Szicília és Szardínia után Ciprus a harmadik legnagyobb Földközi-tengeri sziget – egy külön Világ, ami a történelemkedvelők és kikapcsolódást keresők számára egyaránt lenyűgöző élményeket kínál. Mivel a sziget Európa és Ázsia kulturális, nyelvi és történelmi választóvonalánál helyezkedik el, fontosabb városai - a főváros, Nicosia, valamint Limassol, Famagusta és Paphos - számos kor számos képviselőjének hatását viselik magukon, hódítóktól a zarándokokon át a híres, korábbi utazókig.
A turisták körében az utóbbi időben elért népszerűségét elsősorban mégsem ennek, hanem híresen szép, homokos strandjainak, rejtett természeti csodáinak és egész évben vonzó időjárásának (mediterrán klímájának) köszönheti. Na de mit érdemes még ezen kívül tudnia annak, aki ide tervezi idei nyaralását?
1. Ciprusi etikett
Mind a ciprusi görögök, mind a ciprusi törökök híresek a vendégszeretetükről, a nyitottság és a kedves fogadtatás során azonban a “pontosság”, mint fogalom itt más tartalommal bírhat. Ahogy a mediterrán kultúrák lazább, informális közegeiben jellemző, a társas összejövetelek esetében itt is lezserebb a pontos időhöz való viszony, és a kisebb késések teljesen elfogadottnak számítanak. Ennek, az idővel szemben tanúsított lazább hozzáállásnak saját neve is van: ez az úgynevezett “szigeti”, vagy “mediterrán idő”.
Az ilyen összejövetelek alkalmával illik elfogadni, amit vendéglátóink kínálnak, így ha módunkban áll, ne sértsünk meg senkit a visszautasítással.
2. Az ízek szigete
A ciprusi konyha rendkívül kedvelt, török és görög jegyeket magán hordozó fogásaiban több közös dolog is akad, az egyik ilyen azonban egy helyi sajt.
A halloumi sajtot Ciprus szinte minden vendéglátóhelyén, számos ételben (mezzékben, grillezve, souvlakiban, salátákban és tésztaételekben) megtaláljuk, ami érthető, hiszen az Egyesült Államok (2020-ban) és az EU (2014-ben) egyaránt hagyományos ciprusi termékként ismerték el a sok helyi családban saját recept alapján készülő, ízletes finomságot. Ez azt is jelenti, hogy a nem Cipruson készült halloumi nem halloumi, csak hamisítvány. Általában kecske- vagy juhtejből, néha a kettőből vegyesen készül, majd sós lében és mentában érlelve nyeri el végleges, fogyasztásra kész formáját.
3. Közlekedés Cipruson
Ha valaki a saját tempójában fedezné fel a szigetet, a viszonylag jó minőségű főutaknak köszönhetően az autóbérlés egy kiváló megoldás lehet, ahogy a megfelelő engedélyekkel rendelkező taxisok szolgáltatásait is bátran igénybe vehetjük. A kellemetlen meglepetéseket elkerülendő emlékezzünk viszont arra, hogy itt baloldali közlekedés van érvényben - mielőtt autóba ülnénk, mindenképpen ismerkedjünk meg a helyi közlekedési szabályokkal! Itt is kötelező a biztonsági öv használata az elől és a hátul ülőknek egyaránt, 5 év alatti gyerekek pedig nem utazhatnak az első ülésen.
Aki inkább a helyi tömegközlekedésre szavaz, az vasúti hálózat hiányában buszokból (városi, helyközi, vidéki buszok és repülőtéri transzfer) válogathat. Ezzel az összesen négy különböző típusú járattal a városok között és azokon belül is könnyen eljuthatunk utunk következő állomására.
4. Ugorjunk fejest az élményekbe!
A búvárkodás szerelmeseit Ciprus egy igazi ritkasággal csábítja: a Scubatravel olvasói által 2024-re megszavazott, bolygónk 10 legjobb, hajóroncsos merülési helyeként számontartott helyszíne közül az egyik Cipruson, Larnaca partjainál található. A toplistába máig ép szerkezete és azóta itt új otthonra találó, tengeri élővilága mellett az juttatta be, hogy megfelelő felkészülés és kíséret mellett kezdők számára is elérhető merülési élményt kínál.
A svéd Zenobia komp több, mint 120 járművet szállított, melyek még mindig a roncson, a mélyben vannak: tulajdonosai sosem jelentkeztek értük. Ezen kívül még nagyrészt ép szőnyegeket, valamint étel- és italautomatákat is láthatnak az 1980-ban elmerült teherhajót felkeresők. A merülés 16 méterről indul, és a maximális mélység 42 méter.
5. Ciprusi tölt(őd)és
Az Európában leginkább elterjedt, C-típusú elektromos hálózati csatlakozók helyett Cipruson leginkább G-típusú (az Egyesült Királyságból ismert, téglalap keresztmetszetű, 3 bemenetes) csatlakozó aljzatra számíthatunk.
Cipruson a szabványos feszültség 230 volt, a frekvencia pedig 50 Hz. Mivel a G típusú konnektorok különböznek a C típusú konnektoroktól, egy adapterre (átalakítóra) mindenképpen szükségünk lesz a ciprusi konnektorok használatához. Ezek az úgynevezett dugóadapterek azonban, miközben lehetővé teszik, hogy fizikailag csatlakoztassuk elektromos készülékeinket az elektromos aljzatokhoz, az abból nyert feszültséget és frekvenciát nem alakítják át. Ez azt jelenti, hogy ha készülékeink nem kompatibilisek a 230 voltos vagy 50 Hz-es feszültséggel, akkor az adapter önmagában nem jelent majd számunkra megoldást.
Ha valaki úgy érezné, ennyi érdekesség nem elégítette ki a kíváncsiságát, személyesen is felkeresheti ezt a mesés szigetet a Földközi-tengeren; májusra már nem csak a sekélyebb, keleti részeken, de a- nyílt tenger hűvösebb áramlatainak hatását erősebben magán viselő - nyugati oldal strandjain is kellemesen meleg hullámok várják a fürdőzőket.
(Szponzorált tartalom)

Hawaiitól Tanzániáig, az egyik legjobb magyar sommeliertől a belga csúcsdizájnerig, az új Rolls-Royce-tól Horvátország titkos gyöngyszemeiig, a Roadster magazin új lapszáma ismét a világ izgalmas, kreatív és hedonistán lüktető ŕétegeibe viszi el olvasóit. Elmegyünk a bécsi három Michelin-csillagos Amadorba, ahol találkozunk Bencze Ádám sommeiler-vel, beszélgetünk Havancsák Terézzel, aki a közelmúltban kezdett el dolgozni az amerikai outerwear brand AETHERnél, Portugáliában kipróbáljuk, milyen a tengerparton száguldozni az új Ferrarival – egész kellemes –, a kortárs irodalom kedvelőinek pedig egy olyan Roadsternek írt Parti Nagy Lajos írással jelentkezünk, ami szerintünk a legjobbjai közé tartozik. Az aktuális számban lesz egy 20 oldalas mellékletünk is, amelynek főszereplője a még mindig rengeteg újdonságot rejtő Horvátország. Ezen kívül is sok színes történetünk van még, úgyhogy ezúttal is érdemes elmerülni a Roadster gazdag és kalandokkal teli világában!
Megnézem, mert érdekel!