Close
Szédítően futurisztikus az autózás közeljövője

Szédítően futurisztikus az autózás közeljövője

Lehetetlen megmondani, hogyan autózunk majd tíz év múlva, a közeljövő viszont már körvonalazódik, és rendkívül izgalmasnak ígérkezik.

Óriási átalakulások zajlanak az autóiparban, a tervezgetett önvezető autók technikai, a közösségi szolgáltatások társadalmi változásokat hoznak majd, miközben többféle hajtáslánccal kísérleteznek a gyártók. Ebben az őrületben lehetetlen megmondani, hogyan autózunk majd tíz év múlva, már csak azért is, mert bármikor előbukkanhat például egy újfajta, a társait leigázó akku-technológia valamelyik K+F laborban.

Aki viszont nem győzi kivárni a fejleményeket, örülhet, mert az IT-szektorral mind szorosabban összefonódó autóipar egyértelmű célja csúcsra járatni a felhasználói élményt.

Hát hogyan is lehetnénk meg kijelzők, meg appok nélkül egy ötpercesnél hosszabb autóúton, főleg a jobb egyben?

Azért, hogy minél pontosabban térképezhessük fel a közeljövőt, megnéztük, mire készül a középkategória egyik erős szereplője, a Hyundai, elvégre egy széles tömegeket elérő gyártó jövőbeli tervei nagyjából összecsengenek az iparág jövőjével is. Ráadásul a következő évek trendjei sokkal tisztábban látszódnak a ködös távolba vesző jövőnél.

A head up display és a voice control lassan lecsorog a prémium szegmensből, és a következő években várhatóan szinte minden új autóban megjelenik majd. A HUD-kijelzők funkciói pedig folyamatosan bővülnek: a sebesség mellett már megjelennek navigációs ábrák és adatok, az autó állapotával kapcsolatos ikonok, a vezetőt segítő figyelmeztetések, vagy épp az audiorendszer főbb funkciói.

Ugyanilyen egyértelmű trend a hangirányítás, elvégre ha már számtalan csoda terelheti el a figyelmünket az útról, legyen olyan csoda is, ami segít továbbra is az utat nézni.

Várhatóan 2020-ra az új autók 90 százalékában lesz voice control,

és azok háromnegyede felhő alapú szolgáltatásokat is nyújt majd, például megkérdezhetjük, hol van a legközelebbi benzinkút (ha ugyan benzinnel megy majd az autó).

Ha már meghajtás: az elektromos autókkal karöltve fejlesztik a V2G-rendszert (vehicle to grid) is, vagyis az e-autók akksija visszatermelhet áramot a hálózatba. Ez a folyamat mindkét irányban fontos, mert kiküszöböli a megújuló energiák ingadozó termelését, ugyanakkor a statisztikák szerint naponta átlagosan csak egy órát használt autók csinálhatnak valami hasznosat a többi 23 órában is.

Ez sem légből kapott elképzelés, már kapható ilyen kétirányú töltő, ráadásul egy app segítségével a drágább időszakokban tölt vissza a hálózatba, és az olcsóbb időszakokban vesz ki onnan, tehát még spórolni is segít.

Forma-1 rajongók örülhetnek a telemetria elterjedésének. Míg a versenypályán az autók műszaki állapotáról küld milliónyi adatot másodpercenként a rendszer a mérnököknek, a hétköznapi autózásban elsősorban a helymeghatározásban segít.

Ha egy autós a parkolóba belépve csak hűlt helyét találja a járgánynak, letilthatja a motort, amely a következő megállás után már nem lesz újraindítható.

Műszaki hiba esetén részletes információkat küldhet a szervizbe a hiba jellegéről, baleset esetén pedig az eCall-rendszer automatikusan segélyhívást indít, de a rendszer képes a vezető manővereit is vizsgálni, és kedvezőbb biztosítási csomaggal honorálni az óvatosakat.

Az IoT-forradalom hevében magától értetődő az autók internetre szabadítása, ami szintén számtalan lehetőséget magában hordoz: a flottakezelés például máris jóval hatékonyabb lett, hosszabb távon pedig az önvezető autókhoz lesz elengedhetetlen. Az is teljesen kézenfekvő, hogy a netre töltött autó látja a naptárt, és

figyelmezteti az utasát a közelgő meetingre, sőt indulási időt javasol az útvonal és az adott forgalom alapján.

És akkor olyan látványosságokról nem is beszéltünk, mint a hologramos műszerfal, amit a Hyundai alelnöke, Csung Eui-szun bemutatna, „amint lehetséges”, mert úgy érzi, messze a konkurencia előtt járnak a fejlesztésekkel. E szerint a műszerfalból jönne elő, vagy a jobb első ülésre vetülne ki egy asszisztens, aki felelne a hangirányítás parancsaira.

Egyre közeleg a mesterséges intelligencia és az önvezető autók használata is, ám mivel ezek a technológiák még kevésbé (vagy korlátozott fejlettségi szinten) szériaérettek, a tömeges elterjedésüket inkább középtávra jövendölnénk. De mint láttuk, az autózás még nélkülük is rengeteget fog változni pillanatokon belül.

Ez is érdekelhet:

(Fotók: Hyundainews.com)

Close