Nem sokan ismerik a cseh Aero autómárkát, hiszen a második világháború utáni államosítás vetett véget a történetének. A valaha készült legszebb modellje a Sodomka karosszériás roadster, aminek csak két példánya maradt fenn.
A cseh autógyártásról mindenkinek a Škoda jut eszébe, az autótörténelemben tájékozottabbaknak ismerős lehet az elődjének tekinthető Laurin & Klement, és persze ott volt még a Tatra is a különleges limuzinjaival. Kevesen ismerik azonban a prágai Aero márkát, amely 1919-től 1951-ig működött, és az eredeti tevékenységéről, a repülőgépek gyártásáról kapta a nevét.
Autót egy motorbicikli árán
Az Aero első automobilja csak 1929-ben készült el, és az 550 köbcentis, egyhengeres, kétütemű motorral szerelt Model 10 a tíz lóerős teljesítményéről kapta a nevét. 18 ezer koronás áron kínálták, ami azt jelenti, hogy egy oldalkocsis motorkerékpár áráért lehetett megkapni. A négyüléses limuzinon kívül kétüléses kabrióként is kínálták, a csomagtartóból kihajtható pótüléssel.
A harmincas években folyamatosan fejlesztették a típust, a motort előbb 662, majd 999 köbcentis kéthengeresre növelték, a teljesítménye 18, majd 24 lóerőre nőtt. 1934-ben jött ki az Aero első fronthajtású típusa, a Model 30, ami a továbbfejlesztett egyliteres motort kapta, 30 lóerős teljesítménnyel. A márka legsikeresebb típusa lett belőle, 7780 példánya készült el.
Államosított autógyártás
A második világháború előtt készült el az Aero utolsó autója, a Model 50, amit 1936-ban mutattak be. A motorja ennek már egy kétliteres, négyhengeres, négyütemű erőforrás volt, 50 lóerős teljesítménye és 130 km/órás végsebessége is túlszárnyalta az eddigi típusokét. 1941-ig, a háború kitöréséig összesen 1205 példányát gyártották le.
1945 után aztán Csehszlovákiában államosították az autógyártást,
ezért a háború alatt fejlesztett prototípusok már nem kerülhettek sorozatgyártásba. Az Aero vezetésének egyértelműen a tudtára adták, hogy a jövőben csak repülőgépgyártással foglalkozhatnak, ezért az Aero autóinak története 1951-ben véget ért, a gyártósort ekkor foglalták le hadi célokra.
Áramvonalas mestermunka
A háború előtt az Aero modelljeivel rendszeresen indultak hosszútávú futamokon, ahol több érmet is nyertek a megbízhatóságukkal. Utoljára 1947-ben hívták fel magukra a figyelmet, amikor az Aero egyik autójával átkeltek a Szaharán. A márka leggyönyörűbb autója pedig kétségkívül az a Model 50, ami Josef Sodomka cseh karosszériaépítő műhelyéből került ki.
A modern alapokra épített karosszéria avantgárd stílusát olyan neves karosszériaépítők munkái inspirálták, mint a Saoutchik és a Figoni & Falaschi. A hosszan elnyújtott vonalaival, a barokkos díszítéseivel, a burkolt sárvédőivel és a kifinomult részleteivel, mint a sárvédők elejébe rejtett fényszórók,
Sodomka autója a leglátványosabb volt, ami Csehországban valaha épült.
Bölcsen elrejtették
A Model 50 Dynamik csupán hat példányban készült el, és a képeken az ötödik látható, amelyet František Loudának szállítottak ki. A korábbi olimpiai kalapácsvetőből és amatőr ökölvívóból lett asztalos és építész 1940-ben kapta meg az autót, és ’42-ig használta, akkor csatlakozott a megszálló hatalmakkal szembeni ellenálláshoz, és bölcsen úgy döntött, hogy autóját egy pajtában rejti el.
A háborút követően Louda az autót barátjának, S. Harrison Thomsonnak, a coloradói egyetem közép-európai történelem professzorának adta. 1945 decemberében Thomson az autót Coloradóba szállította, ott maradt közel tizenöt évig, majd többször tulajdonost váltott, végül az arizonai sivatagban tárolták el, tíz évet állt a száraz és forró sivatagi klímában.
Vörös és fekete
A nyolcvanas években mentették meg az autót, majd teljesen visszaállították az eredeti állapotába, a seattle-i Don Vogliesand még a hiányzó eredeti Sodomka jelvényeket is pótolni tudta. A karosszériát lenyűgöző vörös és fekete színre fényezték, a franciás stílusú műszerfal elé feketével szegélyezett, skarlátvörös bőrborítású ülések kerültek.
A restaurálása után az Aero nagy figyelmet kapott az amerikai magazinokban, majd eltűnt a nyilvánosság elől.
A képeken látható Dynamik a két fennmaradt példány egyike,
és mivel a másik egy múzeum állandó kiállításán látható, ezért egyedülálló lehetőség megszerezni az art deco cseh csodáját az RM Sotheby’s augusztusi aukcióján.
Az art deco csodái
A Sodomka-karosszériás Aero a bizonyítéka annak, hogy a csodálatos dolgok a legvalószínűtlenebb helyről származhatnak. Az art deco két tovább bámulatos példájáról írtunk nemrég a Roadsteren: a „tulipános torpedó” Hispano-Suiza és a Darl’mat által megálmodott Peugeot 402 sztoriját is érdemes elolvasni.
roadster | nagy sztori | egyedi autó | rm sotheby's | veterán autó
Ezzel a tíz fantasztikus dizájntárggyal a legmenőbb hellyé teheted az otthonod
10+1 ikonikus és gyönyörű lámpa, ami garantáltan feldobja az otthonod
Beköszöntött a tél, és vele együtt megérkezett a Roadster magazin legfrissebb, 14. száma. Mit találunk benne? Kajakkal bejárjuk Grönland izgalmas és lenyűgöző helyeit, találkozunk a világ egyik leghíresebb párterapeutájával, Esther Perellel, és a Netflix által világhírűvé vált dél-koreai séffel, Jeong Kwannal, motorral részt veszünk a Balkan Rallyn, és beszélgetünk Kelecsényi Milán férfiruha-készítővel is. A Dél-afrikai Köztársaságban teszteljük, milyen az új AUDI Q8, és elbeszélgetünk a zoknik Rolls Royce-át gyártó Iszató Nisigucsival is. Elmegyünk egészen Kenyáig, hogy elefántokat nézzünk, az Őrségben kipróbáljuk, milyen a régió legújabb kabinháza, a Kástu, bemutatjuk a Déryné Kenyeret, a város új pékségét, teszteltjük az új elektromos KIÁt, ezen kívül pedig találkozunk még Berki Blanka topmodellel, Áron Eszter divattervezővel és sokan másokkal. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!