Lehet, hogy a Spirit of Ecstasy a luxusautók orrdíszének királynője, de nem kevésbé különleges emblémája van a Rolls-Royce-szal sokáig közös történelmen osztozó Bentley-nek. A márka limuzinjainak vásárlói szinte kivétel nélkül megrendelik a szárnyaló B betűt.
A Bentley-tulajdonosok nem mindennapi látványt élvezhetnek a Flying Spur felé közelítve. Az elegáns hűtőmaszk feletti Bentley-embléma elbújik a szemük elől, és egy gyönyörűre csiszolt szárnyas B betű, a márka orrdísze emelkedik a helyére. A betű akril szárnyai közben sejtelmesen derengenek, tökéletes összhangban a gyémánthatású fényszórókkal. Az orrdísz, vagy ahogyan a márkánál nevezik, a Flying B szériafelszereltség a Flying Spur modellek Mulliner csúcskiviteléhez, de az összes többi változathoz is rendelhető, és a vevők 97 százaléka él is ezzel a lehetőséggel.
A kivételes dizájn, a mérnöki tervezés és a kézműves munka összhangja a Flying B,
amit a Bentley immár az 1920-as évek közepe óta kínál, és aminek a jelenlegi a hatodik változata. A Mulliner kivitelhez tervezett legújabb orrdísz az első, amit nemcsak elektromotorosan lehet behajtani, de egy elegáns fedőlemez is fordul a helyére, és az első olyan, amit áttetsző akril szárnyakkal és a hozzá tartozó beépített hangulatvilágítással láttak el. A dizájn a Bentley saját stúdiójában született, Hoe Young Hwang tervét egyhangúan fogadták el.
Különleges gyártástechnológia
A Flying B-nek nemcsak a dizájnja, hanem a gyártási folyamata sem mindennapi. A Bentley orrdíszét egyetlen darabból öntik, olyan rozsdamentes acélból, amelynek kristályszerkezete képes ellenállni a szélsőséges hőmérsékletnek. A molibdén hozzáadásával pedig a korrózió ellen is védett, ez pedig létfontosságú egy olyan alkatrész esetében, amely egész évben ki van téve a természeti elemek hatásának a sarkkörtől az egyenlítőig.
A különleges öntési technikát egyébként általában precíziós alkatrészek, például gázturbinalapátok készítéséhez használják. Bár időigényes, elengedhetetlen az összetett formájú alkatrészekhez, amelyek szűkebb tűrést, vékonyabb falakat és jobb felületi minőséget igényelnek, mint ami a hagyományos öntési módszerekkel elérhető. Az eljárás során viasszal és kerámiával hozzák létre az üreges öntőformát, amiben helyet hagynak a világítás vezetékeinek is.
A kerámiaformába öntik az 1600 Celsius-fokra felmelegített olvadt rozsdamentes acélt, és miután lehűlt és megkötött, a kerámiahéjat eltávolítják. Az orrdísz ekkor még nincs kész, hiszen szemcseszórással távolítják el a maradék kerámiát, majd ellenőrzik, hogy megfelel a tűréshatároknak, és ekkor küldik kézi polírozásra, amely kiemeli a rozsdamentes acél fényét.
A teljes eljárás 11 hetet vesz igénybe, ekkor kezdődhet a világítás beszerelése.
A szárnyas orrdísz evolúciója
A legelső Bentley-ket még nem szerelték fel orrdísszel, a létező legrégebbi modell, az EXP2 egy egyszerű vízhőmérséklet-mérőt kapott a hűtő tetejére, közvetlenül a vezető látóterében. A tulajdonosok kérése azonban arra késztette a céget, hogy a húszas évek közepétől egy díszes sárgaréz B-betűt kínáljon, vízszintesen kitárt szárnyakkal. A mai napig ez a dizájn adja a Bentley emblémájának alapját.
A harmincas években Charles Sykes művészt megbízták egy kisebb, áramvonalasabb változat elkészítésével – ő volt az, aki a Rolls-Royce számára is megalkotta a Spirit of Ecstasy ihletét adó szobrocskát. Skyes eredeti terve egy előrefelé dőlő, egyszárnyú B-betűt tartalmazott,
Art Deco stílusban, olyan formában, hogy a betű mindkét oldalról nézve a helyes irányban olvasható.
Az egyetlen szárny nem nyerte el a vevők tetszését, ezért Skyes tervét úgy módosították, hogy két hátrafelé néző szárnyat tartalmazzon.
A hátrafelé nyúló szárnyak egyetlen hátránya volt, hogy a motorházfedél fölé hajlottak, ezért a tulajdonosoknak el kellett fordítaniuk az orrdíszt minden alkalommal, amikor kinyitották a gépháztetőt, nehogy megkarcolják vele. Skyes dizájnjának különböző változatait egészen a hetvenes évekig kínálták a Bentley-modellekhez, ekkor
a gyalogosvédelmi jogszabályok betiltották a kiemelkedő, tömör motorháztetődíszeket.
A legendás Flying B csak 2006-ban tért vissza az Azure és Brooklands modelleken, és immár visszahúzó mechanizmussal látták el a biztonság érdekében. Később ezt a dizájnt használták a Mulsanne limuzinhoz, ütközés esetén automatikusan visszahúzódó változatban, majd 2019-ben, a jelenleg is forgalmazott Flying Spur kapta meg a Bentley orrdíszének művészi és műszaki szempontból is legtökéletesebb változatát, a tulajdonosok nagy megelégedésére.
A leghíresebb orrdíszek
A világ leghíresebb orrdísze kétségkívül a Spirit of Ecstasy, ami immár több mint száztíz éve ékesíti a Rolls-Royce-ok orrát, és ami megújulva, áramvonalasabban kerül fel a márka első elektromos autójának orrára.
Bentley | logó | embléma | nagy sztori | bentley flying spur
Ezzel a tíz fantasztikus dizájntárggyal a legmenőbb hellyé teheted az otthonod
10+1 ikonikus és gyönyörű lámpa, ami garantáltan feldobja az otthonod
Beköszöntött a tél, és vele együtt megérkezett a Roadster magazin legfrissebb, 14. száma. Mit találunk benne? Kajakkal bejárjuk Grönland izgalmas és lenyűgöző helyeit, találkozunk a világ egyik leghíresebb párterapeutájával, Esther Perellel, és a Netflix által világhírűvé vált dél-koreai séffel, Jeong Kwannal, motorral részt veszünk a Balkan Rallyn, és beszélgetünk Kelecsényi Milán férfiruha-készítővel is. A Dél-afrikai Köztársaságban teszteljük, milyen az új AUDI Q8, és elbeszélgetünk a zoknik Rolls Royce-át gyártó Iszató Nisigucsival is. Elmegyünk egészen Kenyáig, hogy elefántokat nézzünk, az Őrségben kipróbáljuk, milyen a régió legújabb kabinháza, a Kástu, bemutatjuk a Déryné Kenyeret, a város új pékségét, teszteltjük az új elektromos KIÁt, ezen kívül pedig találkozunk még Berki Blanka topmodellel, Áron Eszter divattervezővel és sokan másokkal. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!