Öt hely a Balaton északi partján, mesebeli kilátással

Nem lehet elégszer elmondani, hogy az élet nem áll meg a Balatonnál augusztus végén. Hiszen ugyanúgy találni jó éttermet, kávézót, múzeumot és klassz túraútvonalakat is. Az egyetlen, amit nem tudunk őszinte mosollyal megtenni, az az úszás, tudunk viszont nézelődni anélkül, hogy tolna magával a tömeg, gyorsan eljutunk bárhová, és még csak a hőséggel sem kell farkasszemet néznünk.

A tengernyi program közül mi mégis a túrázás mellett tennénk le a voksunkat, mert annyi felfedezésre váró hely van még a tóparton, hogy nincs könyv, magazin, blog vagy szomszéd, ami és aki mindet bebarangolta volna. Ha valamelyik útikönyvbe kéne tennünk a most következő helyeket, az apróbetűs részbe tennénk, vagy a helyiek által ajánlott szekcióba. Te pedig, ha már az összes neves helyet bejártad a Tagore-sétánytól a Szigligeti váron át a Tihanyi Apátságig, akkor ezt olvasva lehet, hogy újra kedvet kapsz egy kis felfedezéshez.

#1. Tihany, Nyársas-hegy

A Tihanyt átszelő főutca mentén, a rév felé vezető úton érdemes résen lennünk, ha a félsziget talán legizgalmasabb pontját keressük. A Kossuth utca 32.-höz érve, az íves, barna kerítéses ház mellett egy alig észrevehető ösvényt találunk, ami az útmenti támfal tetején fut. Ha megtaláltuk, már csak követnünk kell a kitaposott utat, és néhány perces túra után egy eldugott pihenőhelyre érünk, amit ha Csontváry fedez fel annak idején, valószínűleg nem kell Libanonig mennie a Magányos cédrusért. Egy-egy nagyobb kő tetejére felmerészkedve láthatjuk a hegytető alatt fekvő Habsburg József főhercegi kastélyt is.

#2. Balatonfüred, Tamás-hegyi kereszt

A Jókai-kilátó minden panorámavadásznak alapmű. Nemúgy a Tamás-hegyi kereszt, ami Füred szinte minden pontjáról látható, és ahonnan a kilátás egészen különleges – belátni az egész várost, ami este, kivilágítva különösen pazar.

Kevesen ismerik, pedig bárki könnyedén feljuthat hozzá: a Kilátó utcába kocsival, vagy komolyabb tüdővel és észak parton edzett combokkal akár biciklivel is felmehetünk, innen pedig pontosan 85 lépcsőfok választ el minket a kereszttől.

#3. Balatonkenese, Partfő

A kenesei löszfalként, vagy Sós-hegyként is emlegetett Partfő talán az első hely, amit leérve az autópályáról bármelyik külföldi barátunknak megmutathatunk, ha az illető kételkedik a Balaton kékségében. A legjobb, ha a Partfő utcán koppanásig megyünk, egészen, míg meg nem látjuk a tavat, onnan pedig jobbra, felfelé vesszük az irányt.

De a Partfő nem csak fentről, alulról szemlélve is érdekes: a 71-es útról is jól látható a löszfal kilenc vájata, amit Tatárliknak és Törökliknak is neveznek. Hihetetlen, de ezek a barlangok lakottak voltak a 19. század közepéig, kezdetben pedig a tatár és török támadások elől menekültek ide a környékbeliek.

#4. Szent György-hegy, Hegymagas, Lengyel kápolna

Örül a szívünk, újra van élet a Szent György-hegyen! Egyre több a fiatal borász, a jó bor, és a remek rendezvény, miközben egy valami állandó. Az utánozhatatlan panoráma. A Lengyel kápolna alatti részről visszatekintve a környékbeli a Tóti-hegy, a Csobánc, a Gulács és a Badacsony is tökéletesen vegyül az elő-előbukkanó Balatonnal. Naplementekor a színek játéka semmihez sem fogható.

#5. Hévíz, hőlégballon

2000 méter magasban, a szabad levegőn végignézni a Balatonon tényleg különleges. A hőlégballonozás hobbinak drága (kb. 30 ezer forint egy repülés), élménynek aligha: a nagyjából háromórás program után még a tériszonyosok is könyörögnek az újabb adrenalinagadért. A Balaton több pontjáról is indulnak ballonok, de talán a hévízi a legizgalmasabb – innen keresztbe és hosszába is az egész tavat belátni.

Valószínűleg ez az a lista, amit a végtelenségig tudnánk folytatni, és ha szabadon szerkeszthetővé tennénk, mindenki tudna mondani egy újabb kedvencet, amit szívesen megmutatna másoknak. Hát, a Balaton épp ezért megunhatatlan...

Öt város, ahol most a legjobb megélni a tavaszkezdetet

Az éledező természet láttán máris indulunk felfedezni a nagyvilágot Las Palmastól Oszakáig.