Az elmúlt években egy érdekes jelenségnek lehetünk tanúi: a Z-generáció körében egyre nagyobb teret nyer a wellnesskultúra, amely alapvetően az egészséges életmódra, a mentális jóllétre és a testi-lelki egyensúly fenntartására épít. De vajon mire vezethető vissza mindez? Tudatosság? Lázadás? És persze felvetődik a kérdés: vajon a wellnesskultúra megöli az eddig ismert partykultúrát?
Legtöbbünk életében fontos fordulópontot jelentett, amikor a szüleink először engedtek el minket bulizni. Amikor beléptünk egy szórakozóhelyre, megittunk pár italt, esetleg néhány cigit is elszívtunk. Olyan volt az egész, mint egy beavatási szertartás: innentől kezdve mi is az idősebb iskolatársak közé tartoztunk. Ez bizonyos szempontból amolyan lázadásként is felfogható, hiszen ilyenkor szeretnénk erőnkön felül azt bizonyítani és mutatni, hogy mi már nem vagyunk gyerekek, sokkal inkább érett felnőttek.
Ez valahol mindenki tinikorához és fiatal felnőtt éveihez hozzátartozik, így még meglepőbb, hogy az utóbbi évek statisztikái egyértelműen azt mutatják, hogy a fiatalok körében világszerte csökken az alkoholfogyasztás. Az európai és amerikai felmérések egyaránt azt jelzik, hogy a 18-30 éves korosztály sokkal tudatosabban viszonyul a testi egészségéhez, mint a korábbi generációk. Egy 2020-as tanulmány szerint például a 16-24 évesek 29%-a teljesen absztinens, ami 2005-ben mindössze 18% volt. Mi állhat ennek a hátterében?
Egyrészt a wellnesskultúra térhódítása arra ösztönzi a fiatalokat, hogy jobban odafigyeljenek a testi és lelki egészségükre. Az alkoholról, különösen a mértéktelen fogyasztásról, egyre inkább az egészségkárosítás és a hosszú távú negatív hatások jutnak eszünkbe. A fitnesz, a mindfulness és a kiegyensúlyozott táplálkozás ugyanis nem fér össze azzal az életmóddal, amelyhez a túlzott alkoholfogyasztás vagy az éjszakai tivornyázás kapcsolódik. Másrészt ez is felfogható egyfajta lázadásként, tehát: nem akarom azt csinálni, amit a tőlem idősebbek, nem szeretnék a mértéktelen hedonizmus oltárán áldozni, sokkal inkább azt mutatom, hogy én tényleg annyira érett, felnőttes és felelősségteljes vagyok, hogy képes vagyok lemondani egy egyébként a tőlem és kortársaimtól elvárható attitűdről.
Sober partyk és józansági mozgalmak
A változás már a partykultúrában is érzékelhető. Egyre több helyen jelennek meg olyan rendezvények, amelyek nem az alkohol köré épülnek. Az úgynevezett „sober party”-k, vagyis a józanságot hirdető bulik egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek. Itt a cél az, hogy a résztvevők ugyanúgy élvezhessék a társaságot, a zenét és a táncot, mint ahogyan az a hagyományos bulikban történik, azonban mindezt alkohol és egyéb tudatmódosító szerek nélkül próbálják elérni. Az események ráadásul gyakran nappal vagy kora este zajlanak, így kevésbé tolják ki az alvási ciklust, amely szintén fontos eleme az egészséges életmódnak. Ezt a szintű tudatosságot látva a korábbi generációk lelke talán felsír egy picit, hiszen ha arra próbáltunk is odafigyelni, hogy kicsit visszavegyünk a féktelen bulikból, az biztos, hogy sosem volt prioritás legtöbbünk életében például az,, hogy kialudjuk magunkat.
A fiatalok új értékrendje
A wellnesskultúra egyik fontos összetevője az is, hogy a fiatalok egyre inkább a mentális egészségükre koncentrálnak. Az alkoholfogyasztásról köztudott, hogy rövid távon oldja a feszültséget, ám hosszú távon súlyosbíthatja a szorongást és a depressziót. Sok fiatal éppen ezért inkább választ olyan tevékenységeket, amelyek segítenek csökkenteni a stresszt és javítani az életminőséget – mint például a meditáció, a jóga vagy a természetjárás.
Bár sokat szoktuk szapulni, és azzal vádolni, hogy teljesen tönkreteszi a világot, a fiatal generációt és elveszi a felhasználók lelkét, be kell látnunk hogy összességében a közösségi média is hozzájárulhat ehhez a változáshoz – igen, úgy értem, hogy a pozitív változáshoz. A fiatalok gyakran olyan influenszerek életmódját követik, akik az egészséges életvitel, a tudatosság és az önfejlesztés fontosságát hangsúlyozzák. Az "Instagram-kompatibilis" életmód pedig magában foglalja az alkoholmentes koktélokat, az egzotikus szuperételeket, a fitnesz eseményeket, és a természetben eltöltött időt. Számít az, hogy mindez őszinte vagy képmutató, ha egyszer egy egészségesebb élet az eredménye?
A hagyományos bulik halála?
Mindezek fényében felmerülhet a kérdés: vajon le kell mondanunk a hagyományos értelemben vett bulikról? Ez azért nem ennyire fekete-fehér. A wellnesskultúra nem feltétlenül jelenti a régi típusú bulik teljes megszűnését, hanem inkább az átalakulásukat, hiszen egyfajta alternatívát kínál. Azok számára, akik még mindig szeretnek alkoholt fogyasztani és hagyományos partykra járni, ezek az események továbbra is elérhetőek maradnak. Ugyanakkor az új irányzatok és trendek azt mutatják, hogy a társadalom egyre inkább elfogadja, sőt, preferálja a kevésbé destruktív, egészségbarát szórakozási formákat.
Hová vezethet mindez?
A wellnesskultúra előretörése hosszú távon alapvetően megváltoztathatja a szórakozási szokásokat. Lehet, hogy egyre több lesz a nappali esemény, ahol a hangsúly a mozgáson, a közösségi élményen és az egészséges életmódon van. Elképzelhető, hogy az alkohol szerepe tovább csökken, és helyette az emberek olyan élmények után fognak vágyakozni, amelyek harmóniában vannak a testi és lelki jólléttel. Az új típusú szórakozási formák nem jelentenek egyértelmű szakítást a régi tradíciókkal, hanem inkább egy evolúciós folyamat részét képezik, ahol az emberek egyre tudatosabban döntenek arról, hogyan szeretnék tölteni a szabadidejüket. Az alkoholmentes bulik, a nappali események és az egészségtudatos szórakozás csak újabb opciókat kínálnak – és ez végső soron mindenki számára előnyös lehet.
(Borítókép: GettyImages)
A cikk eredetileg a W by Roadster második print számában, a 2024-es Winter Issue-ban jelent meg.
z generáció | tudatosság | egészség | partykultúra | vélemény
Hét dolog, amit ki kell próbálnod a legszebb horvát nemzeti parkban
Nagyvárosi kalandor a Volvótól

Inspirál, feltölt, felszabadít – a W by Roadster magazin egy olyan univerzumba kalauzol, amiben szívesen létezünk. Magával ragadó egyéniségeket és sztorikat mutat be és kínál inspirációt a világ minden tájáról. Szofisztikált, könnyed és elegáns, akárcsak az olvasói.
Az 2024/1. szám tartalmából:
Ha nyár, akkor irány a mediterráneum: különböző alkotókon, helyeken és élményeken keresztül járjuk be a Mediterrán térség legvágyottabb helyeit. Gyönyörű enteriőröket mutatunk be a Balaton-felvidéktől Puglián át egészen Marokkóig, valamint elkalauzolunk a régió leggyönyörűbb hoteljeibe is. Izgalmas, kreatív nőkkel beszélgetünk művészetről, alkotásról és az élet művészetéről. Divatanyagunkban pedig a szabad, korlátok nélküli létezésre inspirálunk.