Close
Egy kis csapatnyi magyar borász, nagy tervekkel – Volcanic Wines of Pannonia

Egy kis csapatnyi magyar borász, nagy tervekkel – Volcanic Wines of Pannonia

Hosszú idő után úgy tűnik, egyre jobban figyelnek külföldön is a magyar borokra, alig-alig találunk már top 100-as listát badacsonyi, tokaji vagy somlói nélkül. Ha a metszéspontot keressük ezekben a sikerekben, legjobb, ha a talajnál kezdjük: a díjnyertes borok szinte egytől egyig vulkanikus területről származnak. Ezt érezte az a hét borász is, akik elindították a Volcanic Wines of Pannoniát.

Nem is olyan rég írtunk arról, hogy a mai fiatalok mást akarnak inni. A borokat is elérte a hipszterhullám, az organikus, biodinamikus, szűretlen, őrült borok lettek a menők. Trend lett valamilyen tulajdonsághoz kötni a borokat: cool climate wines, biodynamic wines, raw wines, volcanic wines – mind olyan fogalmak, amire egy értő fogyasztó felkapja a fejét.

Hordó helyett amfora – csak egy az újhullámos borkészítés trendjei közül

A vulkanikus borok körül – értsd: olyan talajon termett a szőlő, ahol korábban aktív vulkáni tevékenység volt, és ennek hatása tetten érhető a borok ízében is – komoly hájp alakult ki, és ez azért is klassz dolog, mert végre nem csak azon van a fókusz, hogy az adott bor Burgundiában, Tokajban vagy Olaszországban készült, hanem van más, kontinenseken átívelő közös jellemző.

A téma ráadásul a magyar származású kanadai borszakíró, John Szabo MS – aki mellesleg bejárta a világ összes vulkanikus borvidékét – Volcanic Wines című könyvének köszönhetően akkora lökést kapott, hogy New Yorkban márciusban egy nagy szakmai konferenciára is sor kerül, a világ minden pontjáról érkező vulkanikus termelőkkel.

Miért éppen Pannónia?

A vulkanikus borokban a talaj karakteréből fakadó sós ízérzet a közös pont, még ha a szőlőfajták és a termőhelyek nagyon változatosak is. Ez fogja össze azt a hét borászatot – a Gilvesyt, a Válit, a Káli Köveket, a Pálffyt, a Losoncit, a Somlói Vándort és Bott Frigyest –, akikkel elindult a Volcanic Wines of Pannonia.

A célok tiszták, a közösség nyitott. A hangsúly a kiváló minőségen, a természetességre való törekvésen és a vulkanikus karakteren van, a termelő a Pannon-medencében bárhol készítheti borait.

Az alapító borászok elsősorban külföldön szeretnék megmutatni a vulkanikus borokat, azzal a nem titkolt szándékkal, hogy a határokon túli sikerek aztán hiteles külföldi forrásokból visszajutnak a magyar fogyasztókhoz is. A csapat épp ezért nemzetközi kereskedőket és szakírókat akar megszólítani, ahogy közös megjelenéseket is terveznek nemzetközi kiállításokon.

“Mutatok valami őrültséget, ez a bor most a trendi a berlini borbárokban” – mutat Rare nevű, százötvenegy napig héjon, amforában érlelt, szűretlen, kén nélküli, koronazárral lezárt, már-már polgárpukkasztó olaszrizlingjére Bott Frigyes.

A már említett borászok nemcsak a világ felé, hanem egymás felé is nyitnak. Első szakmai túrájukat – ahol mi is ott voltunk – például Bott Frigyesnél tartották, és nem csak a szervezetről, hanem borkészítésről, technológiáról, kísérletekről, fajtákról is komoly eszmecsere folyt.

Ha nem tanulunk, nem feszegetjük a saját határainkat, és nem fogunk össze, soha semmi nem változik – ez a legfontosabb üzenet.

Talán nem túlzást azt mondani, hogy – a többi borászt sem alábecsülve – Bott Frigyesnél hitelesebb arca nem nagyon lehetne a szervezetnek: borainak hetven százaléka már most is exportra megy, fiával, Fricivel folyamatosan járják a világot és figyelik a trendeket, borai a világ legjobb borbárjaiban is kóstolhatók.

Ez a verseny már másról szól. A borok minősége, a tudás, a fejlett technológia az alap, de kell a jó sztori is, a fűszer, az izgalom.

Nincsenek világmegváltó terveik, egy teljesíthető stratégia mentén gondolkodnak: idén annak is örülnek, ha más vulkanikus borvidékekről is csatlakoznak még borászok – Tokaj, Eger és a Szerémség is remélhetőleg hamar felkerül a Volcanic Wines of Pannonia térképére –, és itthon szakmai rendezvényeket akarnak megvalósítani, ahova nemzetközi kereskedőket és szakírókat hoznának el. Aztán jöhetnek a külföldi, nemzetközi kiállítások is…

Egységben az erő – itt most tényleg helytálló a mondás. Mert ez a kezdeményezés most végre erősnek, stabilnak, előremutatónak tűnik.

Ez is érdekelhet:

(Fotók: Gyana Dániel)

Megjelent a legújabb Roadster magazin!
Ismét egy magazin azoknak, akik szerint nem arra születtünk, hogy a négy fal között üljünk, akik szerint az élet olyasmi, amit nagykanállal kell fogyasztani és amiből sosem lehet elég. 170 oldalnyi friss, színes és energiával teli kontent felfedezőknek, kalandoroknak, inspirációt keresőknek mindarról, ami miatt érdemes nekivágni a világnak. Ha velünk tartanál ezen az utazáson, ezen a linken megrendelheted a magazint.
Close

Iratkozz fel a hírlevelünkre!

Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom