Így töltsünk el két tökéletes napot a Bledi-tónál tavasszal

Szlovénia nem tipikus turistacélpont – viszont, ha valakinek a Bledi-tóról kezdünk mesélni, ugyanúgy felcsillan a szeme, legyen a beszélgetés helyszíne Tokió, vagy épp Budapest. Most, még a nyári dömping előtt autóba ültünk, és meg sem álltunk a Ljubljana-közeli, képeslapot és tündérmesét kívánó tóig, amiért a világ minden pontján rajonganak.

Cirka négy és fél óra alatt megérkezünk Budapestről a havas hegycsúcsokkal körülvett, nagy múltú tóhoz. Hiába népszerű, végtelenül nyugodt, az élet itt akkor jó, ha lassú.

Ha útban Bled felé olyan érzésünk támad, mintha a közeli Ausztriában lennénk, nem tévedünk nagyot. A környék hosszú időn át a Habsburgokhoz tartozott, később pedig a jugoszlávok betonozták be magukat több évtizedre. Ebben az időben építtette fel itt Tito is kedvenc nyári rezindenciáját, ami ma Vila Bled néven a környék egyik legismertebb szállodája.

Bledben a legmegkapóbb maga az energia, a tisztaság, a nyers erő, amit még a maga nyugalmában is tökéletesen képes átadni. A gleccservájta tavat hiába alig hat kilométer és néhány óra körbesétálni, elegendő programot ad egy hosszú hétvégére. Elmondjuk, szerintünk hol és mit érdemes megnézni, csinálni, kóstolni.

Napindító a tó körül

Kevés jobb reggeli programot tudunk elképzelni annál, mint húzni a sportcipőnket, és kora reggel körbefutni a tavat. Bár elsőre soknak tűnik, a part menti úton az egész nem több hat kilométernél, ami még egy kevésbé edzett, mondvacsinált sportembernek is simán teljesíthető táv. Ha végeztünk, akkor irány valamelyik jó kávézó – persze, erre is akad tippünk.

A tökéletes bledi reggeli

Ha letudtuk a reggeli mozgást, már nincs helye lelkiismeret-furdalásnak: a napindító kávé mellé jöhet a híres bledi krémes, ami megkockáztatjuk, még a franciát is veri. A hipotézis bizonyítására a legjobb hely a Hotel Park kávézója, közvetlenül a szállodával szemben – bár az útról nem látható, és parkolni sem tudunk közvetlenül előtte, könnyű megtalálni.

Itt készítette ugyanis 1953-ban a hotel akkori cukrásza, Ištvan Lukačevič az első bledi krémest vanília krémmel, tejszínhabbal és leveles tésztával. Azóta is – bár szinte minden kávézóban és cukrászdában kapható a sütemény a tó körül – a szálloda őrzi a titkos receptet, és mintegy ötszázezer darabot adnak el belőle évente.

Káprázatos kilátás a kastélyvárból

Nehéz eldönteni, honnan a legszebb a tó, de a versenyben a hatalmas sziklára épített vár biztosan dobogós. Az első várat 1011 körül építették, amihez a késő középkorban több torony csatlakozott. A várat 1511-ben egy földrengés megrongálta, de a felújítás után elnyerte mai formáját. A jelenleg is épp renoválás alatt álló épület legikonikusabb része a várkápolna, amit még a 16. században építettek, és aztán 1700 körül újítottak fel barokk stílusban.

Ma már interaktív múzeumként működik a vár, aminek ódon pincéjében akár bort is palackozhatunk.

Pletnázás a szigetre

A sziget körül több helyről indulnak csónakok a tó közepén található ikonikus kis szigetre. Ha sietünk, talán érdemesebb a gyorsabb, motoros verziót választani, ha viszont van bőven időnk, nem szabad kihagyni a pletnázást. Mindössze tizenkét euróért bejuthatunk a Mária mennybemenete templomhoz a fából készűlt, lapos fenekű csónakkal – ha megérkeztünk, már csak a legendás kilencvenkilenc lépcsőt kell megmásznunk.

Kirándulás a Vintgar-szurdokhoz

A Bledtől úgy négy kilométerre található Vintgar-szurdok a Plitvicei-tavak szépségével vetekszik. A Radovna folyó által vájt szurdokot 1891-ben fedezte fel Gorje akkori polgármestere, bár akkor még teljesen járhatatlan volt. Jelenleg épp felújítják a több mint másfél kilométeres deszkázott turistautat, de sikerült beszöknünk az első pár száz méterre – a látvány és az energia valami egészen hihetetlen.

A környéken nem csak látnivalóból, de remek szállásokból sincs hiány: a Playeren korábban már írtunk az elbűvölő Lushna villákról, de a Garden VIllage is magasra teszi a lécet – nagyon úgy fest, hogy Bled környéke tökéletes hely, hogy igazi glamping-élményben legyen részünk.

(Fotók: Gyana Dániel)

A kaland folytatódik
Megjelent a Roadster magazin második nyomtatott kiadása, amelyben ismét olyan történeteket gyűjtöttünk össze, amelyek minket is folyamatosan inspirálnak. Szerintünk szebb lett, mint az első szám, reméljük, neked is tetszeni fog. Ha velünk tartanál ezen az utazáson, ezen a linken megrendelheted a magazint.