Close
“Csekély a lehetőség a puszta esztetizálásban” – Tombor Zoltán-interjú

“Csekély a lehetőség a puszta esztetizálásban” – Tombor Zoltán-interjú

Tombor Zoltán fotográfus neve nemcsak Magyarországon ismert, a nemzetközi élvonalba tartozik, és egyedi látásmódjával, sosem nyugvó kreativitásával már régen túlmutat a divatfotózáson. Olyan nagy múltú magazinoknak dolgozik, mint a Vogue, a Harper’s Bazaar, az Elle és a Time, elkészíti Alicia Keys kedvenc portréját, vagy gyönyörű feleségét, Nellit fotózza. Supernation névre hallgató bookazinjuk soron következő ötödik száma kapcsán beszélgettünk. 

– Mikor fogalmazódott meg bennetek, hogy egy teljesen saját projektet szeretnétek életre hívni?

– Régóta dédelgettük az ötletet, hogy egy olyan független kiadványt hozzunk létre, mely lehetőseget ad a szabad alkotásra, és mindez nyomtatott formában öltsön testet. Az első számot egy év halasztgatás után, 2014 őszén kezdtük megtervezni, Salát Zalán Péter dizájner barátunkkal.

– Tudnál a Supernation-hez hasonló tematikájú, koncepciójú magazint mondani?

– A Supernation-hez hasonló magazint nem nagyon ismerek, hiszen szokatlan átmenetet képez a monográfia és a periodika műfaja között. Több olyan rendszeresen megjelenő kiadvány létezik, mely egyetlen művész munkáját publikálja egy adott kiadásban, de ez esetben minden szám más-más alkotóhoz köthető.

– Miért tartod fontosnak a nyomtatott magazint, ha a közönségetek zöméhez mégis online felületeken keresztül jut el az újság tartalma?

– Napjainkban a fényképeket szinte csak monitoron vagy telefonon nézzük, a papírkép teljesen kiment a divatból, pedig a fotó eredetileg egy fizikai tárgy. A print mérete, tapintása és jellege szerves részét képezi az élménynek. Egy családi album, egy keretezett fotó az asztalon vagy egy hatalmas nagyítás a múzeum falán, mind-mind más élmény és viszony a fényképpel. A könyvet vagy újságot a kezünkben vagy ölünkben tartjuk, intim kapcsolatban vagyunk vele, fontossá válnak a helyszín fényviszonyai is.

A papírnak tapintása, illata és hangja is van, sőt a lapozás ritmusa is befolyásolja a vizuális élmény egészét. Egy sokkal komplexebb és emberközelibb érzékelés ez, mint egy világító kijelző.

– Mennyi ideig dolgoztok egy kiadáson? Szorongat bármilyen határidő, vagy a saját tempótokban haladtok?

– Gyártási szempontok miatt alakult úgy, hogy az újsag minden év őszén jelenik meg. A divatban durván fél évvel járunk az aktuális szezon előtt, tehát március és július között készülnek az őszi-téli anyagok, míg október és február között a tavaszi-nyáriak. Külső helyszínen vagy természetes fényben fotózni egyszerűbb a nyári hónapokban, hiszen hosszabbak a napok, és általában jobb az idő is. Az aktuális szám hosszától és témájától függően, általában három-négy hónap alatt épül fel, mely a fotózás megtervezésétől a kész nyomdai kiadvány elkészültéig tart.

– Hogyan történik a terjesztés? Fel lehet iratkozni a számokra, és így jutnak hozzá az olvasók/gyűjtők?

– A Super elsősorban annak a szűk szakmai körnek készül, akikkel együtt dolgozom, illetve a jövőben dolgozni szeretnék, tehát a szabad alkotói szerepe mellett promóciós értéke is van. A negyedik szám kapható volt néhány ikonikus újság- és könyvesboltban Budapesten, Londonban es New Yorkban is, míg az első három, illetve a most megjelent ötödik szám nem került hivatalosan forgalomba.

– Teljesen független, szabad, szponzoroktól mentes magazin a Supernation. Milyen érzés így alkotni?

– Sok hirdetői és szponzori ajánlatot kaptunk az elmúlt években, de a Super eredeti ötlete pont a teljes függetlenség jegyében született, így kizárólag saját erőforrásból készül. Az ilyen mértékű szabadság alkotói oldalról remek lehetőség, gyártási oldalról viszont sokszor nehezítő tényező, hiszen minden nagyobb márka a hirdetők függvényében válik elérhetővé. Az újság tematikája is változott idővel, kevésbé fókuszálunk divattartalom bemutatására, sokkal inkább a történetmesélés és a saját esztétikai és képi ötleteink megalkotása a fő cél.

– Az utolsó számban például inkább egy dokumentarista sorozatot látunk, tényleg a történetmesélés a lényeg.

