Így születhetsz újjá az Alpok déli lejtőin

Karintiában egyszerre kapunk nyugalmat és élményeket, programokat és pihenést. Mutatjuk is, hogyan.

Miért éppen Karintia? Ausztria legdélebbi tartományában még kényelmesen elérhető közelségben van (a tartományi főváros, Klagenfurt alig több mint 500 km, és Budapestről végig autópálya van), Klagenfurt után már felbukkannak az igazi hegyek, a környék gasztrotradíciójában a hagyományos osztrák ételek mellé odaférnek az olasz és a szlovén konyha eminensei is.

Fotó: Franz Gerdl

Karintia elképesztően sok programot kínál, mi most ebből emelünk ki hármat, az aktív kikapcsolódás királyait, amiért bármikor odautaznánk minimum egy hosszú hétvégére.

Karintiában legalább két tucat, kiválóan karbantartott síelőhely található, összesen mintegy 800 kilométernyi pályával. Ebbe pedig minden szint belefér, nekünk például nagy szerencsénkre az (újra)kezdőknek dedikált síközpontjutott a Gerlitzen Alpén. És ez nem csak egy szlogen: a kezdőknek szóló minősítést az Osztrák Felvonótársaságok Szövetsége adja ki, amely rengeteg szempont szerint, roppant szigorúan értékel.

Fotó: Adrian Hipp

Az Alpok déli oldalán több a napsütés, a levegő kristálytiszta, a kilátás pedig a sílécnél is hamarabb elrepít egy távoli világba, ahonnan nézve mintha nem is léteznének szürke hétköznapok. A helyi hüttékben a nagy síközpontokkal ellentétben nem a mennyiségre helyezik a hangsúlyt, hanem a jó minőségű regionális ételekre.

Fotó: Michael Stabentheiner

Érdemes magasabb kategóriás szállást választani, mert az ottani szolgáltatások ugyanolyan fontos hozzávalói a nyaralásnak, mint maga a síelés.

A Karawankenhof Hotelben például gondoskodtak a látványosságról (jókora csúszda, illetve télen is használható szabadtéri termálfürdő formájában), ugyanakkor rendes úszómedence, és kitűnően felszerelt konditerem is van.

De a lényeg nem ez: úszkálhatunk ugyanis egy forrásvizes medencében, amelynek kavicsos alján át folyamatosan áramlik a gyógyító víz, olyannyira, hogy háromóránként a medence teljes vize lecserélődik.

Fotó: Thermen Resort Villach

Ez a környezet is tökéletes feltöltődést kínál, de még rengeteg funkciót találunk, mindenekelőtt a 2000 négyzetméteres spá- és szaunarészleget. Ez utóbbiban csupán 45 Celsius-fokos a levegő, a páratartalom viszont 100%-os, így öt percet is nehéz kibírni. Cserébe az ember kiizzad magából mindenféle méreganyagot.

És van törökfürdő is, ez esetben egy speciális felfrissülés a bőrbe dörzsölendő peeling-sóval, amelyet aztán hamam-szappanhabbal mosunk le. Ez utóbbit egy jókora zsákban állítja elő egy helyi szakember, aki aztán a zsákból adagolja a habot, mi pedig a magunk tempójában szépen lemossuk vele a sót, meg magunkat.

A síelés és a wellness mellett nem lehet hibázni a csavargással sem. Pontosítsunk: Karintia városaiban érdemes szétnézni, Villachban éppen az adventi vásár kápráztatta el az arra járókat, de számos apró érdekesség állandóan jelen van, többek között Ausztria első protestáns temploma (ami ma már ismét katolikus – helló ellenreformáció!).

Advent Villachban - Fotó: Franz Gerdl
A Szent Jakab templom oldalában

Nem kispályáznak a helyi éttermek sem, amikor például a Wienerschnitzel mellé külön tányéron kell hozni a köretet, máskülönben egyszerűen nem férne el. Az egyébként remek helyi sör, a Villacher mellett pedig olyan különlegességek vannak, mint az 1270, ami egy évszámról kapta a nevét: ekkorra datálódik a recept, ami alapján a mai sört is lefőzik.

Korcsolyapálya a Városháza előtti téren

De a városnézésnél is fontosabb a kirándulás. Karintia tájai ugyanis nagyon ott vannak a szeren, télen hótalpas kirándulásokat tehetünk, nyáron simát, miközben sűrűn bukkanhatunk olyan helyekre, mint az Arriach fogadó.

Túl azon, hogy lehengerlő a kilátás, a vendégek itt nem csak megehetik, de el is készíthetik a helyi konyha egy-két különlegességét

Mi Kletzenbrotot, azaz gyümölcskenyeret készítettünk, no meg a helyi tésztatáskát, azaz Kärtner Kasnudelt. Az előbbi kovászos-rozslisztes tésztájába apróra vágott aszalt gyümölcsöket, diót, mogyorót kevertünk, majd némi rummal és narancslével elkeverve hozzágyúrtuk a tésztához.

Azért a tésztatáska a fő fogás: a túróból és lisztes burgonyából álló tölteléket (fűszerek: só, bors, hagyma, kevés fokhagyma, snidling és karintiai tésztamenta) a tésztába tesszük, ennek széleit pedig technikás mozdulatokkal spirál formájúra tekerjük. Már ha sikerül. A hagyomány szerint akkor adhatóak férjhez a helyi lányok, ha ez már jól megy nekik. Mi beértük azzal, hogy kipróbáljuk a műveletet, a végeredményt pedig megfőzzük, és megesszük.

Fotó: Johannes Puch
Fotó: Franz Gerdl

Amit ígértünk, tartjuk: mindezeket végigjárni egyáltalán nem fárasztó; úgy töltenek fel élményekkel, hogy észre sem vesszük, a kirándulás igazi kérdése pedig hirtelen az lesz, hogy vajon mikor térünk vissza?