Barcelonának elege lett az óceánjáró monstrumokból, pontosabban azok környezetszennyezéséből.
A várost ezért úgy döntött, hogy megadóztatja azokat a látogatókat, akik a hatalmas hajók fedélzetén érkeznek. Azt viszont még nem közölték, hogy pontosan mennyi pluszköltséget is jelent majd ez az utazóknak, akiknek már most is kell idegenforgalmi adót fizetniük, amely tizenkét óránál hosszabb tartózkodás esetén három euró (kb. 1200 forint), tizenkét óránál rövidebb tartózkodás esetén pedig 1 euró. Ezeket a díjakat az 1,75 eurós illetékkel együtt általában a körutazások vagy a szállodák foglalási költsége tartalmazza.
Mint Teresa Jordà katalán klímaügyi miniszter elmondta, az új adó konkrétumai a következő hetekben fognak körvonalazódni a katalán kikötők széndioxid-kibocsátásának szabályozásával párhuzamosan.
A városra rá is fér a korlátozás, ugyanis Európa legforgalmasabb tengeri kikötőjének számít. 2019-ben nagyjából 3 millió utas szállt ki ott, az év 139 napját kitevő utazási szezonban pedig a hajós körutazással érkező látogatók száma meghaladta a napi tízezret.
Ez a gyakorlatban többek között azt jelenti egy 2019-es kutatás szerint, hogy
a város levegőjét minden más európai kikötőénél jobban szennyezik a tengerjáró hajók,
melyek nehézolaj üzemanyaga körülbelül kétezerszer annyi kéndioxidot tartalmaz, mint a közönséges dízel. Ugyanebből a kutatásból derül ki, hogy 2017-ben a Barcelonában megálló tengerjárók mintegy 32,8 tonna kén-dioxidot bocsátottak ki.
Mint Faig Abbasov, a jelentést készítő civil szervezet hajózáspolitikai menedzsere elmondta, mostmár kezd látszódni, hogy milyen óriási problémát is okoznak ezek a „szörnyhajók“. Mint hozzátette, ezek az úszó városok az egyik legpiszkosabb üzemanyaggal működnek, és miközben egyre több város tervezi kitiltani a szintén nem túl környezetbarát dízelautókat, szabad utat ad a fedélzeten és a partokon is mérhetetlen károkat okozó mérgező füstért felelős hajótársaságoknak – ez pedig elfogadhatatlan.
Barcelona egyébként az utóbbi időben több környezetbarát ötlettel és intézkedéssel is előállt.
(Forrás: Euronews, képek: Unsplash)
környezetszennyezés | adó | kikötő | barcelona | óceánjáró | károsanyag-kibocsátás
Hét dolog, amit ki kell próbálnod a legszebb horvát nemzeti parkban
Nagyvárosi kalandor a Volvótól

Hawaiitól Tanzániáig, az egyik legjobb magyar sommeliertől a belga csúcsdizájnerig, az új Rolls-Royce-tól Horvátország titkos gyöngyszemeiig, a Roadster magazin új lapszáma ismét a világ izgalmas, kreatív és hedonistán lüktető ŕétegeibe viszi el olvasóit. Elmegyünk a bécsi három Michelin-csillagos Amadorba, ahol találkozunk Bencze Ádám sommeiler-vel, beszélgetünk Havancsák Terézzel, aki a közelmúltban kezdett el dolgozni az amerikai outerwear brand AETHERnél, Portugáliában kipróbáljuk, milyen a tengerparton száguldozni az új Ferrarival – egész kellemes –, a kortárs irodalom kedvelőinek pedig egy olyan Roadsternek írt Parti Nagy Lajos írással jelentkezünk, ami szerintünk a legjobbjai közé tartozik. Az aktuális számban lesz egy 20 oldalas mellékletünk is, amelynek főszereplője a még mindig rengeteg újdonságot rejtő Horvátország. Ezen kívül is sok színes történetünk van még, úgyhogy ezúttal is érdemes elmerülni a Roadster gazdag és kalandokkal teli világában!
Megnézem, mert érdekel!