– Huszonöt éve fényképezek divatot, és egyre inkább úgy érzem, csekély a lehetőség a puszta esztetizálásban. A divat remek platform, de számomra történet, és ez esetben líra nélkül nem lenne elég. Izgalmas vegyíteni a képriport műfaját és a fikciót, pláne egy olyan történetben, mely ennyire közel állt a szívünkhöz.

– Az eddigi számok anyagai javarészt Amerikában készūltek. Most hogyhogy Magyarország mellett döntöttetek?

– Az ötödik szám rendhagyó, hiszen Magyarországon készült, és a főszereplője a legismertebb magyar modell, Palvin Barbara. Az ötödik kiadás témája a hazaérkezés, visszatérés a gyökerekhez, melyet a gyermekkorom emlékein keresztül mutatok be, egy jól ismert kelet-európai díszletben. Nagyon hálás vagyok Barbarának és az ügynökeinek is, hogy segítettek a közös munka realizálásában. Barbi remek választás, hiszen első kézből ismeri ezt a világot, és közeli barátságunk is segített, hogy egy személyes és intim fotósorozat jöhessen létre.

– Most tartotok az ötödik kiadásnál. Mennyiben más ez, mint az eddigi négy szám?

– Először hívtunk meg magyar írót. Nyáry Luca korát meghazudtoló mélységű írásai egy magasabb szellemi síkra emelik a Supernation-t. Nemcsak azért, mert pontosítják a narratívát és jó mankót adnak a képek mellé, hanem azért is, mert Luca pont olyan korú, mint a Barbara által megformált tinédzser karakter.

Imádok fiatalokkal együtt dolgozni, nagyon inspiráló az ennyire friss és pezsgő életenergia.

– Sok magyar vonatkozása van a magazinnak, rajtatok kívül is. Tudatos ez, hogy hangsúlyosan magyar közreműködőkkel dolgoztok?

– A 2015-ös első Supert Axente Vanessának szenteltük, aki tökéletes választásnak bizonyult egy New Yorkban készülő modern és letisztult fekete-fehér divatsorozathoz. Vanessa esetében a karakter volt az elsődleges szempont, az, hogy mindketten magyarok vagyunk, csak a véletlen műve. Aztán 2016-ban több modellel dolgoztunk együtt, összesen négy különálló sorozatban. Ennek a kiadásnak a három divattémájú szériája Londonban készült, míg az utolsó, csak kezeket bemutató anyag Budapesten.

A harmadik kiadásban nem volt magyar modell, Ling Liut New Yorkban, Lara Mullent Londonban fotografáltam. A tavalyi számban Rajzák Kinga volt a főszereplő, aki nemcsak modell, hanem mint író is közreműködött az újság létrehozásában. Az egyhetes, riportszerű road trip New York Upstate-től Coney Islandig tartott. A történet egyfajta merengés, vagy inkább meditáció az amerikai kultúrán, egy európai ember lencséjén keresztül. Kinga egy valódi rocksztár, páratlan divatkulturális tapasztalatokkal.

– Tekintve, hogy teljesen független magazin a Supernation, kevesebb a szabály? Engedtek a spontaneitásnak is, vagy kőbe vésitek a saját szabályaitokat?

– Minden produkció pontos tervezés és időbeosztás alapján készül, ebben Nellié a főszerep. Az utolsó számmal volt az eddigi legtöbb munkánk, hiszen a stáb nagyobb része külföldről jött, és a helyszínek felkutatása, illetve a fotózás megvalósítása is nagy energiát emésztett fel. A spontaneitásnak inkább a konkrét fotózás közben van nagy szerepe, melynek persze a pontos előkészítés a feltétele.

– Melyik volt eddig a legkülönlegesebb supernationös fotózás? A helyszín, modell, koncepció, időjárás, vagy bármi miatt?

– A legkülönlegesebb superes fotózási élményünk Kingához fűződik. Az első fotózási napon hajnalban kiderült, hogy otthon hagytam a filmeket a hűtőben.

– Axente Vanessa, Rajzák Kinga, Palvin Barbara… a legkeresettebb magyar modellek. Kivel szeretnétek még együtt dolgozni a közeljövőben?

– Még nem kezdtük el a következő szám tervezését, de könnyen lehet, hogy 2020-ban nem modellt választunk főszereplőnek.

Ez is érdekelhet:

(Fotók: Supernation, Tombor Zoltán szíves hozzájárulásával)

Itt a Roadster legújabb, negyedik száma!
Ismét egy magazin azoknak, akik szerint nem arra születtünk, hogy a négy fal között üljünk, akik szerint az élet olyasmi, amit nagykanállal kell fogyasztani és amiből sosem lehet elég. 170 oldalnyi friss, színes és energiával teli kontent felfedezőknek, kalandoroknak, inspirációt keresőknek mindarról, ami miatt érdemes nekivágni a világnak. Ha velünk tartanál ezen az utazáson, ezen a linken megrendelheted a magazint.
Close

Iratkozz fel a hírlevelünkre!

Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom