Close
Elképzelhető, hogy visszatér egy legendás transzeurópai vasúthálózat

Elképzelhető, hogy visszatér egy legendás transzeurópai vasúthálózat

Bár manapság a legtöbben valószínűleg a Kraftwerk dalaként ismerik a Trans Europe Express-t, de egykoron a pazar, gyors, kontinenseken átívelő utazás ikonjaként emlegették.

A TEE mélyvörös mozdonyai az északi Svédországtól a déli Olaszországig, a nyugati Spanyolországtól a keleti Ausztriáig az 1960-as és 70-es évek modern Európájának minden vívmányát megtestesítették.

A TEE-t 1995-ben megszüntették, most viszont úgy tűnik, visszatérhet.

Az európai határokon átnyúló vonatközlekedés meglehetősen nehézkes. Az olyan ismert hálózatok, mint a német Intercity Express (ICE) és a francia Trains à Grande Vitesse (TGV) gyors összeköttetést biztosítanak a kontinens városai között, ám egyik sem mondható olyan közvetlennek és problémamentesnek, mint amilyen annak idején a TEE volt.

A klímaválság korában minden eddiginél nagyobb szükség van arra, hogy a repülés és az autózás helyett gyors és megfizethető alternatívát találjunk. A Trans European Express támogatói szerint a TEE pontosan ezt hozná el. A vonatok jóval környezetbarátabbak a repülőgépekhez és az autókhoz képest, egy újraindított TEE pedig egyszerűbb, kontinenseken átívelő utazást tenne lehetővé.

Egy német elemzés szerint a TEE újjáélesztése kulcsfontosságú lehet az EU karbonsemlegességének 2050-re tervezett elérésében. Jelenleg a személyszállítás mindössze nyolc százaléka történik vasúton az EU-n belül – ennek a számnak sokkal magasabbnak kell lennie, ha az unió teljesíteni kívánja az említett célt.

A Trans Europe Express az 1970-es évekbeli csúcspontján harmincegy útvonalon közlekedett, és százharminc várost ért el. Akkoriban a dízelüzemű vonatok gyorsabbnak és fényűzőbbnek számítottak, mint bármely más, kontinensen átívelő vasúti szolgáltatás.

Az új TEE 2.0 tervei javában zajlanak már: több uniós tagállam közlekedési minisztere szándéknyilatkozatot írt alá a létrehozása érdekében. Minden vonat legalább három tagállamot kötne össze, a 160 km/h sebességgel haladó szerelvényeken pedig éttermi szolgáltatás és ingyenes wifi is lenne, továbbá éjszakai vonathálózatot is kialakítanak.

Mivel az EU most már olyan volt keleti blokkhoz tartozó országokat is magában foglal, mint Magyarország, Csehország vagy Lengyelország, a TEE 2.0 remélhetőleg jóval nagyobb lesz elődjénél. Kétségtelen, hogy a megvalósítás vélhetően több akadályba ütközik majd, de ha minden a tervek szerint halad, 2025-re újra a síneken láthatjuk a legendás szerelvényt.

A vonatok gyakran olyan gyönyörű tájakra visznek el, melyeket más járművekkel nem tudnánk megcsodálni. Amellett azonban, hogy lélegzetelállító vidékeket mutatnak meg, gyakran hajmeresztő útvonalakon haladnak keresztül; látványos hidakon, szédítő viaduktokon, meredek sziklafalak mellett suhannak. Összegyűjtöttünk öt olyan vonatutat, ahol a kilátás mellé adrenalin is jár.

(Forrás: Time Out, fotók: Getty Images)

nagy sztori | legendás | vonat | visszatér | Trans Europe Express

FOLYTASD EZZEL

Ezek a világ legbarátságosabb városai

Több mint 120 év után eltűnik Párizs egyik szimbóluma

Rendeld meg a Roadster magazin 9. számát!
Friss, 220 oldalas lapszámunkat ezúttal egy színes és izgalmas, 20 oldalas melléklettel egészítettük ki, amelyben a prémium spiritek szédítő univerzumába merülünk el. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet. Megnézem, mert érdekel!
Instagram