A valóra vált sportautó-álom – 75 éves a Porsche

Minden egy álommal kezdődött. Ferry Porsche éppen 75 évvel ezelőtt, 1948-ban hozta létre csapatával együtt azt a sportautót, amely útjára indította a legendás márkát, hogy példás sikertörténetet járjon be. Hagyomány és innováció, dizájn és funkcionalitás, exkluzivitás és elfogadottság: ezek azok az értékek, amelyek 1948 óta jellemzik a Porschét és modelljeit.

Amikor Ferdinand Porsche 1930-ban saját vállalkozást indított Stuttgartban, már régóta neves autótervezőnek számított, karrierje során az Austro-Daimler, a Daimler és a Steyr gyáraknál dolgozott. A második világháború vége felé, miután Stuttgartban egyre gyakoribbak voltak a bombatámadások, úgy döntött, hogy cégét ideiglenesen a biztonságosabb ausztriai Gmündbe költözteti. Az egykori fűrészüzem épületeiben nem voltak ideálisak a körülmények, de a Grossglockneren túl alig fenyegetett a háború zűrzavara, és mind a háromszáz alkalmazottjának volt ennivalója.

Ferdinand és Ferry Porsche a 356-os mellett Gmündben. A Porsche azon kevés autógyártók közé tartozik, amelynek a mai napig birtokában van az első autója, az eredeti mellé pedig nemrég egy tökéletes replikát is építettek a No. 1-ből

Álomautóból sportautógyár

Miközben Ferdinand Porsche 1945-től két éven át a franciák fogságában volt, a cég sorsa fia, Ferdinand Anton Ernst Porsche kezébe került. Ferry, ahogyan mindenki ismerte, azzal tudta életben tartani a vállalkozást, hogy mezőgazdasági gépeket, traktorokat gyártott, míg a neves olasz versenyautógyártó Cisitalia megrendelése azt is lehetővé tette számára, hogy valóra váltsa régi álmát, amiről azt mondta:

„Körülnéztem, és nem találtam olyan autót, amiről álmodtam, ezért úgy döntöttem, hogy magam építem meg.”

Ferry Porsche és a 356 B Coupé

A versenyautók mintájára acélvázas szerkezettel, alumínium karosszériával készült Ferry Porsche sportautójának első prototípusa, amit akkor még sport-Volkswagen néven emlegettek, a fontosabb alkatrészeket, a motort és a sebességváltót ugyanis a Ferdinand Porsche által konstruált bogárhátúból vették át. A középre épített motor teljesítményét azonban 25-ről 35 lóerőre növelték, ezzel a mindössze 585 kilogrammos nyitott sportkocsi 135 km/órás végsebességet ért el. A 356-os számú típus 1948. június 8-án kapta meg a forgalomba helyezési engedélyt.

A Porsche, mint feltörekvő autómárka premierje a genfi autószalonon 1949-ben
Európán kívül az Egyesült Államokban is rendkívül népszerű lett a 356-os, az ötvenes évek derekára a termelés felét az amerikai eladások adták

Ferry Porsche nem elégedett meg ennyivel, az első prototípus után is folyamatosan dolgozott a 356-oson. Kupékarosszériát tervezett hozzá, a motor teljesítményét 40 lóerőre növelte, és az autó hátuljába építette át, így helyet hagyott a pótülésnek és a csomagoknak – a farmotoros építésmód hagyományát a 911-essel a mai napig őrzi a Porsche. Gmündben összesen negyvennégy kupé és nyolc kabrió készült 1950-ig, és ezekkel a modellekkel lépett a nemzetközi reflektorfénybe is a Porsche, amikor bemutatta a sportautókat 1949-ben a neves genfi autószalonon.

Visszatérés Stuttgartba

Ferry Porsche akkor még úgy gondolta, hogy a 356-osból körülbelül ötszáz példányt tud majd eladni. Talán ez volt élete egyetlen hibás becslése, valójában ugyanis 78 ezer darabot gyártottak a típusból 1965-ig. A meglepően nagy kereslet inspirálta a Porsche mérnökeit arra, hogy folyamatosan újabb változatokkal álljanak elő, megerősítve a márka hírnevét az innovatív sportautók gyártójaként. Ferdinand Porsche mérnökirodájának néhány éven belül szinte a semmiből sikerült felépítenie második lábát, a jól menő sportautógyártó részlegét.

