A repülőterek általában hatalmasak, zsúfoltak és nyüzsgőek, javarészt tele vannak lenyűgöző építészeti elemekkel, például kilométeres kifutópályákkal és égbe nyúló légiforgalmi irányító egységekkel. De nem minden reptér ilyen.
A Hollandia speciális községének számító, karib-tengeri Saba szigetének szélén található Juancho E. Yrausquin repülőtér egyenesen a legrövidebb kereskedelmi kifutópályával rendelkezik és a világ legkisebb repülőterének mondják.
A mindössze 400 méteres, tenger fölé tornyosuló sziklákkal szegélyezett pályáján bizonyosan nem könnyű feladat a leszállás. Összehasonlításképp egy nagy nemzetközi repülőtérnek általában több mint 3-4000 méter hosszú kifutópályái vannak.
Amint azt a repülés szerelmesei alighanem jól tudják, a kifutópálya hossza jelzi, milyen típusú repülőgépek szállhatnak le rajta. Tehát minél nagyobb a kifutópálya, annál nagyobb a repülőgép is, és fordítva. Ennek megfelelően a Juancho E. Yrausquin reptér jellemzően kisebb gépeket szolgál ki, mint például egy Havilland Canada DHC-6 Twin Ottert, amely 18 és 20 fő közötti férőhellyel rendelkezik.
Saba repülőterét nem csupán a mérete teszi egyedivé. Igen sajátos szabályok és előírások vannak érvényben ott:
kizárólag a regionális légitársaságok légcsavaros repülőgépeit fogadhatja, és szigorúan a Holland Antillák Polgári Légi közlekedési Hatósága által kiadott engedély alapján.
Amikor a repülőtér 1959-ben először megnyitott, az óriási dolognak számított – nagyjából a sziget teljes lakossága részt vett az ünnepségen. Az első landolást követően aztán a gép pilótáját, bizonyos Remy de Haenen-t eltiltották a szigetre történő repüléstől, így egészen 1963-ig egy repülő sem szállt le Sabán. A megfelelő repülőtér hiánya komoly politikai üggyé vált az elkövetkezendő években, ezért 1962-ben a holland kormány beleegyezett, hogy 600 ezer gulden (nagyjából 128 millió forint) összegű támogatást nyújtson az építkezésekhez.
1998-ban a fő terminált alaposan megtépázta a Georges hurrikán, úgyhogy a holland kormány támogatásával új épületet húztak fel helyére, amelyet 2002-ben nyitottak meg. Az első repülés mementójaként megmaradt légcsavart a mai napig meg lehet nézni.
(Forrás: Metro.co.uk, fotók: Getty Images)
kifutópálya | utazás | karib-tneger | sziget | legrövidebb
A kiberbiztonság téged is érint! Mit is jelent valójában?
Így élheted meg az ünnepi hangolódást egy csodás kastély birtokán itt, a szomszédunkban
Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.
Megnézem, mert érdekel!