Az amerikai életérzéshez a „gótikus autópálya” is hozzátartozik

New Yorktól Los Angelesig talán csak a közlekedési táblák egységesek az USA-ban. Apró eltérések lehetségesek, de a legutóbbi nagyobb változtatásból kongresszusi jelentéssel záruló hatalmas bukta lett.

Átszelve Amerikát a legkülönbözőbb kultúrákkal, tájakkal, emberekkel és állatokkal találkozhatunk. Valószínűleg egyedül a közlekedési táblák állandóak Maine-től Kaliforniáig, mindez pedig egy szép kövér style guide-nak köszönhető.

Először 1935-ben adta ki a ma már 900 oldalas Egységes forgalomirányítási kézikönyvet (MUTCD – Manual on Uniform Traffic Control) a Szövetségi Autópálya-felügyelet (FHWA – Federal Highway Administration). Ebben szabályoznak minden olyan táblát, útburkolati jelet, közlekedésbiztonsági jelzést, amivel az USA útjain találkozhatunk.

A MUTCD lényegében a közúti jelzések országos szabványa, ami meghatározza a betűtípusokat, méreteket, betűközöket, háttérszíneket, fényvisszaverő képességet, és az elhelyezés mikéntjét.

A kulcsszó az „egységes”: nem nehéz elképzelni, mekkora káosz lenne abból, ha minden államnak saját stoptáblája, figyelmeztető táblái és betűtípusai lennének. Ezzel együtt az egyes államoknak van némi mozgástere a jelzések használatában.

Anélkül, hogy belemennénk a vaskos olvasmány anglicizmusaiba, a lényeg, hogy a kötelező előírások mellett vannak javasolt, ajánlott és támogatott szabályok is, az utóbbi például csak plusz információkat nyújt. A törvény tehát ad némi rugalmasságot az előírások értelmezésében, továbbá meghatározza az új jelzésekkel való kísérletezés folyamatát.

Van ugyan lehetősége az államoknak akár teljesen saját kézikönyv kidolgozására is, ám azt is harmonizálni kell az MUTCD-vel. Saját kézikönyvet tíz állam dolgozott ki: Kalifornia, Texas, Missouri, Minnesota, Utah, Michigan, Indiana, Ohio, Delaware és Maryland.

Ha bárki kételkedne a szabványok értelmében, annak tanulságos a 75 éves betűtípus korszerűsítésére tett, 2003-ban indult kísérlet.

Standard Alphabet vs. Clearview

Az új betűtípus, a Clearview küldetése az olvashatóság javítása volt éjszaka, és rossz látási viszonyok között. Eleinte nagy volt a lelkesedés, a támogatók szerint a Clearview csökkentette a balesetek számát, noha ezt nem bizonyították statisztikákkal. 2004-ben az FHWA engedélyezte a betűtípus ideiglenes használatát.

Idővel súlyos problémák merültek fel. A Clearview nem felelt meg a Standard Alphabet olvashatóságának az MUTCD szabványos betűméreteinél, vagyis a jobb olvashatóságért növelni kellett a betűméretet.

Így viszont problémás lett a táblák tervezése és gyártása, mert a nagyobb táblák nem feleltek meg a szabványos méreteknek, és többe is került legyártani azokat.

Bár az új betűtípust pusztán lehetőségként hagyták jóvá, amellyel az államok korlátozott lehetőségek közt élhetnek, mégis hatalmas zűrzavart okozott az állami közlekedési hivatalokban, mert néhányan azt gondolták, ez váltja fel a Standard Alphabetet (nem így volt). Egy ennyire aprólékosan kidolgozott rendszerben nem tett jót a kétértelműség.

Szép lassan az egész ügy ellehetetlenült, mígnem 2016-ban, 12 évvel az engedélyezése után az FHWA visszavonta a betűtípus ideiglenes jóváhagyását. A bukás után készült egy jelentés a kongresszus számára, amiben részletesen leírják, mi ment félre a történet során.

Ez azonban nem jelenti azt, hogy a MUTCD ne változott volna az 1935-ös bevezetés óta. Folyamatosan történnek apróbb pontosítások, változtatások, az idei, 11. kiadáshoz például több mint 17 ezer javaslatot tekintett át az FHWA. Sőt a szabványos tábláknak még rajongói is vannak a Facebookon, akik összegyűjtik a nem szabályos, sokszor vicces táblákat.

Közben idehaza változtak ugyan a táblák, az árak viszont sűrűbben. Mivel lassan ismét aktuális lesz az éves matrica vásárlása, mutatjuk, jövőre melyik típust mennyiért veheted meg.

(Forrás: Jon Keegan / Beautiful Public Data, borítókép: Unsplash)

autópálya | betűtípus | országút | amerika | amerikai egyesült államok | utazás

FOLYTASD EZZEL

Merész kampánnyal robban be a Reebok új kollekciója

A modern luxus nyomában a Range Roverrel

Rendeld meg a Roadster magazin 19. számát!

Hawaiitól Tanzániáig, az egyik legjobb magyar sommeliertől a belga csúcsdizájnerig, az új Rolls-Royce-tól Horvátország titkos gyöngyszemeiig, a Roadster magazin új lapszáma ismét a világ izgalmas, kreatív és hedonistán lüktető ŕétegeibe viszi el olvasóit. Elmegyünk a bécsi három Michelin-csillagos Amadorba, ahol találkozunk Bencze Ádám sommeiler-vel, beszélgetünk Havancsák Terézzel, aki a közelmúltban kezdett el dolgozni az amerikai outerwear brand AETHERnél, Portugáliában kipróbáljuk, milyen a tengerparton száguldozni az új Ferrarival – egész kellemes –, a kortárs irodalom kedvelőinek pedig egy olyan Roadsternek írt Parti Nagy Lajos írással jelentkezünk, ami szerintünk a legjobbjai közé tartozik. Az aktuális számban lesz egy 20 oldalas mellékletünk is, amelynek főszereplője a még mindig rengeteg újdonságot rejtő Horvátország. Ezen kívül is sok színes történetünk van még, úgyhogy ezúttal is érdemes elmerülni a Roadster gazdag és kalandokkal teli világában!

Megnézem, mert érdekel!
“Útra keltünk és összegyűjtöttük a legkiemelkedőbb hazai szállásokat és vendéglátóhelyeket számotokra. Ezek a helyek garantáltan felejthetetlen élményeket kínálnak, legyen szó romantikus pihenésről a Balaton partján vagy egy kulináris felfedezőútról Budapesten.”
Izing Róbert Izing Róbert, főszerkesztő

Legfrissebb ajánlataink

Irány a Roadster Select
teljes adatbázisa
Hirdetés