1950-ben a termelést Stuttgart-Zuffenhausenbe költöztették, a 356-os sorozatgyártása a Reutter karosszériaüzemében kezdődött meg, majd az európai értékesítési hálózat kiépítése után az Egyesült Államokban is megvetette a lábát a márka. A sportautók fejlesztése mellett a Porsche mérnökei különféle megrendeléseken is dolgoztak, például egy kétéltű, összkerékhajtásos járművet alkottak a német haderőnek. Az alapító Ferdinand Porsche már nem érhette meg a legnagyobb sikereket, 1951-ben 75 éves korában hunyt el.

A Porsche első múzeuma, a képen a Sascha névre keresztelt versenyautó, amit Sascha Kolowrat filmmágnásnak tervezett az Austro-Daimlernél. A Sascha megnyerte a szicíliai Targa Floriót, és a verseny után saját kerekein ment vissza az 1500 kilométerre lévő Bécsbe

Az ötvenes évek derekán a sportautókat már a Porsche saját jelvénye díszítette, amelyen Stuttgart jelképét, az ágaskodó paripát kombinálták a württembergi címerrel. Múltjára elsőként 1960-ban tekintett vissza a Porsche, amikor megnyitotta első gyűjteményét a zuffenhauseni gyárban, míg a jelenlegi múzeum látványos épülete 2009 óta várja a rajongókat. A növekedés jeleként a hatvanas években kezdődött el a weissachi tesztpálya építése, addig ugyanis egy Stuttgarthoz közeli reptér kifutópályáján tesztelték a fejlesztés alatt álló modelleket.

A 911-es születése

A mérnökök közben a sikeres 356-os utódján dolgoztak, amit idén éppen hatvan éve, 1963-ban a párizsi autószalonon mutattak be, és ami a következő évben került gyártásba. A neve eredetileg 901-es lett volna, de mivel a háromszámjegyű típusnevek jogait középen a nullával a Peugeot birtokolja, ezért 82 legyártott modell után a Porsche kénytelen volt átnevezni a sportautóját. Ezt ma már aligha bánják, hiszen így született meg a legendává vált 911-es típusjelzés. Az első modell kétliteres, hathengeres motorja 130 lóerős volt, amivel 210 km/órás sebességet ért el.

1963-ban jelent meg az első 911-es, akkor még 901-esként, és 1965-ig párhuzamosan készült az elődjével, a háttérben látható 356-ossal
Balra a 911 Targa, amelynek biztonsági bukókeretéből időtlen stíluselemet csinált a Porsche

A megfizethető belépőmodell szerepét a 90 lóerős motorral szerelt 912-es vette át a 356-ostól, 1970-ben pedig megérkezett a Volkswagennel közösen fejlesztett középmotoros roadster, a 914-es, ami a formájával megosztotta a Porsche rajongóit, de négyhengeres motorjával és kedvező alapárával igazi sikermodell lett. A 911-esből közben elkészült a világ első biztonságos kabriója, az amerikai piac igényeinek megfelelve masszív bukókerettel szerelt, mégis rendkívül stílusos Targa, ami a kabrió mellett a mai napig része a 911-es kínálatának.

Az 1,7 literes, 79 lóerős Volkswagen-motorral szerelt 914/4 a Karmann osnabrücki gyárában készült, míg a 911 T-ből származó kétliteres, 109 lóerős hathengeressel hajtott 914/6-ost a Porsche stuttgarti üzemében gyártották
A Porsche eredetileg 500 példány gyártását tervezte a 911 Carrera RS 2.7-ből, végül több mint 1500 autó talált gazdára. 2,7 literes motorja 210 lóerőt teljesített, a könnyített sportautó ezzel elérte a 245 km/órát

A weissachi fejlesztőközpontban már nemcsak a Volkswagen, de a Seat és még a Lada számára is dolgoztak a Porsche mérnökei, akik repülőgépmotort és pilótafülkét is terveztek. A 911-es biztonságát folyamatosan fejlesztették, az újratervezett lökhárítók például egészen a 964-es széria bevezetéséig, 1989-ig határozták meg a típus megjelenését, az utasokat integrált fejtámaszok és hárompontos biztonsági övek óvták. 1972-ben érkezett meg a versenyautókat idéző 911 Carrera RS 2.7, ami a jellegzetes kacsafarok-légterelőjével indította útjára a spoilerek divatját.

