Close
Az első paparazzo fotói elvisznek bennünket a bűn New Yorkjába

Az első paparazzo fotói elvisznek bennünket a bűn New Yorkjába

Weegee a Mai Manóban, New York alulnézetben. Mocsok, vér, bűn és bulvársajtó – művészi szinten.

A harmincas-negyvenes években Weegee neve szorosan összefonódott New Yorkkal és az ottani városi élettel. Fotóriporterként mindig az igazi sztorira vadászott, és folyamatosan úton volt, hogy megörökítse a tökéletes pillanatot. Weegee egy depresszióval és gazdasági válsággal küzdő társadalomban szembesítette nézőit a magánnyal, a szegénységgel és a bűnözéssel. Ugyanakkor megmutatta a szépség és a boldogság pillanatait is, mert ez is hozzá tartozott a Lower East Side életéhez, Harlemhez, Boweryhez. A Mai Manó Házban megrendezett, Weegee – A híres, 1935–1960 kiállítás az életmű legjobb képei közül mutat be száznégyet, amelyek meghitt közelségből rajzolják ki New York portréját „amely a részegség, a zűrzavar és a szenvedély legvadabb pillanataiban is gyönyörű”.

Weegee és Andy Warhol

Weegee képei olyan lapokban jelentek meg, mint a PM Daily, a The Herald Tribune, a Sun vagy a Daily Mirror. Fotográfiái, túlmutatva a modern városi élet puszta dokumentációján, magát Weegee-t is megörökítik, hiszen a képeket mélyen átitatja alkotójuk karaktere és életrajza.

Weegee, eredeti nevén Arthur Fellig, zsidó bevándorlók gyermekeként született a mai Ukrajna területén található Lembergben, ahonnan családjával 1910-ben New York városába emigrált.

„Az évtized legismertebb képeit készítettem, különleges képeket, amelyek a város szívéről-lelkéről szólnak. Ehhez kevés volt az újságok és folyóiratok profi apparátusa, ehhez kívülről-belülről ismerni kellett a várost. És szeretni.”

1938-ban mint sajtófotós elsőként kapott engedélyt arra, hogy gépkocsijába rendőrségi rádió-adóvevőt telepítsen. Az autóban emellett egy sötétkamrát is elhelyezett, amely lehetővé tette számára az elkészült fénykép azonnali előhívását. Nem volt fotográfus, aki nála előbb ért ki egy szenzációs esemény vagy bűncselekmény helyszínére, és senki sem tudott addig olyan felvételt készíteni, amit még aznap éjjel megkapott az újság, hogy a másnapi hírek címlapján közölje. Weegee munkássága azonban mégsem csupán a témája miatt vált ismertté, képeinek művészi ereje, drámai hatása, nyers realizmusa, éles kontrasztjai úttörő hatással voltak az elkövetkező fényképész nemzedékekre.

A Weegee – A híres, 1935–1960 kiállítást a Fotóhónap 2018 fesztivál keretein belül rendezik meg, mely a tübingeni Institute for Cultural Exchange és a New York-i International Center of Photography együttműködésével valósult meg. A kiállítás január 20-ig látható a Mai Manóban.

Ez is érdekelhet:

(Fotó: Mai Manó, © Courtesy Institute for Cultural Exchange, Germany 2018)

Close