Végül nem terjedt el a sci-fi írók körében népszerű vasút, de ebben a városban felszállhatunk rá

A tudományos-fantasztikus alkotások gyakran még ma is úgy képzelik el a jövő városait, mint amelyeken függővasutak tömkelege suhan keresztül-kasul.

Viszont amilyen népszerűségnek örvend ez a kép a jövő vizionáriusainak körében, egyelőre épp annyira kevéssé terjedt el a valóságban. Ma csak Japánban és Németországban működik a futurisztikus közlekedési eszköz, így nem csoda, hogy utóbbi például Európa egyik legkülönlegesebb látványosságává vált több mint százéves története során: ez nem más, mint a Düsseldorf mellett található Wuppertal függővasútja, amelyből egyszer egy elefánt is kizuhant.

A történet még 1880-ban kezdődött, Németország gyors ipari növekedésének idején, amikor Wuppertal virágzó textilipara munkások tömegét vonzotta a környékre, és a korábban a Wupper folyó mentén található kis falvakból mintegy negyvenezer lakost számláló agglomeráció nőtte ki magát, ahol meg kellett oldani a közlekedést.

Mivel a hosszú és kanyargós folyóvölgybe nem tudtak hagyományos vasutat építeni, a város pályázatot írt ki a probléma megoldására.

Ekkor jött a képbe Eugen Langen vállalkozó és mérnök, aki egy függővasút tervezésével foglalatoskodott épp, amely megoldhatná az áruszállítást a kölni cukorgyárába illetve onnan.

Végül 1893-ban Wuppertalnak ajánlotta a terveit, amelyeket elfogadtak, és 1898-ban el is kezdődött a vasút építése, amely 1901-ben nyitott meg II. Vilmos császár és felesége, Auguszta Viktória hercegnő próbaútjával.

A vonathoz húsz gyönyörű szecessziós állomás épült, mely jól kiegészítette a hatvanöt személy szállítására alkalmas kocsik elegáns üveg- és fabelsőinek esztétikáját. A vonal 1903-ra több mint tizenhárom kilométert ért el a Vohwinkel és az Oberbarmen megállók között, a következő években pedig a kocsik száma is kettőről hatra nőtt. A vasút ma is méltán népszerű az ingázók és a turisták körében, aki arra jár, mindenképp érdemes tennie rajta egy kört.

Bár függővasutat kevés helyen találni, a felvonórendszer annál gyakoribb. Ebben a városban például a kabinok is a tömegközlekedés hétköznapi részét képezik. A jövő irányai ugyanakkor mégsem feltétlenül a kötöttpálya felé mutatnak.

(Forrás: CNN, képek: Unsplash, Getty Images)

video | Németország | függővasút | wuppertal

FOLYTASD EZZEL

Ezzel a tíz fantasztikus dizájntárggyal a legmenőbb hellyé teheted az otthonod

10+1 ikonikus és gyönyörű lámpa, ami garantáltan feldobja az otthonod

Rendeld meg a Roadster magazin 14. számát!

Beköszöntött a tél, és vele együtt megérkezett a Roadster magazin legfrissebb, 14. száma. Mit találunk benne? Kajakkal bejárjuk Grönland izgalmas és lenyűgöző helyeit, találkozunk a világ egyik leghíresebb párterapeutájával, Esther Perellel, és a Netflix által világhírűvé vált dél-koreai séffel, Jeong Kwannal, motorral részt veszünk a Balkan Rallyn, és beszélgetünk Kelecsényi Milán férfiruha-készítővel is. A Dél-afrikai Köztársaságban teszteljük, milyen az új AUDI Q8, és elbeszélgetünk a zoknik Rolls Royce-át gyártó Iszató Nisigucsival is. Elmegyünk egészen Kenyáig, hogy elefántokat nézzünk, az Őrségben kipróbáljuk, milyen a régió legújabb kabinháza, a Kástu, bemutatjuk a Déryné Kenyeret, a város új pékségét, teszteltjük az új elektromos KIÁt, ezen kívül pedig találkozunk még Berki Blanka topmodellel, Áron Eszter divattervezővel és sokan másokkal. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.

Megnézem, mert érdekel!
Iratkozz fel a hírlevelünkre!
Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom