Close
A cseh autógyártás remeke ez a csodás roadster

A cseh autógyártás remeke ez a csodás roadster

Nem sokan ismerik a cseh Aero autómárkát, hiszen a második világháború utáni államosítás vetett véget a történetének. A valaha készült legszebb modellje a Sodomka karosszériás roadster, aminek csak két példánya maradt fenn.

A cseh autógyártásról mindenkinek a Škoda jut eszébe, az autótörténelemben tájékozottabbaknak ismerős lehet az elődjének tekinthető Laurin & Klement, és persze ott volt még a Tatra is a különleges limuzinjaival. Kevesen ismerik azonban a prágai Aero márkát, amely 1919-től 1951-ig működött, és az eredeti tevékenységéről, a repülőgépek gyártásáról kapta a nevét.

Autót egy motorbicikli árán

Az Aero első automobilja csak 1929-ben készült el, és az 550 köbcentis, egyhengeres, kétütemű motorral szerelt Model 10 a tíz lóerős teljesítményéről kapta a nevét. 18 ezer koronás áron kínálták, ami azt jelenti, hogy egy oldalkocsis motorkerékpár áráért lehetett megkapni. A négyüléses limuzinon kívül kétüléses kabrióként is kínálták, a csomagtartóból kihajtható pótüléssel.

Bohumil Turek nevéhez számtalan győzelem fűződik, itt épp az egyiket ünnepli navigátorával egy Model 10-ben 1929-ben

A harmincas években folyamatosan fejlesztették a típust, a motort előbb 662, majd 999 köbcentis kéthengeresre növelték, a teljesítménye 18, majd 24 lóerőre nőtt. 1934-ben jött ki az Aero első fronthajtású típusa, a Model 30, ami a továbbfejlesztett egyliteres motort kapta, 30 lóerős teljesítménnyel. A márka legsikeresebb típusa lett belőle, 7780 példánya készült el.

Államosított autógyártás

A második világháború előtt készült el az Aero utolsó autója, a Model 50, amit 1936-ban mutattak be. A motorja ennek már egy kétliteres, négyhengeres, négyütemű erőforrás volt, 50 lóerős teljesítménye és 130 km/órás végsebessége is túlszárnyalta az eddigi típusokét. 1941-ig, a háború kitöréséig összesen 1205 példányát gyártották le.

1945 után aztán Csehszlovákiában államosították az autógyártást,

ezért a háború alatt fejlesztett prototípusok már nem kerülhettek sorozatgyártásba. Az Aero vezetésének egyértelműen a tudtára adták, hogy a jövőben csak repülőgépgyártással foglalkozhatnak, ezért az Aero autóinak története 1951-ben véget ért, a gyártósort ekkor foglalták le hadi célokra.

Az Aero modelljeivel rendszerint rajthoz álltak neves versenyeken
A második világháború után az eredetileg a Jawa által fejlesztett Minorral folytatta az autógyártást az Aero
A Minor Spiderrel több győzelmet is szereztek a 750 köbcenti alatti kategóriában a negyvenes évek második felében

Áramvonalas mestermunka

A háború előtt az Aero modelljeivel rendszeresen indultak hosszútávú futamokon, ahol több érmet is nyertek a megbízhatóságukkal. Utoljára 1947-ben hívták fel magukra a figyelmet, amikor az Aero egyik autójával átkeltek a Szaharán. A márka leggyönyörűbb autója pedig kétségkívül az a Model 50, ami Josef Sodomka cseh karosszériaépítő műhelyéből került ki.

Josef Sodomka karosszériaépítő mester munkái a kezdetektől az Aero roadsterig

A modern alapokra épített karosszéria avantgárd stílusát olyan neves karosszériaépítők munkái inspirálták, mint a Saoutchik és a Figoni & Falaschi. A hosszan elnyújtott vonalaival, a barokkos díszítéseivel, a burkolt sárvédőivel és a kifinomult részleteivel, mint a sárvédők elejébe rejtett fényszórók,

Sodomka autója a leglátványosabb volt, ami Csehországban valaha épült.

Bölcsen elrejtették

A Model 50 Dynamik csupán hat példányban készült el, és a képeken az ötödik látható, amelyet František Loudának szállítottak ki. A korábbi olimpiai kalapácsvetőből és amatőr ökölvívóból lett asztalos és építész 1940-ben kapta meg az autót, és ’42-ig használta, akkor csatlakozott a megszálló hatalmakkal szembeni ellenálláshoz, és bölcsen úgy döntött, hogy autóját egy pajtában rejti el.

A háborút követően Louda az autót barátjának, S. Harrison Thomsonnak, a coloradói egyetem közép-európai történelem professzorának adta. 1945 decemberében Thomson az autót Coloradóba szállította, ott maradt közel tizenöt évig, majd többször tulajdonost váltott, végül az arizonai sivatagban tárolták el, tíz évet állt a száraz és forró sivatagi klímában.

Vörös és fekete

A nyolcvanas években mentették meg az autót, majd teljesen visszaállították az eredeti állapotába, a seattle-i Don Vogliesand még a hiányzó eredeti Sodomka jelvényeket is pótolni tudta. A karosszériát lenyűgöző vörös és fekete színre fényezték, a franciás stílusú műszerfal elé feketével szegélyezett, skarlátvörös bőrborítású ülések kerültek.

A restaurálása után az Aero nagy figyelmet kapott az amerikai magazinokban, majd eltűnt a nyilvánosság elől.

A képeken látható Dynamik a két fennmaradt példány egyike,

és mivel a másik egy múzeum állandó kiállításán látható, ezért egyedülálló lehetőség megszerezni az art deco cseh csodáját az RM Sotheby’s augusztusi aukcióján.

Az art deco csodái

A Sodomka-karosszériás Aero a bizonyítéka annak, hogy a csodálatos dolgok a legvalószínűtlenebb helyről származhatnak. Az art deco két tovább bámulatos példájáról írtunk nemrég a Roadsteren: a „tulipános torpedó” Hispano-Suiza és a Darl’mat által megálmodott Peugeot 402 sztoriját is érdemes elolvasni.

aero | veterán autó | nagy sztori | egyedi autó | art deco

FOLYTASD EZZEL

Üveggömbbe zárták a Peugeot nemrég bemutatott fastbackjét

Goodwood Festival of Speed: ahol a benzint és a sebességet még ér szeretni

Rendeld meg a Roadster magazin 8. számát!
Friss, 200 oldalas lapszámunkat ezúttal egy színes és izgalmas melléklettel egészítettük ki, amelyben 33 kihagyhatatlan hazai élményt ajánlunk a nyárra. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet. Megnézem, mert érdekel!
Close
Iratkozz fel a hírlevelünkre!
Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom