Csábító a magas a kamat, de mást is mérlegelni kell – private banking az MBH Bankkal

Bizalomról, hosszú távú befektetésről szólnak a privátbanki szolgáltatások, és olyan személyre szabott lehetőségekről, amelyek akár jóval az infláció fölötti hozammal kecsegtetnek – mondta a Roadsternek Fodor Béla, az MBH Bank Private Banking egyedi értékesítés és partneri kapcsolatok igazgatója. A szakemberrel az állampapírok aranykora utáni életről, a bank egyedi szolgáltatásairól és pénzen túli befektetésekről is beszélgettünk.

Kezdjük az alapoknál: hogyan néz ki az MBH Banknál a private banking, mivel jár, hogyan lehet valaki ügyfél?

Ahogy a többi banknál is, azokat az ügyfeleket soroljuk a private banking ügyfelek közé, akik egy bizonyos mértékű megtakarítással rendelkeznek nálunk. Jelen pillanatban az MBH Bank estében 70 millió forint ez a limit. Rajtuk kívül vannak olyan ügyfeleink is, akik még épp nem teljesítik nálunk ezeket a feltételeket, de nyitottak a komplex szolgáltatásra és látjuk bennük a potenciált. Ezekről az ügyfelekről idővel, amikor már kialakult a bizalmi kapcsolat, bebizonyosodhat, hogy a tényleges feltételeket is tudják teljesíteni, és az egyébként meglevő, korábban máshol kezelt megtakarításaikat is hozzánk csatornázzák.

Ezen kívül mi a szerződtetett private banking ügyfeleink családtagjai részére is biztosítjuk a szolgáltatást, ha tehát van egy vagyonos ügyfelünk, akkor örömmel szerződési lehetőséget biztosítunk a közvetlen hozzátartozói – férj, feleség, gyerekek – részére is.

Úgy gondolom, ez egy elegáns gesztus a részünkről, másfelől nem titkoltan a jövőbe is próbálunk fektetni, hiszen ha van egy családtag, aki 18-20 évesen megszokja a privátbankolást, megismeri a szolgáltatásainkat, akkor bízunk abban, hogy nálunk marad öt-tíz-húsz év múlva is, amikor már tényleges privátbanki ügyfél lehet.

Mennyi ügyfelük van, és milyen szakértői csapattal szolgálják ki őket?

Mintegy hatezer private banking ügyfél számára biztosítunk szolgáltatást, akiket jelen pillanatban több mint 60 tanácsadóval szolgálunk ki, tehát átlagosan száz ügyfelet kezel egy privátbankár – többé-kevésbé ez az iparági sztenderd, az a mérték, ami még mindkét fél számára komfortos. Hiszen privátbanki ügyfelek között is van különbség: akad, aki egy évben egyszer jelentkezne magától, a másik szélsőség pedig akár naponta hívja a privátbankárát. Ennek is igyekszünk megfelelni.

Milyen pozícióban vannak a magyarországi piacon?

Második helyen állunk a kezelt állomány és ügyfélszám tekintetében is, és folyamatos felzárkózásban vagyunk.

Mi mindent kínálnak az ügyfeleknek 2025-től? Mindenekelőtt rengeteg pénz szabadul fel a lejáró prémium állampapírokból, nyilván a bankárok igyekeznek lecsapni erre. Kínálnak esetleg az állampapírhoz hasonló eszközöket azok számára, akik annak a pótlását szeretnék?

Ez hosszú hónapok óta komoly fejtörést okoz minden piaci szereplő számára, mert mindenki tisztában van azzal, hogy az állampapírok aranykora – legalábbis átmenetileg – le fog áldozni. 2025-ben lesz még egy utolsó nagy „kuponkifizetés”, 16-20 százalék közötti kamatok a prémium állampapírok esetében, illetve lesznek teljesen kifutó sorozatok, tehát a tőke is felszabadul. Államháztartási szinten ez jóval több mint 1200 milliárd forintnyi állományt jelent majd csak 2025 első felében.

Nyilván mi is készülünk, több forgatókönyvvel is. Azért érdemes több szcenárióban gondolkodni, mert van még egyfajta bizonytalanság amiatt, hogy még igazából senki nem tudja, hogyan gondolkodik majd az államháztartás, az államkincstár. Kérdés, milyen intézkedéseket vezetnek majd be, mert az államháztartás számára sem lenne előnyös, ha ez az irdatlan mennyiség mind kiáramlana.

Nekünk folyamatosan beszélnünk kell az ügyfeleinkkel, és ez már most is zajlik. Egy fontos dologra hívnám fel a figyelmet: amennyiben elfogadjuk a KSH által közölt inflációs adatokat, akkor azt mondhatjuk, hogy a prémium állampapírok reál hozama változatlan marad, mert ezeknél az inflációs ráta fölötti prémium kamat biztosítja a reál hozamot.

Igen ám, csak az ügyfelek többségénél van egyfajta nominális szemlélet: nagyon csábító azt hallani, hogy húsz százalék kamatot kapnak majd, ellentétben az öt százalékkal.

Emlékszem a 25-30 évvel ezelőtti időkre, amikor a bankok 33 százalékos kamatot is tudtak biztosítani az ügyfeleiknek – más kérdés, hogy az infláció 36 százalék volt. De az utóbbira kevésbé figyeltek az ügyfelek, nagyon vonzó volt, hogy betesznek egymillió forintot, és a harmadát viszontlátják pluszban egy év múlva.

És van még egy tényező, ami éppen a privátbanki ügyfeleket érinti. Vegyünk egy példát: egy privátbanki ügyfél megtakarításából százmillió forint prémium magyar állampapírban van, és tegyük fel, hogy azt visszaváltja. Feltéve, hogy egy 2028-ban kifutó prémium állampapírról van szó, ez azt jelenti, hogy visszaváltáskor megkapja a tőke 99 százalékát és egy utolsó magas kamatot. Igen ám, de mi van akkor, ha előre nem látható módon két-három év múlva mégis felfelé indul el az infláció? Ha ekkor egy ügyfél azt gondolja, hogy mégis jobb volna prémium magyar állampapírba visszaszállni, akkor az a nagyobb megtakarítással rendelkező ügyfelek számára hátrányos lehet, mert a szabályozás szerint egy ügyfél egy sorozatból 25 millió forintnál nagyobb értékben nem vásárolhat. Tehát a példában említett ügyfél, aki kiszállt százmillióval, később csak 25-tel tud visszaszállni.

Aztán nyilván vannak ügyfelek, akik ragaszkodnának az elmúlt egy-két évben elért viszonylag magas hozamhoz, számukra is tudunk alternatívát kínálni. Számos olyan befektetési lehetőség van – elsősorban befektetési alapok, de akár részvények is –, amelyek az elmúlt időszakban bőven kétszámjegyű hozamokat tudtak biztosítani.

Ez jelen pillanatban is így igaz: vannak olyan, általunk forgalmazott befektetési alapok, amelyek 30-40-50 százalékos hozamot értek el 2024-ben. Csak itt a hangsúly az „akár” szón van.

Ezt a disclaimert minden esetben megemlítjük az ügyfelek számára. Alapvető fontosságú a kockázatok megosztása. Érdekes tapasztalat, hogy minél nagyobb egy ügyfél vagyona, annál konzervatívabb a szemlélete, amire kézenfekvő magyarázat, hogy ha valaki már hozzájutott egy nagyobb összeghez, akkor csekélyebb, de biztosabb hozammal is megelégszik, szemben azzal az ügyféllel, aki 70-80 millióval rendelkezik, és minél gyorsabban szeretné ennek az értékét megsokszorozni.

A forint sérülékenysége mennyire befolyásolja az ügyfeleket? Nyilván vannak befektetési lehetőségek euróban, dollárban is.

Az elmúlt években egyre jellemzőbb, hogy az ügyfelek nemcsak befektetési kategóriákban, hanem devizák tekintetében is diverzifikáltak, az MBH Bank private banking területén is egyre nagyobb az ügyfelek deviza-kitettsége. Volt, aki időben „bebiztosította magát”, de folyamatosan jönnek hozzánk kérések, hogy konvertáljunk, váltsuk át a forint megtakarításaikat devizába, és az általuk biztosabbnak vélt devizában fektessünk be – különösen azért, mert dollárban és euróban is elég jó hozamokat tudunk biztosítani az ügyfeleinknek. Ez egy folyamat, amit befolyásol ugyan, hogy mikor mennyi a forint árfolyama, de alapvetően nem fog megállni a jövőben sem.

Private banking szolgáltatás tekintetében vannak különbségek a bankok közt? Kínál egyedi befektetési eszközöket az MBH Bank?

