Close
Aerodinamikai kísérletnek indult, három lenyűgöző kupé lett az eredmény

Aerodinamikai kísérletnek indult, három lenyűgöző kupé lett az eredmény

Az Alfa Romeo és a Bertone együttműködése több csodálatos autót adott a világnak – a BAT hármasa viszont közülük is kiemelkedik.

Az Alfa Romeo története olyan modellek tucatjaival van tele, hogy egy kevésbé patinás autógyár egy-egy modellért is odaadná rövidke életének egy-két évtizedét. Lehetetlen kihívás volna a „mutass öt kevésbé szép klasszikus Alfát”, minden idők három legszebb Alfájának kiválasztása pedig éppen ellentétes okból reménytelen. Ha viszont a legkülönlegesebbeket keressük, már egy viszonylag szűk keretben is biztosan ott lesznek a BAT modellek – legalábbis ha Alfa-modellnek tekintjük egyáltalán.

Batman szolgálati járműve, a meglehetősen egyedi Batmobile már 1939-ben feltűnt a képregényben, tehát ismerhették az ötvenes évek BAT-jainak tervezői, és a részletekben akár formai hasonlóságot is felfedezhetünk, ám sem a névnek, sem a koncepciónak nincs köze denevérhez vagy denevéremberhez. Az Alfa Romeo felkérte a Bertonét, hogy építsen olyan kis légellenállású tanulmányautókat, amelyek segíthetik a mérnököket minél aerodinamikusabb szériaautók fejlesztésében. A projekt neve Berlinetta Aerodinamica Tecnica, vagyis BAT lett.

Az Alfa első, kifejezetten gyártósori előállításhoz tervezett, középkategóriás 1900-as típusa, és annak 1,9 literes, kilencven lóerős, négyhengeres motorja és ötfokozatú kézi váltója adta az alapot. Az 1900-as formája tipikusan hozta az ötvenes éveket – a BAT változatok hozzá képest az 21. századot idézték.

Az Alfa Romeo 1900 négy- és kétajtós változata

A Bertone stúdióban dolgozó Franco Scaglione karosszériatervező kapta meg a BAT-projektet, talán azért, mert az 1900-as kétajtós változatát is ő rajzolta. Nem mondhatjuk, hogy ez túlságosan befolyásolta volna: az 1953-as torinói autószalonon bemutatkozó BAT 5 egészen meghökkentő formájú.

Az eleje egy katamaránt idéz, az első sárvédők vonalai egészen a kocsi hátuljáig futnak, a szélvédő domború, az aljától indul a méretes faruszony vonala. A kerékjáratok burkoltak, az oldalablakok erősen döntöttek, a tetőoszlopok vékonyak. Még hihetetlenebb az autó hátulnézete: mintha egy repülőgép pilótafülkéjét simították volna rá a lágy ívekre, menetiránynak háttal.

Bár a forma gyönyörű, ez nem cél, csak eszköz volt: a BAT 5 légellenállási együtthatója 0,23 volt – összehasonlításképp: az 1989-ben bemutatott, szuperáramvonalas Opel Calibráé 0,26, egy mai Alfa Romeo Giuliáé 0,25. Ennek, és a mindössze 1,1 tonnás tömegnek köszönhetően a kocsi megfutotta a 200 km/h sebességet. Ne felejtsük: tizenhét évvel vagyunk az első Lada legyártása előtt.

A BAT 5-tel nem fejeződött be a munka. Egy évvel később, 1954-ben, szintén Torinóban debütált a BAT 7. Az alapforma nagyon hasonló, de repülőgéptervezési elveket felhasználva az orr-részt lejjebb vitték, a két első sárvédő túlnyúlása nagyobb lett, az ajtók hátulról nyílnak – szakszóval: öngyilkos ajtók –, a szárnyak íveltebbek és nagyobb felületűek, a légellenállási tényező pedig 0,19. Csoda.

Még itt sem lett vége. Az 1955-ös – természetesen Torinóban bemutatott – BAT 9 jóval autószerűbbnek, és sokkal Alfa-szerűbbnek látszik. Középen megjelent a Alfa-pajzs, a fényszórókat normál helyükre, kétoldalra szerelték, az uszonyok kisebbek, a hátsó kerekek kevésbé burkoltak.

Ha ez lett volna az első BAT, ugyanúgy elájulunk, az 5-öshöz és a 7-eshez képest viszont ez kevésbé extravagáns, inkább formai játék, mint tudományos kísérlet, meg sem közelítette a BAT 7 0,19-es aerodinamikai értékét.

Ez a három különleges típus számít az eredeti BAT-triónak, értelmezés kérdése, hogy ezt inkább Alfa Romeo-, vagy inkább Bertone-modelleknek tartjuk. A sztori első fejezete tehát 1955-ben befejeződött: sorozatgyártásra természetesen egyik változat sem került, erről szó sem volt, de részleteket felfedezhetünk későbbi széria-Alfákon is.

2008-ban, jóval kisebb csinnadrattával folytatódott a BAT-sorozat: szintén Alfa-Bertone együttműködés keretében született meg a BAT 11. Az addigra csődközeli helyzetbe kerülő dizájncég az Alfa 8C Competizione alapjait használta, így született meg a különleges, az elődöket egyértelműen, de szögletesebb formában idéző koncepcióautó.

Oldalról könnyebb belelátni egy Bangle-féle Fiat Coupét, mint egy nagyon korszerű, nagyon elegáns vagy nagyon gyors kocsit, ennek ellenére még a sorozatgyártásáról is voltak hírek, de végül a tervezett huszonöt-ötven darabos szériánál is kevesebb készült belőle: a bemutatott egyetlen darab.

Ez is érdekelhet:

Egy playboy álmából lett rémálom: a fordulatos DeLorean-sztori

(Fotók: Alfa Romeo, Getty Images)

Megjelent a legújabb Roadster magazin!
Ismét egy magazin azoknak, akik szerint nem arra születtünk, hogy a négy fal között üljünk, akik szerint az élet olyasmi, amit nagykanállal kell fogyasztani és amiből sosem lehet elég. 170 oldalnyi friss, színes és energiával teli kontent felfedezőknek, kalandoroknak, inspirációt keresőknek mindarról, ami miatt érdemes nekivágni a világnak. Ha velünk tartanál ezen az utazáson, ezen a linken megrendelheted a magazint.
Close

Iratkozz fel a hírlevelünkre!

Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom