Autentikus, formabontó, különleges. A YAMA-ban ugyanolyan fontos az atmoszféra, mint az ételek és az italok. Egy hely, ahol eklektikus harmóniában fér meg egymás mellett a taco és a sushi, a sashimi és a guacamole, és ahol minden érzékünket egyszerre stimulálja a gondosan megkomponált, egyedi atmoszféra. Endrődi Péter séffel és Margitics Norberttel, az étterem general menedzserével beszélgettünk.
– Hogyan foglalható össze a YAMA filozófiája?
Margitics Norbert: – A YAMA annyit tesz: a hegy csúcsán. Itt lenni semmi máshoz nem fogható, hiszen egyszerre szabadság, megtapasztalás, öröm és rácsodálkozás. Olyan felszabadító kaland, amely egy életre rabul ejti az embert. Ezt az színtiszta élményközpontúságot kínálja éttermünk, a YAMA Budapest is.
A YAMA-élmény túlmutat a konyhaművészeten, az összetevők, ízek és elkészítési módok összességén. Egységes egészben gondolkodunk, amelynek legalább ugyanolyan fontos részét képezik a hangok, a látvány és az atmoszféra, mint az étel és az ital. Az épület, az enteriőr, a kiszolgálás, mind-mind fontos elemei annak az életérzésnek, melyet szeretnénk átadni vendégeinknek.
– Kikből áll össze a csapat és milyen tapasztalat áll mögötte?
MN: – December 15-én, azaz ma nyit a kortárs konyhaművészet legújabb hazai szentélye, a YAMA Budapest. A tulajdonosok azért járták be a világ legizgalmasabb tájait, ismertek meg változatos kultúrákat és kóstoltak meg különleges ízeket, hogy tapasztalatukat, tudásukat, lelkesedésüket és kreativitásukat egyetlen szóban öltsük testbe: ez a YAMA. A YAMA lelke a felszolgált fogások, melyekről Endrődi Péter kollégám gondoskodik, akinek modern és újragondolt ázsiai-fúziós specialitásait a bátor kísérletezés öröme, a kreativitás szabadsága, valamint a tradíció iránti tisztelet jellemzi.
Endrődi Péter: – Gyerekkorom óta érdekel az ételkészítés, mindig kerestem azokat a lehetőségeket, ahol a gasztronómiához közel kerülhetek. Tizenkilenc évesen kezdtem a vendéglátást, egy saját családi étteremben, ahol az alapoktól kiindulva jártam végig a ranglétrát, és sajátítottam el a konyha fortélyait. Mindig is vonzottak a szakma különböző ágai, ezért először az olasz gasztronómia vonalán mozogtam, majd később találkoztam a japán konyha tradicionális csúcsételével, a sushival. Azonnal lenyűgözött az érdekes alakú, különleges textúrájú, de mégis letisztult távolkeleti különlegesség. Rögtön éreztem, hogy ez a jó irány. Szerencsés helyzetben voltam, hiszen úgy tanulhattam japán mesterektől, hogy eleinte az országot sem kellett elhagyni hozzá. Több híres, sushival foglalkozó, hazai étteremben is dolgoztam, vonzott a tanulás. 2012-ben csatlakoztam a Buddha-Bar cégcsoport Magyarországi étterméhez, ahol, mint sushi chef tevékenykedtem hét éven keresztül, közben a Buddha-Bar párizsi és londoni éttermében is jelen voltam, mint vendég chef. Büszke vagyok, hogy receptjeimmel és ötleteimmel segíthettem a cégóriás működését. 2019-től a monacói hercegség hívására lehetőségem nyílt sushi chefként a Monte Carlo-i Buddha-Bar csapatát erősítenem. A jövő gasztronómiáját a fúziós ázsiai vonalban látom, ezért boldog vagyok, hogy a megszerzett, évtizedes tapasztalataimat Budapesten, a YAMA-ban kamatoztathatom tovább.
– Kiknek álmodták meg a tulajdonosok ezt az éttermet, hogyan képzeljük el a célcsoportot?
MN: – A tulajdonosok célja az volt, hogy a világ számos pontján szerzett tapasztalataikat Budapesten ötvözzék, és új szemlélettel, az éttermi élményt középpontba helyezve mutassák be, hogy hogyan válik a gasztronómia, kortárs művészetté. A kampány legfőbb pillére a kulináris élvezeteket kedvelő célcsoport számára releváns módon, a versenytársaktól megkülönböztetve pozícionálni a YAMA-t.
– A YAMA esetében a lokáció is fontos. Milyen épületben kapott helyet az étterem?
MN: – Budapest epicentrumától, a Bazilikától néhány perc sétára, a klasszicista Lipótváros egyik legszebb épületének földszintjén, az Október 6. utca 9. szám alatt található a YAMA. Nemcsak az épület, hanem történelme is lenyűgöző. Az 1876-ban felépült ház földszintje már a századelőtől fogva kereskedelmi, szolgáltató egységeknek adott otthont, hiszen itt működött a legendás Wagner Vilmos vendéglős Mocca kávéháza, valamint a Bazilika gyógyszertár is. Éppen ezért, nem is volt kérdés, hogy a kivitelezés értő kezekkel történjen a százesztendős ingatlanban. A végeredményt látva azt gondoljuk, a különleges helyszín, a pazar enteriőr, a kompromisszummentes anyaghasználat leképezi a tulajdonosok által képviselt YAMA-életérzést, amit az étterembe betérő vendégek egy vacsora, vagy egy különleges koktél mellett megtapasztalhatnak.
– Mit kell tudni a YAMA enteriőrjéről?
MN: – Bara Ákos és a BAD Design álmodta meg azt belsőépítészeti koncepciót, ami a tökéletes választás volt számunkra, hiszen tervük a japán eleganciára és minimalista filozófiára épül. Az étterem központi látványeleme az a dizájner lámpainstalláció, melyet a japán tájképfestészet és az étterem logója ihletett. A YAMA belsőépítészeti terveinek előkészítése során azt tartották szem előtt Ákosék, hogy egy igazi közösségi teret hozzanak létre, ami egyaránt alkalmas lehet könnyed baráti beszélgetések és több fogásos vacsorák luxus helyszínének.
– Hogyan látják, mi az, amiben a YAMA új színfoltot jelent a budapesti gasztrotérképen?
EP: A japán konyha híres arról, hogy különleges fogásokra épít, mint ahogy a külsőre is adnak. Japánban nem tálalnak, hanem szépen felöltöztetik az ételt. Ez a YAMA-ban sincs másképp. Legjobb példa erre az itallapon megtalálható Zen Garden koktél, amely, bársonyos, természetes, virágos. Van benne egy kis gin, mandula, zöld tea és parfüm. Most biztosan csodálkozva eszmélnek rá az olvasók, hogy egy ital összetevői között miért szerepel a parfüm. Célunk, hogy az impresszió egy újabb, ez idáig soha nem tapasztalt szintjére emelkedjen, hiszen egyszerre látjuk, halljuk, érezzük a felszolgált nedűt. Amikor kollégáink kiviszik a vendég asztalához, nem egy egyszerű pohárban szervírozzák, hanem egy igazi bonsai-, sőt egy mini Zen kertben érkezik meg, ahol a föld alól „gőzölög” a talaj, és a fa mellett található koktélt ráadásul még egy finom illat is körbeveszi. Megérkeztünk, ez a Zen kert, ez a YAMA.
– Mennyi idő és energia kellett, mire összeállt az induló menü?
MN: – A csapat 2021 márciusa óta dolgozik a YAMA tervein. A tulajdonosok az évek során meglátogatott és végig kóstolt, nemzetközi vendéglátó egységekben szerzett tapasztalata és a projekt mögött álló szakmai team, több mint húszéves szakmai tudása áll, ami lehetővé tette a széles, minden igényt lefedő étlap és itallap megalkotását.
– Mi az a három fogás, amire a legbüszkébb a YAMA csapata?
EP: – Nehéz választás, mert egytől-egyig zseniális fogások színesítik a kínálatunkat. De ha csak három fogást lehet választani, akkor egy bárfalatkát, egy desszertet és egy koktélt mondanék. Az első fogás a YAMA Taco válogatás, guacamole, tonhal és lazac ízesítésben, ínycsiklandóan egymás mellett egy fából készült tartóba helyezve.
