Close
Elvághatatlan kapocs született BMW és művészet között negyvenöt éve

Elvághatatlan kapocs született BMW és művészet között negyvenöt éve

A BMW negyvenöt éve nagy fába vágta a fejszéjét, ugyanis megpróbálta összekötni a vizuális művészetet saját autóival.

Ehhez természetesen kellett Hervé Poulain francia autóversenyző is, aki szerette volna, ha saját pályaverseny-autóját megbolondítják némi artisztikus varázslattal. A rituálé elvégzéséhez Alexander Calder amerikai képzőművészt és kinetikus szobrászt, a drótrajzok atyját kérte fel, akinek az volt a feladata, hogy guruló műtárggyá alakítsa a Batmobile-ként becézett BMW 3.0 CSL-t. És hát sikerrel járt, a legelső BMW-műalkotás 1975-ben született meg:

Alexander Calder | BMW 3.0 CSL | 1975

Majd Calder munkáját újabbak követték, Frank Stellát, Roy Lichtensteint, Andy Warholt és Robert Rauschenberget is felkérték évekkel később egy-egy autó átfestésére, és nagyon úgy tűnik, hogy ez a gyönyörű szimfónia művészet és BMW-k között nem akar elhalkulni még a 21. században sem.

Frank Stella | BMW 3.0 CSL | 1976

Roy Lichtenstein | BMW 320i Turbo | 1977

Andy Warhol | BMW M1 | 1979

Ezeket az autókat viszont nem muzeális tárgyakként kezelték, hanem valóban versenyeztek velük.

Az Andy Warhol által megfestett BMW M1 elindult az 1979-es Le Mans-i 24 órás autóversenyen, ahol kategóriájában a második, összetettben a hatodik helyezést érte el. A 407 lóerős, 307 km/h csúcssebességre képes autót Manfred Winkelhock, Hervé Poulain és Marcel Mignot vezette, 2010-ben pedig kiállították a budapesti Müpában is.

Ernst Fuchs | BMW 635 CSi | 1982

Robert Rauschenberg | BMW 635 CSi | 1986

Michael Jagamara Nelson | BMW M3 Group A | 1989

Ken Done | BMW M3 Group A | 1989

Matazo Kayama | BMW 535i | 1990

César Manrique | BMW 730i | 1990

A. R. Penck | BMW Z1 | 1991

Esther Mahlangu | BMW 525i | 1991

Sandro Chia | BMW M3 GTR | 1992

David Hockney | BMW 850 CSi | 1995

Jeff Koons | BMW M3 GT2 | 2010

És végül egy fotó a sorozat elindítójáról, Hervé Poulainről, amint az első Art Car makettjét tartja a kezében, mögötte pedig a sorozat tizenhetedik autóját láthatjuk:

Ez is érdekelhet:

(Forrás: BMW)

Legyen tiéd a limitált szériás giftboxunk!
Mi jobb, mint egy Roadster magazin?
A válasz egyszerű: öt Roadster magazin.
Úgy döntöttünk, összerakjuk egy díszdobozba az eddigi számainkat, és ha megrendeled magadnak vagy valaki másnak ajándékba (spoiler alert: jön a karácsony!), akkor a következő, sorrendben ötödik számunkat ajándékba kapod tőlünk.
Az öt szám együtt díszdobozban most 8950 Ft.
Ha velünk tartanál ezen az utazáson, ezen a linken megrendelheted a magazint.
Close

Iratkozz fel a hírlevelünkre!

Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom