A repülőterek általában hatalmasak, zsúfoltak és nyüzsgőek, javarészt tele vannak lenyűgöző építészeti elemekkel, például kilométeres kifutópályákkal és égbe nyúló légiforgalmi irányító egységekkel. De nem minden reptér ilyen.
A Hollandia speciális községének számító, karib-tengeri Saba szigetének szélén található Juancho E. Yrausquin repülőtér egyenesen a legrövidebb kereskedelmi kifutópályával rendelkezik és a világ legkisebb repülőterének mondják.
A mindössze 400 méteres, tenger fölé tornyosuló sziklákkal szegélyezett pályáján bizonyosan nem könnyű feladat a leszállás. Összehasonlításképp egy nagy nemzetközi repülőtérnek általában több mint 3-4000 méter hosszú kifutópályái vannak.
Amint azt a repülés szerelmesei alighanem jól tudják, a kifutópálya hossza jelzi, milyen típusú repülőgépek szállhatnak le rajta. Tehát minél nagyobb a kifutópálya, annál nagyobb a repülőgép is, és fordítva. Ennek megfelelően a Juancho E. Yrausquin reptér jellemzően kisebb gépeket szolgál ki, mint például egy Havilland Canada DHC-6 Twin Ottert, amely 18 és 20 fő közötti férőhellyel rendelkezik.
Saba repülőterét nem csupán a mérete teszi egyedivé. Igen sajátos szabályok és előírások vannak érvényben ott:
kizárólag a regionális légitársaságok légcsavaros repülőgépeit fogadhatja, és szigorúan a Holland Antillák Polgári Légi közlekedési Hatósága által kiadott engedély alapján.
Amikor a repülőtér 1959-ben először megnyitott, az óriási dolognak számított – nagyjából a sziget teljes lakossága részt vett az ünnepségen. Az első landolást követően aztán a gép pilótáját, bizonyos Remy de Haenen-t eltiltották a szigetre történő repüléstől, így egészen 1963-ig egy repülő sem szállt le Sabán. A megfelelő repülőtér hiánya komoly politikai üggyé vált az elkövetkezendő években, ezért 1962-ben a holland kormány beleegyezett, hogy 600 ezer gulden (nagyjából 128 millió forint) összegű támogatást nyújtson az építkezésekhez.
1998-ban a fő terminált alaposan megtépázta a Georges hurrikán, úgyhogy a holland kormány támogatásával új épületet húztak fel helyére, amelyet 2002-ben nyitottak meg. Az első repülés mementójaként megmaradt légcsavart a mai napig meg lehet nézni.
(Forrás: Metro.co.uk, fotók: Getty Images)
legkisebb | történet | kifutópálya | repülőtér | saba
Jön az a különleges fesztivál, amelyen minden ízében megélheted a Márton-napi hagyományokat
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Az ősz önmagában is tud szép lenni, de a Roadster aktuális számával még szebbé és izgalmasabbá tehetjük. Mit találunk benne? Ellátogatunk Jerevánba, és megmutatjuk, mit érdemes csinálni Örményország fővárosában, és megnézzük közelről Athén jelenleg legizgalmasabb kerületét, Keramiekoszt. Találkozunk a világhírű képzőművésszel, Julie Mehretuval, kifaggatjuk, mit csinál Szabados Ági Debrecenben, megkóstoljuk, mit főzött ki az Arany Kaviár új séfje, motorozunk Erdélyben, jachtozunk az Adrián és egyéb hedonista kalandokban is részt veszünk, de nem soroljuk fel mindet. Ezen kívül elbeszélgetünk a bájos izraeli ékszertervezővel, Tal Adarral, találkozunk Zwack Sándorral, bejárjuk a Sauska tokaji főhadiszállását, és elbeszélgetünk napjaink egyik legnevesebb európai portréfotósával, Rob Hornstrával. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat és a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!