A legtöbb banknak van saját alapkezelője, illetve léteznek nem bankhoz kapcsolódó alapkezelők is. Ezekkel valamennyi jelentősebb privát bank együttműködik. Nagyon nagy titkok nincsenek, vannak viszont kisebb-nagyobb szolgáltatások, amelyekkel mindenki igyekszik megkülönböztetni magát a versenytársaktól. Sajátosságaink közül mindenképpen szeretném megemlíteni, hogy

az MBH Csoporthoz tartozó Befektetési Bankunkon belül létrejött egy elemzői terület. Vannak speciálisan befektetési alapokra, illetve részvényekre fókuszáló elemzőink, ezen kívül élő kapcsolatban állunk londoni és amerikai elemzőkkel.

Rendszeresen kapunk elemzéseket ezektől a kollégáktól, és igyekszünk közvetve és közvetlenül edukálni az ügyfeleinket. A közvetett edukáció azt jelenti, hogy a privátbankárainkkal hetente többször tartunk elemzői konferenciát, ahol az elemző kollegák elmondják a legfrissebb benyomásaikat, ismertetik a várható trendeket, ezt pedig az értékesítési munka során a privátbankárok igyekeznek implementálni. A közvetlen pedig azt jelenti, hogy rendszeresen küldünk hírleveleket azoknak az ügyfeleinknek, akik ezt igénylik, illetve havi-kéthavi rendszerességgel vannak üzleti reggelik, befektetői találkozók, ahol 20-30 ügyféllel leülünk egy kellemes környezetben, és egy villásreggeli kíséretében adunk nekik egy rövid tájékoztatót, és várjuk a kérdéseket, amik rendszerint érkeznek is. Úgy gondolom, ez meglehetősen egyedi a privátbanki piacon, és egyfajta versenyelőnyt is biztosít a számunkra.

Ha már online-ra váltottunk: vannak a befektetések között mesterséges intelligenciába, kriptovalutába, prop tech-be fektető eszközök?

Ezekhez az alternatív befektetésekhez áttételesen – elsősorban befektetési alapokon vagy ETF-eken keresztül – lehet hozzáférni nálunk. Nem forgalmazunk egzakt módon Bitcoint. Az AI/MI nyilván nagy sláger, közvetve számos befektetési alapban benne is van kisebb-nagyobb súllyal.

Másfelől a digitalizáció nálunk inkább a belső hatékonyságot segíti, a privátbankárok munkáját támogatja. Folyamatosan fejlesztjük az applikációnkat, de már most is van egy nagyon jó Mobilbróker appunk, amiben egyebek mellett valós időben adhatják-vehetik a BÉT részvényeket az ügyfeleink, bármikor kaphatnak egy áttekintést a portfóliójukról, viszont a privát banki ügyfeleknek megvan az a sajátossága, hogy továbbra is szeretik, és el is várják a személyes kontaktusokat. Ha mondjuk az AI-tól kapnak valamilyen inspirációt, vagy akár ismerőstől, üzlettárstól magánúton, akkor azt szeretik validáltatni a privátbankáraikkal is.

Általában vannak eszközök, például vállalkozások, régiók vagy új iparágak, amelyek afféle „sztárbefektetésnek” ígérkeznek. Jelenleg van ilyen a horizonton?

Nem szoktuk megcáfolni az ügyfeleket, amikor előállnak valami hasonló javaslattal, mert ezek elsülhetnek akár jól is, és az ügyfelek is lehetnek tájékozottak, viszont példaként szoktuk hozni a taxis effektust. Amikor a taxis elkezd vásárolni egy részvényből, mert eljutott hozzá a hír, hogy az jó befektetés, akkor valószínűleg már késő. Inkább a saját szakmai tapasztalatainkra és elemzéseinkre igyekszünk támaszkodni. Ha mégis példát kell mondani,

a technológiai szektort továbbra is, és még jó ideig mindenképp fókuszban tartjuk, illetve a közép-európai szektorban – azon belül a lengyel piacban – bőven látunk bővülési lehetőséget.

A kollégáink gyakran a fundamentálisan nagyon jól álló, de viszonylag alulértékelt kis cégek befektetéseit keresik, és ehhez megvan a szakértelmük és az idejük. Ezen kívül az ügyfeleket a tekintetben is igyekszünk orientálni, hogy mi az a befektetési időtáv, amiben gondolkodhatnak, hiszen vannak olyan cégek, amelyekről meglehetősen nagy magabiztossággal tudjuk mondani, hogy másfél-két éven belül jelentős hozamot lehet velük elérni, illetve melyek azok a cégek, amelyeknél rövid időn belül várható egy felpattanás.

Ha skála egyik végén a biztonságos, a másikon a nagy kockázattal járó befektetések vannak, akkor milyen hozamokra számíthat egy ügyfél itt és ott, mondjuk három-öt év alatt?

Az egyszerűség kedvéért gondolkodjunk forintban. Azt mondanám, az alsó négy százalék, a felső, és ez talán bődületes számnak hangzik majd, de akár negyven-ötven százalék is lehet. Ez utóbbihoz nyilván a csillagok szerencsés együttállására is szükség van, de ilyen kiugró eredményre az elmúlt években is volt példa egy jó befektetési alap-részvény kombinációval.

Van-e valami a private banking fölött, vagy a millárdos ügyfelek már saját bankot vesznek?

Az MBH Bank annyiban egyedülálló, hogy jónéhány versenytárssal ellentétben nálunk a private bankingen belül nincs már szegmentálás, nincs külön kiemelt ügyfélkör azon belül. Szolgáltatások tekintetében semmiképp nem helyezzük előtérbe az ötmilliárdos ügyfelet a nyolcvanmillióssal szemben, természetesen költségek, árazás terén van némi eltérés, és a nagyobb befektetéssel rendelkező ügyfeleknél lehetnek egyedi kondíciók.

Cégek számára is nyújtanak szolgáltatásokat vagy csak magánszemélyeknek?

Cégek számára is: többszáz céges befektetést kezelünk. Míg a lakossági ügyfeleknek egy teljesen egyablakos szolgáltatást nyújtunk, és minden banki ügyet is intézünk a befektetéseik mellett, a céges ügyfeleknél az adott cégnek továbbra is megmarad a vállalati referense, aki a számlavezetéssel, finanszírozással foglalkozik, mi „csak” a befektetéseiket kezeljük, azokat a befektetéseket, amelyeket a cégek rövidebb-hosszabb ideig tudnak nélkülözni.

Ha befektetés, de nem pénz, akkor milyen területek állnak a legközelebb Önhöz? Különleges borok, műtárgyak, esetleg oldtimer autók?

Az oldtimer autók valószínűleg tetszenének, csak egy probléma van: hiányzik a megfelelő garázs, ahol harminc autót el tudnék tárolni. Furcsán hangozhat, de többek között a gyerekeimbe fektettem be, mert ez is jó befektetés.

De nem akarom megkerülni a kérdést. Kisebb szenvedélyeim vannak, például gyűjtöm a vinyl lemezeket, közel ezer darabos gyűjteményem van, viszont ez azért nem tekinthető befektetésnek, mert ugyan ismerem az értéküket – van olyan netes felület, ahová ha beírom az egyes lemezeket, akkor láthatom az értékük alakulását –, de ez csak egy virtuális érték, mert soha nem fogok tőlük megválni, hiába nőtt némelyik lemez értéke tízszeresére, húszszorosára.

És ugyanezt látom az ügyfeleinknél is, akik az alternatív, bankon kívüli befektetéseiket elsősorban abból a körből gyűjtik, amire a szenvedélyük is irányul. Van ügyfelünk, akinek több ezer festménye van, és nemrég megkérdeztem tőle, hogy ebből mennyit értékesített az elmúlt harminc évben. Mire azt mondta: négy darabot, de már azt is megbánta.

(Fotók: Kőrösi Tamás)

privat banking | Fodor Béla | pénzügyek | MBH Bank | nagy sztori

FOLYTASD EZZEL

Luxus ízek, felejthetetlen pillanatok – Így válassz tökéletes szeszes italt karácsonyra

Skót nyár a ködös budapesti belvárosban – Ilyen a 2023-as év whiskyje

Rendeld meg a Roadster magazin 18. számát!

Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.

Megnézem, mert érdekel!
Instagram
“Útra keltünk és összegyűjtöttük a legkiemelkedőbb hazai szállásokat és vendéglátóhelyeket számotokra. Ezek a helyek garantáltan felejthetetlen élményeket kínálnak, legyen szó romantikus pihenésről a Balaton partján vagy egy kulináris felfedezőútról Budapesten.”
Izing Róbert Izing Róbert, főszerkesztő

Legfrissebb ajánlataink

Irány a Roadster Select
teljes adatbázisa
Advertisement
Hirdetés
Iratkozz fel a hírlevelünkre!
Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom