Ők azok, akik egy hőerőmű vezérlőtermébe visznek el vacsorázni

Az utóbbi hetekre gyönyörű tavaszt szállító április hónap miatt ihletet kapva a májust a glampingnek szenteljük itt, a Roadsteren, tehát mindenkit arra ösztönzünk, hogy a szabadban töltsön el kellemes órákat. Ehhez alkalomadtán passzolhatnak a Konyhakör rendezvényei is, melyeken a szokatlan ételeket olyan extravagáns helyen szolgálják föl, ahol alapból aligha vacsoráznánk. Röviden így foghatjuk meg a 2014-ben alapított sorozat lényegét, amely egyszerre kreatív, művészi, könnyed és szabad – nem utolsó sorban pedig egyedi gasztronómiai élményt ad.

A rendhagyó eseménysorozat egy vándorló vacsoraként írható le, melynek furmányos házigazdája az óriási hangártól a Duna-partig tényleg bármi lehet. Fix helye senkinek nincs az estebédeken, a limitált létszámú székekhez hozzájutó vendégeket szándékosan egy hosszú asztalhoz ültetik le. A felszabaduló energia fontos eleme ezeknek a vacsoráknak, hiszen a kísérőt leszámítva olyasvalaki mellett foglalhat helyet a résztvevő, akit biztosan nem ismer, hogy aztán barátságok, netán üzleti kapcsolatok szövődjenek egy olyan beszélgetésből, mely a közösen átélt, Michelin-csillag szintű fogások impulzusainak megvitatásából indult.

– "Semmiféle üzleti koncepció nem fogalmazódott meg bennünk négy évvel ezelőtt, amikor »vakon« megszerveztük az első vacsorát a barátainknak" – eleveníti fel a Superbowl-tematikájú debütáló est emlékeit Tenner Benjamin. A Konyhakör kitalálója 2013-ban egy dániai pop-up lakomán döbbent rá, hogy a különleges helyszínekre vitt közösségi étkezés élménye a magyar gasztronómiának is jókora lökést adhat.

Négy esztendő elteltével megállapíthatjuk, hogy adott, bár a kezdeti havi egy alkalom évi háromra redukálódott. – "Úgy vélem, sokat nyújtunk Budapestnek. Afféle szigetként látom magunkat: nem nagyon kapcsolódunk máshoz, mert nem igazán csinál itthon senki hasonlót. Szeretnénk megmutatni Budapest gyönyörű arcait – gondolok itt az estjeinken megforduló vendégekre, illetve konkrétan a város vizuális, építészeti arcára –, és mivel imádunk a hazai kultúrában élni, gondozni is próbáljuk" – fejti ki Benjamin a magát élmény- és catering-stúdióként aposztrofáló Konyhakörről.

A séf személye rendezvényenként változik, mint ahogy a tematika esetében is számíthatunk meglepetésekre. – "Teljes vacsorát keretbe foglaló témákat igyekszünk kitalálni. Mindig akad holisztikus része a dolognak, ami nem a gasztronómiai tartalomról szól. A március végén tartott legutóbbi eseményünkön, a Honvéd Dózsa György úti vívótermében például a csillagok inspiráltak: a korábban zsinagógaként működő épületben a zodiákus négy jegyében terveztük meg a menüt, amit a meghívott séf töltött fel tartalommal."

Esetükben az érdemi rész alatt a barátságosabb és mértéktartóbb húsfogyasztást kell érteni; inkább kevesebb, de kizárólag biológiailag ellenőrzött forrásból beszerzett húst használnak.

Ennek, és az ismert hazai konyhafőnököknek köszönhetően olyan izgalmas kombinációk landoltak már a vendégek tányérjain, mint vietnami malaccsászár, vaddisznósonka-tál és őztatár, vagy az éppen a Zonából leköszönő Huszár Krisztián jóvoltából hoch baszk menü.

Egy exkluzív gasztroélmény akkor lehet igazán mélyreható, ha a kiváló ételek mellett a környezet is kitép a megszokottból. Éppen ezért Benjaminék rendre olyan helyszínt választanak, ahová átlagos esetben eszünkbe sem jutna beülni vacsorázni. Ilyen extra vendéglátónak bizonyult például a Párisi Udvar, ahová még fennállásuk első évében költöztették be a Konyhakört.

Az akkori tapasztalataikhoz képest az egy óriási eventnek számított.

– "A legkülönlegesebb színtér talán a kelenföldi hőerőmű vezérlőterme volt, ahol kétestés pop-up vacsorát tartottunk. Hónapokig tartó levelezések, egyeztetések és engedélykérések vezettek el odáig, aztán kaptunk egy kulcsot, majd megmutatták, hol van a konnektor. Három nap múlva pedig érkeztek a vendégek. A Bistro Oceánia fantázianevű vacsoránkra felhúztuk George Orwell: 1984 című regényének hangulatát úgy, hogy az egész hőerőművet bevilágítottuk, konyhát építettünk, bútorokat cipeltünk" – mondja a dizájn- és a művészet oldaláról érkezett Benjámin, akinek rengeteg helyszínötlet van még elraktározva a fejében. –"Évek óta gyűjtögetem őket, bár mindegyiknek van egy ún. megvalósíthatósági mátrixa: meg kell vizsgálni, tényleg meg lehet-e rendezni benne egy vacsorát."

A Konyhakör rendezvényei kétféle irányba tendálnak. A publikus vacsorára bárki vásárolhat jegyet, a cégeknek összeállított programra értelemszerűen nem. A közeljövőt illetően a nyitott vacsorák jellemzőit az ügynökségi megkeresésre szervezett eseményekre próbálják átültetni, tehát egy céges rendezvény dizájnjában és hangulatában is a nyitott vacsorákét idézi majd.

A következő vacsorájuknak a Fishing on Orfű fesztivál ad otthont, de érdemes figyelni a stúdióétteremként működő helyüket, a Txokót, ahová fiatal séfeket hívnak meg rendszeresen (legközelebb Garai Ádám érkezik az Olimpiából).

A klasszikus Konyhakör majd valamikor ősszel készül a szokásos kirívó vacsorájával, egyelőre még ismeretlen tematikával és helyszínnel.

Benjaminék egyébként folyamatosan figyelik és követik a nemzetközi gasztronómia irányát. Úgy érzik, sok jó dolog áll előttük, és igyekeznek olyan komplex eseményeket Magyarországra költöztetni, amelyek Londonban vagy Párizsban már elfogadottak, de itthon talán még megrökönyödést kelthetnek. Erre azonban még várni kell.

Pest legújabb rooftop bárja beoltott minket hedonizmussal – Teszteltük a TOPRUM brunch-ot

A Kecskeméti utcában új szintre emelték a stílusos hétvégi reggeliket – ki kellett próbálnunk!