Ebben az autógyárban szétszedik a kocsikat, és nem összerakják

Nemcsak gyárai vannak a BMW-nek, de egy Újrahasznosítási és Bontási Központja is, ahol folyamatosan fejlesztik az újrahasznosítási ismereteiket, továbbá a maximális hatékonyság érdekében előszériás járműveket szednek szét.

Általában elég kellemetlen látvány egy autó életének a vége, főleg az autózás szerelmeseinek. Csikorog a fém, törik az üveg, egy kotrógép kiszedi a motorblokkot, aztán feltépi a tetőt, hasad a kárpit, tönkremegy a műszerfal, a bőr ülések...

Évente több ezer autó esik át ezen a procedúrán München Unterschleißheim nevű külvárosában abban a bizonyos Újrahasznosítási és Bontási Központban (Recycling and Dismantling Centre, RDC), ahol 1994 óta kapnak szét elsősorban előszériás modelleket, tesztelésre és fejlesztésre szánt, eladásra nem hitelesített járműveket.

Komplex feladatok

Nemcsak az újrahasznosítást lehet kutatni ezekkel az autókkal, de az autók életciklusának utolsó szakaszát is, azt, hogy hogyan lehet gyorsabban, hatékonyabban és több értéket megőrizve újrahasznosítani, illetve hogyan tervezhetik meg úgy a kocsikat, hogy a lehető legtöbb alkatrészük legyen újrafelhasználható, javítható vagy újragyártható.

A modern autókban másfél-három kilométer kábel van, tele értékes rézzel, de alumínium, platina, ródium és palládium is van bennük. És ezek mind újrahasznosíthatók.

Eltávolítják a nagyfeszültségű akkumulátort, majd a légzsákokat, az övfeszítőket, végül az összes folyadékot (olaj, fék– és hűtőfolyadék, ablakmosó) is, ez utóbbiakat is mind újrahasznosítják.

Ami még megmaradt a néhai autóból, az egy narancssárga fémprésben végzi – a 300 tonnás nyomóerő hatására a padló is remeg. Legvégül egy fridzsider méretű kocka marad, amit egy partnercégnek küldenek aprításra. A törvény szerint a járművek 85 százalékának újrahasznosíthatónak kell lennie, 95 százaléknak pedig visszanyerhetőnek. Az autók átlagos hasznos élettartama 21 év.

Az RDC-ben az bontás és újrahasznosítás lépéseit egy több gyártóval megosztott adatbázisban rögzítik, amihez 41 ország 3000 újrahasznosító cége fér hozzá ingyen.

Csak a körkörösség

Ezek a vállalkozások elengedhetetlenek a körforgásos gazdaság működéséhez, ugyanakkor a folyamatban még mindig meghatározó, hogy az anyagokat a lehető legkisebb erőfeszítéssel és legalacsonyabb költséggel tudják újrahasznosítani. Ezen szeretnének túllépni az RDC-ben, ahogy Alexander Schüll menedzser fogalmaz „fel kell hagynunk a >költség vagy fenntarthatóság< vitával, és egyértelművé tenni, hogy a rendszerszintű változás kulcsa és kiindulópontja is a fenntarthatóság. Csak ennek a belátásával jutunk el a valódi körkörös gondolkodáshoz.”

Éppen ezért az üzembe szerveznek vezetett túrákat, nem utolsósorban a BMW más részlegein dolgozók számára.

A BMW nemcsak az újrahasznosításért tesz sokat, de hosszú ideje támogatja a művészeteket is, nemrég például az Art Basel kiállításon segített a hidrogénhajtás-ihlette installációk összeállításában Es Devlin művésznek.

(Forrás, fotók: BMW Gruop)

luxusautó | bontás | bmw | újrahasznosítás

FOLYTASD EZZEL

A kiberbiztonság téged is érint! Mit is jelent valójában?

Így élheted meg az ünnepi hangolódást egy csodás kastély birtokán itt, a szomszédunkban

Rendeld meg a Roadster magazin 18. számát!

Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.

Megnézem, mert érdekel!
“Útra keltünk és összegyűjtöttük a legkiemelkedőbb hazai szállásokat és vendéglátóhelyeket számotokra. Ezek a helyek garantáltan felejthetetlen élményeket kínálnak, legyen szó romantikus pihenésről a Balaton partján vagy egy kulináris felfedezőútról Budapesten.”
Izing Róbert Izing Róbert, főszerkesztő

Legfrissebb ajánlataink

Irány a Roadster Select
teljes adatbázisa
Iratkozz fel a hírlevelünkre!
Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom