső tere, kényelmes matraca és praktikus megoldásai ideálissá teszik azok számára, akik nem szeretnének kompromisszumot kötni a szabadtéri kényelem terén.
Azt is nézd meg, mennyire könnyen nyitható, milyen létrája van, és hogy milyen extrák járnak hozzá – például szúnyogháló, esővédő vagy beépített világítás.
Telepítés? Sokkal egyszerűbb, mint elsőre tűnik
A legtöbb modellnél gyakorlatilag pár mozdulat az egész. Ha először csinálod, próbáld ki nappal, amikor jól látsz mindent – később már rutinból megy majd. Az autó legyen stabil talajon, a sátor legyen jól rögzítve, és mire leengeded a létrát, szinte már kész is vagy.
Aki gyakran áll meg pihenni, annak ez külön ajándék – sokszor még egy rövidebb kiruccanáshoz is megéri felnyitni.
Biztonság: nem lehet félvállról venni
Hiába tűnik egyszerűnek, azért van pár szabály, amit nem érdemes megszegni. A sátor súlyhatárát tartsd be, főleg ha gyerekekkel vagytok. Ne aludjatok négyen egy kétszemélyes modellben – ez nem csak kényelmetlen, de veszélyes is lehet. Ismerősöm erről tudna mesélni: egy ilyen próbálkozás során az éjszaka közepén kezdtek meglazulni a rögzítések, és bár szerencsére senkinek nem lett baja, a hajnalban való szerelgetés nem tartozott a kirándulás legjobb pillanatai közé.
Mi kerüljön a csomagtartóba?
A sátor önmagában nem elég. Kell egy meleg hálózsák, valami puha párna, és legalább egy fejlámpa, ha este is mozogni akarsz. A konyhai cuccokból se vidd az egész készletet – egy egyszerű főző, néhány edény, és már meg is van az alapkonyha.
Egy kis elsősegélycsomag sosem árt, ahogy a rendszerezett tárolás sem – főleg, ha hosszabb útra indulsz. Bár a sátor nem foglal helyet az autóban, a többi felszerelést továbbra is be kell pakolni, szóval csak azt vidd, amire tényleg szükséged van.
Merre érdemes elindulni?
Magyarország telis-tele van olyan helyekkel, ahol élmény a tetősátras kempingezés. A Balaton környéke klasszikus, de a Bükk, a Mátra, az Őrség vagy a Tisza-tó is remek választás. Utóbbinál külön bónusz a madárvilág és a víz közelsége – teljesen más élmény ott ébredni.
Ha pedig szereted a csillagos eget, irány a Zselic vagy a Hortobágy. Ezek az éjszakai égbolt-parkok különösen jók arra, hogy kikapcsolódj – és ha szerencséd van, akár hullócsillagot is láthatsz a sátor ablakából.
Mindenképp nézz utána előre, hogy az adott helyszínen szabad-e sátorozni. Vannak területek, ahol ez teljesen megengedett, máshol viszont csak kijelölt helyeken lehet táborozni.
A Balaton kapuja: Kenese Bay Garden Resort & Conference Hotel
A szenvedély, az árulás és a túlvilág jelenik meg egyetlen, zsigerig ható kortárs darabban a Müpa színpadán

Hawaiitól Tanzániáig, az egyik legjobb magyar sommeliertől a belga csúcsdizájnerig, az új Rolls-Royce-tól Horvátország titkos gyöngyszemeiig, a Roadster magazin új lapszáma ismét a világ izgalmas, kreatív és hedonistán lüktető ŕétegeibe viszi el olvasóit. Elmegyünk a bécsi három Michelin-csillagos Amadorba, ahol találkozunk Bencze Ádám sommeiler-vel, beszélgetünk Havancsák Terézzel, aki a közelmúltban kezdett el dolgozni az amerikai outerwear brand AETHERnél, Portugáliában kipróbáljuk, milyen a tengerparton száguldozni az új Ferrarival – egész kellemes –, a kortárs irodalom kedvelőinek pedig egy olyan Roadsternek írt Parti Nagy Lajos írással jelentkezünk, ami szerintünk a legjobbjai közé tartozik. Az aktuális számban lesz egy 20 oldalas mellékletünk is, amelynek főszereplője a még mindig rengeteg újdonságot rejtő Horvátország. Ezen kívül is sok színes történetünk van még, úgyhogy ezúttal is érdemes elmerülni a Roadster gazdag és kalandokkal teli világában!
Megnézem, mert érdekel!