Close
Ifj. Kovács úr első villanyautója – Volkswagen e-Golf-teszt

Ifj. Kovács úr első villanyautója – Volkswagen e-Golf-teszt

A Volkswagennek sikerült úgy villanyosítania a Golfot, hogy az még a gyenge változástűrő-képességű vásárlóik számára is elfogadható legyen.

Az automobilizmusba Bogárral bekapcsolódó és önkéntes márkanagykövetként viselkedő Kovács család tagjait eddig egyetlen sokkhatás érte: amikor a négyes Golfnak kék-piros lett a műszerfal-világítása. Nehéz hónapok voltak, végül azonban megszokták. A hatos Golf fehér fényeinek elfogadásához már csak hetekre volt szükségük. De a fejlődés nem állhat meg: hiába nem volt soha problémájuk a garázsban tartott, márkaszervizbe hordott alapmotoros Golfjaikkal, a környezettudatosság elérte a Kovács családot, a mindig precíz ifjabb Kovács ráadásul Excel-táblába kezdte írni a parkolásra költött pénzeket, és amikor nyomott egy szummát, kis híján lefordult a pokróccal óvott textíliájú székéről. Egy megoldás van: az elektromos autó.

Összegyűlt a család, a Tere-fere keksz mellé ifjabb Kovács kiterítette a villanyautó-prospektusokat a dohányzóasztalra. Idősebb Kovács úrnak már emiatt hozni kellett egy pohár vizet is, nevelési csődnek értékelte, hogy felnőtt fiának eszébe jutott egyáltalán más márka is, mint Das Auto. Ifjabb Kovács magyarázott valamit, hogy ha ennyire alapvetően másmilyen autót akarnak, mint a korábbiak, akkor talán…, de a víztől csuklást kapó apja pillantását látva inkább elhallgatott.

Idősebb Kovács úgy dobta a Tere-fere kekszen túlra az BMW katalógusát, miután meglátta rajta az i3-as fotóját, mintha valami súlyosan tizennyolc pluszos malacújság került volna a kezébe. A Mitsubishi i-MiEV-prosi egy mosoly kíséretében ment utána, és így nőtt egyre a stósz. Az elektromos Ford Focusét és a Nissan Leafét legalább udvariasságból átlapozta, a Volkswagen e-Up!-énál elégedetten bólogatott is, de hát az nem családi kocsi. Ifjabb Kovács taktikusan az e-Golf-katalógust hagyta utoljára, hogy apja legalább a kezébe vegye a többit, aki úgy harmincöt perc alapos tanulmányozás után annyit mondott: de ez is legyen fehér.

A Volkswagenek, és főleg a Golfok vásárlói mindig forradalmi megoldások vagy kizökkentő részletek nélküli autót kaptak a pénzükért, pontosan, ahogy szerették volna. Nyilvánvaló volt, hogy ez a Golfnál sem lesz másképp – azért sem, mert a belsőégésű motoros autók villanyosított változatait a hajtásláncot leszámítva csak drágán lehetne jelentősen másmilyenre alakítani, mint az alapul szolgáló típust (lásd például Ford Focus Electric).

Ha Magyarországon nem jutalmaznák zöld rendszámmal az e-Golf kevésbé környezetkárosító voltát, nehéz lenne megkülönböztetni egy sima Golftól. A legfeltűnőbb különbség a kisebb légellenállású Astana felni és a hűtőmaszk kék csíkja, más a lökhárító, emiatt viszont nem fog senki utána fordulni.

Az e-Golf nem az a fajta zöld, aki kivágandó fákhoz és atomerőművek kerítéséhez láncolja magát, inkább olyan, aki magától értetődő módon szelektíven gyűjti a szemetet, és összegyűjtött esővízzel locsolja a kertet.

Így van ez az e-Golf 2014-es forgalmazása óta, és a tavalyi modellfrissítésnél sem a dizájnerek kaptak feladatot. Már csak azért sem, mert a Golf-vásárlóknak tökéletes volt a forma, a papíron 190, a valóságban inkább 150 kilométer alatti hatótávon viszont lehetett, sőt, kellett is változtatni. Immár 300 kilométer az érték, ami télen-nyáron, fűtve-hűtve is bőven kétszáz kilométert jelent a mindennapokban, ami már olyanokat is meggyőzhet, akinek a villanyautókról mindig az út szélére merült, már vészvillogásra is képtelen zöld rendszámos kocsi képe ugrik be.

Első pillantásra a belső teljesen olyan, mint egy hagyományos, automata váltós Golf (a tesztautó ugyan monitort kapott a kormánya mögé, de alapáron hagyományos műszerek járnak), a D fokozatnál tovább húzva a kart viszont van még egy B is, ami a Bazi erős motorfék rövidítése – érdemes ezt használni, mert kis gyakorlással szinte nincs is szükség a normál fékpedálra, és sokkal intenzívebb az energia- visszatáplálás, ami egy villanyautós számára igazán örömteli folyamat.

Kovácsék megnyugodhatnak: ha megszokják a hangot, illetve annak hiányát, azt, hogy rögtön rendelkezésre áll a 290 Nm nyomaték, és hogy játszhatnak a motorfékkel – bár van egy fogadásunk, hogy idősebb Kovács úr marad inkább a D fokozatnál –, akkor egy jól ismert, rendesen összerakott, Golf-szinten tágas, kényelmes, jól, sőt még viszonylag élvezetesen is vezethető Volkswagent kapnak. A 136 lóerős kocsi gyorsulása 9,6 másodperc, vagyis bő két másodperccel kevesebb, mint a 85 lóerős TSI-motoros Golfé, és bár a 150 km/h még az alap-Golfénál is kevesebb harminccal, Kovácsék még autópályán is csak megfelelő légköri, hőmérsékleti és forgalmi viszonyok között tartják a 130-at.

Már csak a költségekről kell említést tenni: 11,45 millió forint az e-Golf-alapár, amiben már benne van sok más mellett kétzónás légkondi, LED-fényszórók, gyalogosfelismerő, távolságtartó vészfék-funkcióval, gesztusvezérléses, navigációs infotainment-rendszer, innentől viszont a fehér fényezés is feláras, és olyan felszereltségek is (holttér-figyelő, kulcs nélküli nyitás-zárás-indítás, parkolóradar), amelyek nemcsak illőek, de valóban hasznosak is.

Nem volt vita. Így lett az e-Golf a Kovács család első villanyautója, immár ifjabb Kovács nevén.

Ez is érdekelhet:

Érdemes-e már villanyautót venni, vagy ej, ráérünk arra még? – Roadster

Biztosan egyre olcsóbbak és egyre jobbak lesznek az elektromos járművek. Kérdés, nagyot bukunk-e, ha már most beszállunk egybe, vagy eljött a vásárlás ideje.

(Fotók: Nagy Gergely)

Close