Sokszínűbb kínálat

Még nagyobb szenzációnak számított az 1975-től kapható 911 Turbo, amit a kora leggyorsabb sorozatgyártású sportautójaként tartottak számon, a több mint 250 km/órára képes modellt szélesebb karosszériájáról és méretes hátsó szárnyáról lehetett felismerni. A kínálat túlsó végére érkezett meg a Volkswagennel együtt fejlesztett orrmotoros 924-es, amelynek gyártása az Audi neckarsulmi üzemében kezdődött meg, és amire jelentős kereslet mutatkozott, 1988-ig összesen több mint 150 ezer példánya hagyta el a gyártósorokat.

Igazi ikonná vált a 911 Turbo, aminek 260 lóerős háromliteres motorját később 300, majd 330 lóerős 3,3 literesre cserélték, a végsebessége a nyolcvanas évekre elérte a 278 km/órát

A Porsche ezután is tovább bővítette a kínálatát. A 924-es alapjára készült el a 944-es, ami a Boxster és Cayman érkezéséig a Porsche legnagyobb számban eladott sportautója lett, a koncepcióját később a 968-as folytatta. A hetvenes évek végén pedig még a 911-es utódjának szánták, végül önálló modell lett a nyolchengeres 928-asból, ami 1978-ban elnyerte az európai év autója díjat, erre egyébként a mai napig más sportautó nem volt képes. A Gruppe B versenyautó-prototípus 1985-ben 959-es néven, a Porsche első szupersportautójaként került sorozatgyártásba.

A sportautó evolúciója

Huszonötödik születésnapjára alaposan megújult a 911-es. Az 1988-ban bemutatott 964-es széria új 3,6 literes motort, optimalizált aerodinamikájú karosszériát és automatikusan mozgatott hátsó szárnyat kapott. A kupé, kabrió és targa változatban készülő 911-es ekkor már blokkolásgátlóval és katalizátorral felelt meg az idők szavának. 1989-ben jelentős újdonságnak számított a kínálatban a tiptronic automata sebességváltó, amit manuálisan is lehetett kapcsolni, ezt hamarosan a kormánykeréken lévő gombok egészítették ki.

A kormánykerékről is kapcsolható tiptronic váltót a kilencvenes évek elején a 993-as széria kapta meg elsőként
Az első 911 Targa még lecsatolható hátsó szélvédőt kapott, a 993-as széria már a hátsó szélvédő alá csúsztatható üvegtetővel hódított

Csak négy évet kellett várni a minden téren továbbfejlesztett, 993-as szériájú 911-esre, amelynek Targa változata a hátsó szélvédő alá csúsztatható üvegtetőt kapott. 1997-ben pedig teljesen megújult a 911-es, és a 996-os széria áramvonalasabb karosszériájánál is nagyobb változásnak számított, hogy léghűtésesről vízhűtéses motorokra váltott vele a Porsche. A márka új korszakát ezen kívül a ’93-as Boxster koncepció vezette fel, az 550 Spydert felelevenítő roadster elsöprő sikerét mutatja, hogy

a sorozatgyártás 1996-os indulása előtt látatlanban is tízezer megrendelés érkezett rá.

1996-os bemutatásától a Cayenne megjelenéséig a Porsche legnagyobb számban eladott típusa volt a Boxster
A 996-os szériából a 911 GT3 (hátul) 3,6 literes szívómotort kapott 360, majd 381 lóerővel, míg a 911 GT2-be turbós motor került 484 lóerővel, amivel 3,9 másodperc alatt gyorsult százra

1999 a teljesítmény jegyében telt a Porschénél. A Boxster modellfrissítésével együtt megjelent a 252 lóerős Boxster S, míg a 911-esből megérkezett a GT3 és a Turbo. Az előbbi a legendás Carrera RS hagyományait folytatta, versenypályára szánt sportautóként, az utóbbi pedig a Turbók közt elsőként kapta meg a tiptronic sebességváltót, valamint a kerámia-kompozit fékeket. A kerámiafék később szériafelszerelés lett a 2001-ben megjelent 911 GT2-esen, ami 462 lóerős teljesítményével a Porsche addigi legizmosabb sorozatgyártású sportautójának számított.