– Miért egy tradicionális Mexikói „street food” étel az, ami egy ázsiai fúziós étterem egyik alapétele lett?
EP: – Ez a fogás az alapanyag minőségéről szól. Egy kis házi készítésű kukorica tortillába helyezzük a Magyarországon kapható legjobb minőségű halakat, húsokat és a vegetáriánus ételeket szerelmeseinek zöldségeket. Akár egy jó koktél, egy pohár bor vagy pezsgő tökéletes kísérője előételként, de akár az este főtételének is méltó lehet. Nem véletlen, hogy a világon mindenhol elterjed étel, amit mi egy YAMA csavarral varázsolunk a vendégeink elé.
– Visszatérve a fogásokhoz. A YAMA sushi válogatás a második választottam, ami nigiri, tekercs, vagy sashimi kreációban önt formát és olyan alapanyagokkal párosul, mint a ropogós lazac vagy a yellowtail, ami a Csendes-óceán északnyugati részén honos halfajtája, melynek húsát nagyra becsülik Japánban. Alapvető cél, hogy a legjobb alapanyagokkal dolgozva, olyan ételt tudjunk tálalni a vendégnek, ami azon alapvető célon túl, hogy finom még látványban, tálalásában is élményt tud adni elfogyasztása közben.
– Természetesen nem maradhat le a desszert sem, így a YAMA Garden kompozíciónkat szeretném nektek bemutatni utoljára. Szerintem sokan fogják elmesélni, hogy milyen különleges „fagyit” ettek a YAMA-ban. Fagylalt, matcha keksz, vattacukor – ez áll a fogás leírásában, de az nincs odaírva, hogy ebből a három építő részből, mi az, amit egy kis kreatívitással ki tud hozni a konyhai csapat, főleg úgy, hogy még egy magyar parfümkészítő, Minya Viktória is besegített. Ez a desszert is jól demonstrálja, hogy a YAMA kínálata egyszerre csábító és sokszínű, autentikus, de nem hagyományos.
A YAMA csapatát csak megtapsolni lehet, amiért egy olyan időszakban igyekeznek színesíteni a főváros éttermi kínálatát, ami a minőségi vendéglátásnak cseppet sem kedvező. Biztosak vagyunk benne, hogy nem csak az új helyekre mindig elzarándokló foodie-k kedvence lesz a hely, hanem azoké is, akik pezsdítő környezetben akarnak elkölteni egy üzleti ebédet, vagy a barátaik, családjuk környezetében ünnepelnének. A YAMA-ba már lehet asztalt foglalni, friss hírekért és csodás fotókért pedig érdemes követni az Instagram- és a Facebook-oldalukat.
(x)
endrődi péter | ázsia | yama | étterem | margitics norbert
Ezzel a tíz fantasztikus dizájntárggyal a legmenőbb hellyé teheted az otthonod
10+1 ikonikus és gyönyörű lámpa, ami garantáltan feldobja az otthonod
Beköszöntött a tél, és vele együtt megérkezett a Roadster magazin legfrissebb, 14. száma. Mit találunk benne? Kajakkal bejárjuk Grönland izgalmas és lenyűgöző helyeit, találkozunk a világ egyik leghíresebb párterapeutájával, Esther Perellel, és a Netflix által világhírűvé vált dél-koreai séffel, Jeong Kwannal, motorral részt veszünk a Balkan Rallyn, és beszélgetünk Kelecsényi Milán férfiruha-készítővel is. A Dél-afrikai Köztársaságban teszteljük, milyen az új AUDI Q8, és elbeszélgetünk a zoknik Rolls Royce-át gyártó Iszató Nisigucsival is. Elmegyünk egészen Kenyáig, hogy elefántokat nézzünk, az Őrségben kipróbáljuk, milyen a régió legújabb kabinháza, a Kástu, bemutatjuk a Déryné Kenyeret, a város új pékségét, teszteltjük az új elektromos KIÁt, ezen kívül pedig találkozunk még Berki Blanka topmodellel, Áron Eszter divattervezővel és sokan másokkal. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!