A Disney mára a szórakoztatóipar talán legnagyobb, legfontosabb, de mindenképp megkerülhetetlen élőszereplős és rajzolt hősökkel operáló stúdiója. De mik voltak az első lépések? Lássuk!
Testvérek
Walter Elias Disney 1923-ban rajzfilmstúdiót alapított bátyjával Roy-al, és amint az szokás volt, saját magukról nevezték el Disney Brothers Cartoon Studionak. A jó üzleti érzék azonban semmit sem ért a világválsággal szemben: bár akkorra már több filmet készítettek, és volt stúdiójuk is, a válságon az segítette át őket, hogy 1928-ban megalkották a CsimpiStore oldalán kapható Mickey egér figuráját.
Első sikerek
A CsimpiStore szakemberei egyetértenek abban, hogy a válság után indult el felfelé a cég csillaga: 1932-ben már Oscart nyertek a Silly Symphony-val, de a mai birodalom első valódi alapkövét az 1937-ben megjelent első egész estés rajzfilmjük, a Hófehérke és a hét törpe tette le.
Innentől datáljuk a Disney-receptet: fülbemászó muzsika, vidám hangulat, komoly mondanivaló, minőségi animáció jellemezte a stúdió műveit. A jól ismert alaptörténetet a stúdió átalakította, leegyszerűsítette, ami, ismerve az eredeti Grimm történetet, egyáltalán nem is baj.
Azonban nem sokáig ülhettek a babérjaikon: két év múlva kitört a második világháború, a Disney pedig minden tudását latba vetve támogatta az amerikai háborús erőfeszítéseket, azaz olyan rövidfilmeket, rajzfilmeket gyártott, amelyek a harci kedvet és a lelkesedést voltak hivatottak fenntartani.
A háború után
A háború után tértek vissza a hosszabb lélegzetvételű filmekhez. Ekkor jelent meg az első élőszereplős filmjük, a Kincses Sziget, de folytatták a régi klasszikus mesék feldolgozását is a Hamupipőkével. Betörtek a friss médium, a televízió piacára is: 1955 óta létezik a Mickey Mouse Club, ahol többek között - jóval később - Justin Timberlake és Ryan Gosling is feltűntek.
1955 jelentős év volt, ugyanis ebben az évben nyílt meg a cég első vidámparkja is: ez az eredeti Disneyland Kaliforniában, amelyet később további parkok követtek az Egyesült Államokban (Orlando, Florida), Európában (Eurodisney), és Ázsiában (Tokió, Hong Kong és Sanghaj).
Csak felfelé
Innentől a cég szinte csak szárnyalt. Játszva túlélte alapítója 1966-os halálát: ekkor először testvére, Roy, majd egy igazgatótanács vette át az irányítást, és alakította a céget egy egyre profibban működő, egyre szélesebb portfóliójú multinacionális szórakoztatóipari vállalattá.
Friss sikerek
Természetesen volt időszak, amikor a Disney márkanév patinája kissé megkopott, de a jelenlegi elnök, Michael D Eisner vezetésével létfontosságú döntéseket hoztak meg, a cég pedig rohamtempóban növekedett tovább. 2021 novemberéig összesen 60 egész estés animációs filmet készítettek, de van kábelcsatornájuk, illetve az utóbbi időben képregényuniverzumuk (Marvel), streamingcsatornájuk is, valamint megszerezték a Star Wars-t.
Kétségtelen, hogy mára az egyik legfontosabb márkanév a szórakoztatóiparban: szinte mindenhol találkozunk a nevükkel, de sokan még mindig a klasszikus hősökért szeretjük őket.
(Szponzorált tartalom)
Egy jó tervhez is kellhet több perspektíva
–
Sulciová Silvia interjú
Skót nyár a ködös budapesti belvárosban – Ilyen a 2023-as év whiskyje
Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.
Megnézem, mert érdekel!