Close
Végül nem terjedt el a sci-fi írók körében népszerű vasút, de ebben a városban felszállhatunk rá

Végül nem terjedt el a sci-fi írók körében népszerű vasút, de ebben a városban felszállhatunk rá

A tudományos-fantasztikus alkotások gyakran még ma is úgy képzelik el a jövő városait, mint amelyeken függővasutak tömkelege suhan keresztül-kasul.

Viszont amilyen népszerűségnek örvend ez a kép a jövő vizionáriusainak körében, egyelőre épp annyira kevéssé terjedt el a valóságban. Ma csak Japánban és Németországban működik a futurisztikus közlekedési eszköz, így nem csoda, hogy utóbbi például Európa egyik legkülönlegesebb látványosságává vált több mint százéves története során: ez nem más, mint a Düsseldorf mellett található Wuppertal függővasútja, amelyből egyszer egy elefánt is kizuhant.

A történet még 1880-ban kezdődött, Németország gyors ipari növekedésének idején, amikor Wuppertal virágzó textilipara munkások tömegét vonzotta a környékre, és a korábban a Wupper folyó mentén található kis falvakból mintegy negyvenezer lakost számláló agglomeráció nőtte ki magát, ahol meg kellett oldani a közlekedést.

Mivel a hosszú és kanyargós folyóvölgybe nem tudtak hagyományos vasutat építeni, a város pályázatot írt ki a probléma megoldására.

Ekkor jött a képbe Eugen Langen vállalkozó és mérnök, aki egy függővasút tervezésével foglalatoskodott épp, amely megoldhatná az áruszállítást a kölni cukorgyárába illetve onnan.

Végül 1893-ban Wuppertalnak ajánlotta a terveit, amelyeket elfogadtak, és 1898-ban el is kezdődött a vasút építése, amely 1901-ben nyitott meg II. Vilmos császár és felesége, Auguszta Viktória hercegnő próbaútjával.

A vonathoz húsz gyönyörű szecessziós állomás épült, mely jól kiegészítette a hatvanöt személy szállítására alkalmas kocsik elegáns üveg- és fabelsőinek esztétikáját. A vonal 1903-ra több mint tizenhárom kilométert ért el a Vohwinkel és az Oberbarmen megállók között, a következő években pedig a kocsik száma is kettőről hatra nőtt. A vasút ma is méltán népszerű az ingázók és a turisták körében, aki arra jár, mindenképp érdemes tennie rajta egy kört.

Bár függővasutat kevés helyen találni, a felvonórendszer annál gyakoribb. Ebben a városban például a kabinok is a tömegközlekedés hétköznapi részét képezik. A jövő irányai ugyanakkor mégsem feltétlenül a kötöttpálya felé mutatnak.

(Forrás: CNN, képek: Unsplash, Getty Images)

függővasút | Németország | wuppertal | video

FOLYTASD EZZEL

Újbudára kell mennünk, hogy lássuk az északi fényt

Fantasztikus őszi ízek és otthonos hangulat – Így varázsolt el minket a Macesz Bisztró

Rendeld meg a Roadster magazin 10. számát!
Izgalmas, színes és gazdag. Ha három szóval kellene jellemeznünk legújabb, jubileumi kiadásunkat, akkor ezeket a szavakat választanánk. Miért mondjuk ezt? Mert megjártuk Kappadókiát, Valenciát és Kelet-Tirolt. Találkoztunk a háromszoros olimpiai bajnok Szilágyi Áronnal, a világ egyik legérdekesebb újságírójával, Malcolm Gladwell-lel, a provokatív, magyar származású fotóssal, Pol Kuruczzal, plusz összehoztunk az eddigi legvidámabb borítónkat, amivel Budapestet ünnepeljük. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet. Megnézem, mert érdekel!
Instagram