Az autómegosztás, vagy közösségi autózás már több mint 30 éve jelen van Bécsben: először még 1992-ben próbálkoztak vele, azóta pedig a városlakók mindennapjainak részévé vált. Az európai piacvezető, a „Free2move” 2024 végére Bécsben 1100 járműre bővíti a flottáját.
Ha nincs kereslet, nincs kínálat, mondják a szakértők, és ezt kitűnően alátámasztják a bécsi számok is. Kisautók és szállítójárművek, belsőégésű motoros és elektromos autók: a bécsi városháza adatai szerint már évekkel ezelőtt is naponta hétezer utazást tettek meg az osztrák fővárosban carsharing járművekkel.
Bécs az egyetlen olyan nagyváros Európában, ahol az egy lakosra jutó autók aránya folyamatosan csökken, egyre többen választják a zöldebb közlekedést, biciklivel, tömegközlekedéssel, vagy autómegosztással járnak.
A carsharing csökkenti a költségeket, kíméli a környezetet és mérsékeli az autók számát is az utakon, így egyre elterjedtebb a városban, ahogy egész Ausztriában is, ahol már körülbelül 300 település kínál autómegosztási lehetőségeket.
A trend pozitív, de vannak kihívások
A kereslet tehát egyértelműen növekszik, a kihasználtság nagyon jó; ebben látott potenciált az európai piacvezető carsharing cég, a „Free2Move”, ami a sokak számára már ismert, a „Share Now” céggel történt egyesüléssel egy új szereplőként jelent meg Bécsben.
Bár az elektromos járművek iránti általános trend elsősorban a magán- és céges autók esetében figyelhető meg, az autókölcsönzésnél – különösen a rövid távú bérlés esetén – figyelembe kell venni olyan kihívásokat, mint a parkolás és a töltés – nyilatkozta a „Free2move”.
Erre biztosít lehetőséget a Free Floating rendszer, ahol a bérelt autót a városban bárhol le lehet rakni, nincsen állomáshoz kötve az elhelyezése.
Akárhová, akármikor el lehet vele utazni, így tényleg szabadon alakíthatják a felhasználók a napjukat, ezzel is egy környezetbarát megoldást választva.
A flotta bővítésével az elmúlt két évben Bécsben tíz százalékkal nőtt az „Free2move” utazások átlagos időtartama. Ez a hosszabb távú bérlések iránti növekvő keresletet jelzi. Az ilyen, és ehhez hasonló Free-Foating rendszerek helyfüggetlen járműkölcsönzési lehetőségek, amik kitűnően kiegészítik a környezetbarát közösségi közlekedés elemeit, legyen az kerékpározás, gyaloglás vagy tömegközlekedés, így azzal hogy a flotta csak bővül, még több embernek biztosítanak lehetőséget egy zöldebb, fenntarthatóbb közlekedésre.
(Forrás: Bécs Város | Nemzetközi Irodák, fotók: Unsplash, illusztráció)
autómegosztás | fenntartaóság | bécs | környezetvédelem | ausztria
Jön az a különleges fesztivál, amelyen minden ízében megélheted a Márton-napi hagyományokat
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Az ősz önmagában is tud szép lenni, de a Roadster aktuális számával még szebbé és izgalmasabbá tehetjük. Mit találunk benne? Ellátogatunk Jerevánba, és megmutatjuk, mit érdemes csinálni Örményország fővárosában, és megnézzük közelről Athén jelenleg legizgalmasabb kerületét, Keramiekoszt. Találkozunk a világhírű képzőművésszel, Julie Mehretuval, kifaggatjuk, mit csinál Szabados Ági Debrecenben, megkóstoljuk, mit főzött ki az Arany Kaviár új séfje, motorozunk Erdélyben, jachtozunk az Adrián és egyéb hedonista kalandokban is részt veszünk, de nem soroljuk fel mindet. Ezen kívül elbeszélgetünk a bájos izraeli ékszertervezővel, Tal Adarral, találkozunk Zwack Sándorral, bejárjuk a Sauska tokaji főhadiszállását, és elbeszélgetünk napjaink egyik legnevesebb európai portréfotósával, Rob Hornstrával. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat és a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!