A motorsport hajtóereje

A Porsche nevét a motorsportban elért sikerek is ismertté tették. A márka elsőként 1951-ben hívta fel magára a figyelmet, amikor kategóriagyőzelmet aratott a 24 órás Le Mans-i futamon a 356 SL Coupéval. 1956-ban már abszolút győzelmet szerzett a Porsche az 550 Spyderrel az olaszországi Targa Florión, elsőként múlva felül egy kisebb kategóriás versenyautóval az erősebb Ferrarikat és Maseratikat. A Porsche a Formula–1-ben is sikerrel vetette meg a lábát, 1962-ben a francia nagydíjat Dan Gurney nyerte meg a 804-essel.

A hatvanas évek végére a Porschék már olyan legendás futamokon arattak győzelmeket, mint Monte-Carlo, a Targa Florio, Daytona, Sebring és a Nürburgring. Ferdinand Porsche unokája, a későbbi Volkswagen-vezérként ismert Ferdinand Piëch vezetésével fejlesztették ki a 12 hengeres motorral szerelt 917-est, ami a hetvenes évek elejétől a Porsche addigi legsikeresebb versenyautójává vált. Futamot nyert többek közt Monzában és Spában, majd 1970-ben megszerezték vele a Porsche első abszolút győzelmét a Le Mans-i 24 órás versenyen, amit 1971-ben megismételtek.

Hans Herrmann és Richard Attwood nyerték meg a 24 órás Le Mans-i versenyt ezzel a Porsche 917-tel 1970-ben
A Párizs-Dakar-rali első győzelmét 1984-ben a 911 Carrerával aratta a Porsche, 1986-ban René Metge és Jacky Ickx már a 959-essel hozta el az első két helyet
917-től a 919 Hybridig: a Porsche minden más autógyártónál többször, 19 alkalommal diadalmaskodott a 24 órás Le Mans-i futamon

A 911 Carrera összkerékhajtású változatával állt rajthoz a Párizs-Dakar-ralin a Porsche, 1984-ben elhozta a győzelmet, két évvel később pedig a 959-essel ismételte meg a sikert. A Formula–1-ben saját fejlesztésű motorral jelent meg újra a Porsche, az ezer lóerőre képes turbómotorral Alain Prost és Niki Lauda is világbajnoki címet szerzett a McLarennel. A legutóbb a 919 Hybriddel tért vissza a Porsche a 24 órás Le Mans-i futamra, ahol 2019-re megszerezte a márka történelmének 19-edik győzelmét, ez pedig abszolút rekordnak számít.

Új terepen a Porsche

2002-ben ismét új terepre merészkedett a Porsche, amikor bemutatta első szabadidő-terepjáróját. A Cayenne olyan új ügyfeleket vonzott, akiknek ezzel a praktikus modellel sem kellett lemondaniuk a Porsche sportautók kínálta vezetési élményről. A kategóriateremtő 2010-ben érkezett második, és 2017-ben bemutatott harmadik generációja is tovább finomította a receptet, immár kupékarosszériával is kapható. Sikere nyomán alkotta meg a Porsche a Macant, ami 2014 óta kompakt méretben kínálja mindazt, amit a Cayenne-ben nagyra értékelnek a vevők.

Nem feledkezett el a szupersportautók rajongóiról sem a Porsche,

a 2000-ben még tanulmányautóként leleplezett Carrera GT három évvel később gyártásba is került, 612 lóerős V10-es szívómotorjával 330 km/órás végsebességet ért el. A sportautók kínálatát a Boxster kupékarosszériás testvére, a Cayman tette teljessé, míg a Porsche ismét újabb kategóriát indított útjára, amikor 2009-ben bemutatta négyajtós sportautóját, a Panamerát, amelynek jelenleg kapható második generációjából Sport Turismo néven praktikus kombi is készül.

A Porschénél időközben folyamatosan dolgoztak a 911-es tökéletesítésén.

A 2004-ben megjelent 997-es széria modellfrissítésével jelent meg a duplakuplungos váltó a tiptronic helyett, míg a 2011-ben bemutatott 991-es széria újdonsága a hétfokozatú manuális sebességváltó volt. 500 lóerős szívómotorjával és kézi váltójával igazi különlegesség lett a 911 R, ami az 1967-es elődjéhez hasonlóan a nagy teljesítményt ötvözte a könnyű konstrukcióval. A múltat később olyan limitált szériás modellekkel elevenítette fel a Porsche, mint a stílusos 911 Sport Classic.

Az elektromos jövő felé

A 2010-es évek a hibrid hajtás jegyében indult a Porschénál. A Cayenne S Hybrid lett a márka első sorozatgyártású hibrid autója, a 911 GT3 R Hybrid a versenypályákra vitte el a hibrid hajtást, míg a 918 Spyder koncepció a Porsche új plug-in hibrid szupersportautójának előfutára lett. 2013-ban sorozatgyártásba kerülő változata 6 perc 57 másodperces köridőjével döntött rekordot a Nürburgringen, és az ikonikus versenypályán azóta is újabb rekordokat állít be a Porsche, például a fantasztikusan gyors 911 GT2 RS-sel, majd legutóbb a 911 GT3 RS-sel.

A Boxster elektromos prototípusával már 2011 óta kísérletezett a Porsche, 2014-ben pedig a Cayenne lett a világ első prémium plug-in hibridje, a jövőt azonban a 2015-ben leleplezett Mission E tanulmányautó villantotta fel a 600 lóerős elektromos hajtásával, 500 kilométeres hatótávjával és 800 voltos villámgyors töltésével. A Porsche rövidesen ezt az álmát is valóra váltotta, 2019-ben már első elektromos autója, a Taycan sorozatgyártású változatát mutatta be, amelynek népszerűsége a 911-esével vetekszik, nemsokára pedig a Macan elektromos utódja követi.

A Porsche azóta is fáradhatatlanul csiszolja az eszmény sportautó ideáját. 2016-ban a 718 Boxster, majd a 718 Cayman folytatta a négyhengeres típusok hagyományait, a kínálatuk csúcsán a 718 Cayman GT4 RS és 718 Spyder RS pedig egyenesen a 911 GT3-ból származó 500 lóerős erőforrást kapja. A 911-esből 2017-ben készült el az egymilliomodik példány, két évvel később pedig megérkezett a legújabb evolúciója, a 992-es széria, ami

tovább tökéletesíti mindazt az időtlen dizájnt és innovatív technológiát, ami a Porsche esszenciáját jelenti.

Ferry Porschénak annak idején világos elképzelése volt az ideális sportautóról, amelynek innovatív és hatékony technológiája a dinamikát és az exkluzivitást ötvözi a mindennapi használhatósággal. Az ő valóra vált álma tükrözi mindazokat az értékeket, amelyek 1948 óta megkülönböztetik a Porschét. A márka mérnökei ennek szellemében a kezdetek óta, 75 éve napról napra újra feltalálják az eredeti koncepciót, hogy megalkossák a tökéletes sportautót, azaz valóra váltsanak egy olyan álmot, amit mindannyian szívesen álmodunk tovább.

ferdinand porsche | márkatörténet | ferry porsche | autótörténelem | porsche 911

FOLYTASD EZZEL

Ezzel a tíz fantasztikus dizájntárggyal a legmenőbb hellyé teheted az otthonod

10+1 ikonikus és gyönyörű lámpa, ami garantáltan feldobja az otthonod

Rendeld meg a Roadster magazin 14. számát!

Beköszöntött a tél, és vele együtt megérkezett a Roadster magazin legfrissebb, 14. száma. Mit találunk benne? Kajakkal bejárjuk Grönland izgalmas és lenyűgöző helyeit, találkozunk a világ egyik leghíresebb párterapeutájával, Esther Perellel, és a Netflix által világhírűvé vált dél-koreai séffel, Jeong Kwannal, motorral részt veszünk a Balkan Rallyn, és beszélgetünk Kelecsényi Milán férfiruha-készítővel is. A Dél-afrikai Köztársaságban teszteljük, milyen az új AUDI Q8, és elbeszélgetünk a zoknik Rolls Royce-át gyártó Iszató Nisigucsival is. Elmegyünk egészen Kenyáig, hogy elefántokat nézzünk, az Őrségben kipróbáljuk, milyen a régió legújabb kabinháza, a Kástu, bemutatjuk a Déryné Kenyeret, a város új pékségét, teszteltjük az új elektromos KIÁt, ezen kívül pedig találkozunk még Berki Blanka topmodellel, Áron Eszter divattervezővel és sokan másokkal. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.

Megnézem, mert érdekel!
Iratkozz fel a hírlevelünkre!
Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom