Close
Aerodinamikai kísérletnek indult, három lenyűgöző kupé lett az eredmény

Aerodinamikai kísérletnek indult, három lenyűgöző kupé lett az eredmény

Az Alfa Romeo és a Bertone együttműködése több csodálatos autót adott a világnak – a BAT hármasa viszont közülük is kiemelkedik.

Az Alfa Romeo története olyan modellek tucatjaival van tele, hogy egy kevésbé patinás autógyár egy-egy modellért is odaadná rövidke életének egy-két évtizedét. Lehetetlen kihívás volna a „mutass öt kevésbé szép klasszikus Alfát”, minden idők három legszebb Alfájának kiválasztása pedig éppen ellentétes okból reménytelen. Ha viszont a legkülönlegesebbeket keressük, már egy viszonylag szűk keretben is biztosan ott lesznek a BAT modellek – legalábbis ha Alfa-modellnek tekintjük egyáltalán.

Batman szolgálati járműve, a meglehetősen egyedi Batmobile már 1939-ben feltűnt a képregényben, tehát ismerhették az ötvenes évek BAT-jainak tervezői, és a részletekben akár formai hasonlóságot is felfedezhetünk, ám sem a névnek, sem a koncepciónak nincs köze denevérhez vagy denevéremberhez. Az Alfa Romeo felkérte a Bertonét, hogy építsen olyan kis légellenállású tanulmányautókat, amelyek segíthetik a mérnököket minél aerodinamikusabb szériaautók fejlesztésében. A projekt neve Berlinetta Aerodinamica Tecnica, vagyis BAT lett.

Az Alfa első, kifejezetten gyártósori előállításhoz tervezett, középkategóriás 1900-as típusa, és annak 1,9 literes, kilencven lóerős, négyhengeres motorja és ötfokozatú kézi váltója adta az alapot. Az 1900-as formája tipikusan hozta az ötvenes éveket – a BAT változatok hozzá képest az 21. századot idézték.

Az Alfa Romeo 1900 négy- és kétajtós változata

A Bertone stúdióban dolgozó Franco Scaglione karosszériatervező kapta meg a BAT-projektet, talán azért, mert az 1900-as kétajtós változatát is ő rajzolta. Nem mondhatjuk, hogy ez túlságosan befolyásolta volna: az 1953-as torinói autószalonon bemutatkozó BAT 5 egészen meghökkentő formájú.

Az eleje egy katamaránt idéz, az első sárvédők vonalai egészen a kocsi hátuljáig futnak, a szélvédő domború, az aljától indul a méretes faruszony vonala. A kerékjáratok burkoltak, az oldalablakok erősen döntöttek, a tetőoszlopok vékonyak. Még hihetetlenebb az autó hátulnézete: mintha egy repülőgép pilótafülkéjét simították volna rá a lágy ívekre, menetiránynak háttal.

Bár a forma gyönyörű, ez nem cél, csak eszköz volt: a BAT 5 légellenállási együtthatója 0,23 volt – összehasonlításképp: az 1989-ben bemutatott, szuperáramvonalas Opel Calibráé 0,26, egy mai Alfa Romeo Giuliáé 0,25. Ennek, és a mindössze 1,1 tonnás tömegnek köszönhetően a kocsi megfutotta a 200 km/h sebességet. Ne felejtsük: tizenhét évvel vagyunk az első Lada legyártása előtt.

A BAT 5-tel nem fejeződött be a munka. Egy évvel később, 1954-ben, szintén Torinóban debütált a BAT 7. Az alapforma nagyon hasonló, de repülőgéptervezési elveket felhasználva az orr-részt lejjebb vitték, a két első sárvédő túlnyúlása nagyobb lett, az ajtók hátulról nyílnak – szakszóval: öngyilkos ajtók –, a szárnyak íveltebbek és nagyobb felületűek, a légellenállási tényező pedig 0,19. Csoda.

Még itt sem lett vége. Az 1955-ös – természetesen Torinóban bemutatott – BAT 9 jóval autószerűbbnek, és sokkal Alfa-szerűbbnek látszik. Középen megjelent a Alfa-pajzs, a fényszórókat normál helyükre, kétoldalra szerelték, az uszonyok kisebbek, a hátsó kerekek kevésbé burkoltak.

Ha ez lett volna az első BAT, ugyanúgy elájulunk, az 5-öshöz és a 7-eshez képest viszont ez kevésbé extravagáns, inkább formai játék, mint tudományos kísérlet, meg sem közelítette a BAT 7 0,19-es aerodinamikai értékét.

Ez a három különleges típus számít az eredeti BAT-triónak, értelmezés kérdése, hogy ezt inkább Alfa Romeo-, vagy inkább Bertone-modelleknek tartjuk. A sztori első fejezete tehát 1955-ben befejeződött: sorozatgyártásra természetesen egyik változat sem került, erről szó sem volt, de részleteket felfedezhetünk későbbi széria-Alfákon is.

2008-ban, jóval kisebb csinnadrattával folytatódott a BAT-sorozat: szintén Alfa-Bertone együttműködés keretében született meg a BAT 11. Az addigra csődközeli helyzetbe kerülő dizájncég az Alfa 8C Competizione alapjait használta, így született meg a különleges, az elődöket egyértelműen, de szögletesebb formában idéző koncepcióautó.

Oldalról könnyebb belelátni egy Bangle-féle Fiat Coupét, mint egy nagyon korszerű, nagyon elegáns vagy nagyon gyors kocsit, ennek ellenére még a sorozatgyártásáról is voltak hírek, de végül a tervezett huszonöt-ötven darabos szériánál is kevesebb készült belőle: a bemutatott egyetlen darab.

Ez is érdekelhet:

Egy playboy álmából lett rémálom: a fordulatos DeLorean-sztori

(Fotók: Alfa Romeo, Getty Images)

FOLYTASD EZZEL
Karóraként is hordható a legdrágább Rolls-Royce fedélzeti órája
Svéd „repülő” hajókkal menthetik meg Velencét a veszélyes hullámoktól
Rendeld meg a Roadster magazin 5. számát!
Mi jobb, mint egy 170 oldalas Roadster magazin? Hát egy 220 oldalas Roadster magazin! Igen, a 2021-es nyári számunkra jelentősen megnöveltük a terjedelmünket, hogy még több kalandot, utazást és inspirációt élhessünk át közösen. A méret azonban nem minden, arra is figyeltünk, hogy ismét a lehető legjobbat kínáljuk olvasóinknak. A tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet. Megnézem, mert érdekel!
Close
HELLO, EZ ITT A
ROADSTER
Kövess minket a Facebookon!
Történetek, amiket nem fogsz elfelejteni!

Iratkozz fel a hírlevelünkre!

Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom