Close
Szédítően futurisztikus az autózás közeljövője

Szédítően futurisztikus az autózás közeljövője

Lehetetlen megmondani, hogyan autózunk majd tíz év múlva, a közeljövő viszont már körvonalazódik, és rendkívül izgalmasnak ígérkezik.

Óriási átalakulások zajlanak az autóiparban, a tervezgetett önvezető autók technikai, a közösségi szolgáltatások társadalmi változásokat hoznak majd, miközben többféle hajtáslánccal kísérleteznek a gyártók. Ebben az őrületben lehetetlen megmondani, hogyan autózunk majd tíz év múlva, már csak azért sem, mert bármikor előbukkanhat például egy újfajta, a társait leigázó akkutechnológia valamelyik K+F laborban.

Aki viszont nem győzi kivárni a fejleményeket, örülhet, mert az IT-szektorral mind szorosabban összefonódó autóipar egyértelmű célja csúcsra járatni a felhasználói élményt.

Hát hogyan is lehetnénk meg kijelzők és appok nélkül egy ötpercesnél hosszabb autóúton, főleg a jobb egyben?

Azért, hogy minél pontosabban térképezhessük fel a közeljövőt, megnéztük, mire készül a középkategória egyik erős szereplője, a Hyundai, elvégre egy széles tömegeket elérő gyártó jövőbeli tervei nagyjából összecsengenek az iparág jövőjével is. Ráadásul a következő évek trendjei sokkal tisztábban látszódnak a ködös távolba vesző jövőnél.

A head up display (HUD) és a voice control lassan lecsorog a prémium szegmensből, és a következő években várhatóan szinte minden új autóban megjelenik majd. A HUD-kijelzők funkciói pedig folyamatosan bővülnek: a sebesség mellett már megjelennek navigációs ábrák és adatok, az autó állapotával kapcsolatos ikonok, a vezetőt segítő figyelmeztetések, vagy épp az audiorendszer főbb funkciói.

Ugyanilyen egyértelmű trend a hangirányítás, elvégre ha már számtalan csoda terelheti el a figyelmünket az útról, legyen olyan csoda is, ami segít továbbra is az utat nézni.

Várhatóan 2020-ra az új autók kilencven százalékában lesz voice control, és azok háromnegyede felhő alapú szolgáltatásokat is nyújt majd, például megkérdezhetjük, hol van a legközelebbi benzinkút (ha ugyan benzinnel megy majd az autó).

Ha már meghajtás: az elektromos autókkal karöltve fejlesztik a V2G-rendszert (vehicle to grid) is, vagyis az e-autók akksija visszatermelhet áramot a hálózatba. Ez a folyamat mindkét irányban fontos, mert kiküszöböli a megújuló energiák ingadozó termelését, ugyanakkor a statisztikák szerint naponta átlagosan csak egy órát használt autók csinálhatnak valami hasznosat a többi 23 órában is.

Ez sem légből kapott elképzelés, már kapható ilyen kétirányú töltő, ráadásul egy app segítségével a drágább időszakokban tölt vissza a hálózatba, és az olcsóbb időszakokban vesz ki onnan, tehát még spórolni is segít.

Forma–1-rajongók örülhetnek a telemetria elterjedésének. Míg a versenypályán az autók műszaki állapotáról küld milliónyi adatot másodpercenként a rendszer a mérnököknek, a hétköznapi autózásban elsősorban a helymeghatározásban segít.

Ha egy autós a parkolóba belépve csak hűlt helyét találja a járgánynak, letilthatja a motort, amely a következő megállás után már nem lesz újraindítható.

Műszaki hiba esetén részletes információkat küldhet a szervizbe a hiba jellegéről, baleset esetén pedig az eCall-rendszer automatikusan segélyhívást indít, de a rendszer képes a vezető manővereit is vizsgálni, és kedvezőbb biztosítási csomaggal honorálni az óvatosakat.

Az IoT-forradalom hevében magától értetődő az autók internetre szabadítása, ami szintén számtalan lehetőséget magában hordoz: a flottakezelés például máris jóval hatékonyabb lett, hosszabb távon pedig az önvezető autókhoz lesz elengedhetetlen. Az is teljesen kézenfekvő, hogy a netre töltött autó látja a naptárt, és

figyelmezteti az utasát a közelgő meetingre, sőt indulási időt javasol az útvonal és az adott forgalom alapján.

És akkor olyan látványosságokról nem is beszéltünk, mint a hologramos műszerfal, amit a Hyundai alelnöke, Csung Eui-szun bemutatna, „amint lehetséges”, mert úgy érzi, messze a konkurencia előtt járnak a fejlesztésekkel. E szerint a műszerfalból jönne elő, vagy a jobb első ülésre vetülne ki egy asszisztens, aki felelne a hangirányítás parancsaira.

Egyre közeleg a mesterséges intelligencia és az önvezető autók használata is, ám mivel ezek a technológiák még kevésbé (vagy korlátozott fejlettségi szinten) szériaérettek, a tömeges elterjedésüket inkább középtávra jövendölnénk. De mint láttuk, az autózás még nélkülük is rengeteget fog változni pillanatokon belül.

Ez is érdekelhet:

(Fotók: Hyundainews.com)

Megjelent a legújabb Roadster magazin!
Ismét egy magazin azoknak, akik szerint nem arra születtünk, hogy a négy fal között üljünk, akik szerint az élet olyasmi, amit nagykanállal kell fogyasztani és amiből sosem lehet elég. 170 oldalnyi friss, színes és energiával teli kontent felfedezőknek, kalandoroknak, inspirációt keresőknek mindarról, ami miatt érdemes nekivágni a világnak. Ha velünk tartanál ezen az utazáson, ezen a linken megrendelheted a magazint.
Close

Iratkozz fel a hírlevelünkre!

Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom