Nemcsak gyárai vannak a BMW-nek, de egy Újrahasznosítási és Bontási Központja is, ahol folyamatosan fejlesztik az újrahasznosítási ismereteiket, továbbá a maximális hatékonyság érdekében előszériás járműveket szednek szét.
Általában elég kellemetlen látvány egy autó életének a vége, főleg az autózás szerelmeseinek. Csikorog a fém, törik az üveg, egy kotrógép kiszedi a motorblokkot, aztán feltépi a tetőt, hasad a kárpit, tönkremegy a műszerfal, a bőr ülések...
Évente több ezer autó esik át ezen a procedúrán München Unterschleißheim nevű külvárosában abban a bizonyos Újrahasznosítási és Bontási Központban (Recycling and Dismantling Centre, RDC), ahol 1994 óta kapnak szét elsősorban előszériás modelleket, tesztelésre és fejlesztésre szánt, eladásra nem hitelesített járműveket.
Komplex feladatok
Nemcsak az újrahasznosítást lehet kutatni ezekkel az autókkal, de az autók életciklusának utolsó szakaszát is, azt, hogy hogyan lehet gyorsabban, hatékonyabban és több értéket megőrizve újrahasznosítani, illetve hogyan tervezhetik meg úgy a kocsikat, hogy a lehető legtöbb alkatrészük legyen újrafelhasználható, javítható vagy újragyártható.
A modern autókban másfél-három kilométer kábel van, tele értékes rézzel, de alumínium, platina, ródium és palládium is van bennük. És ezek mind újrahasznosíthatók.
Eltávolítják a nagyfeszültségű akkumulátort, majd a légzsákokat, az övfeszítőket, végül az összes folyadékot (olaj, fék– és hűtőfolyadék, ablakmosó) is, ez utóbbiakat is mind újrahasznosítják.
Ami még megmaradt a néhai autóból, az egy narancssárga fémprésben végzi – a 300 tonnás nyomóerő hatására a padló is remeg. Legvégül egy fridzsider méretű kocka marad, amit egy partnercégnek küldenek aprításra. A törvény szerint a járművek 85 százalékának újrahasznosíthatónak kell lennie, 95 százaléknak pedig visszanyerhetőnek. Az autók átlagos hasznos élettartama 21 év.
Az RDC-ben az bontás és újrahasznosítás lépéseit egy több gyártóval megosztott adatbázisban rögzítik, amihez 41 ország 3000 újrahasznosító cége fér hozzá ingyen.
Csak a körkörösség
Ezek a vállalkozások elengedhetetlenek a körforgásos gazdaság működéséhez, ugyanakkor a folyamatban még mindig meghatározó, hogy az anyagokat a lehető legkisebb erőfeszítéssel és legalacsonyabb költséggel tudják újrahasznosítani. Ezen szeretnének túllépni az RDC-ben, ahogy Alexander Schüll menedzser fogalmaz „fel kell hagynunk a >költség vagy fenntarthatóság< vitával, és egyértelművé tenni, hogy a rendszerszintű változás kulcsa és kiindulópontja is a fenntarthatóság. Csak ennek a belátásával jutunk el a valódi körkörös gondolkodáshoz.”
Éppen ezért az üzembe szerveznek vezetett túrákat, nem utolsósorban a BMW más részlegein dolgozók számára.
A BMW nemcsak az újrahasznosításért tesz sokat, de hosszú ideje támogatja a művészeteket is, nemrég például az Art Basel kiállításon segített a hidrogénhajtás-ihlette installációk összeállításában Es Devlin művésznek.
(Forrás, fotók: BMW Gruop)
bontás | bmw | újrahasznosítás | luxusautó
Jön az a különleges fesztivál, amelyen minden ízében megélheted a Márton-napi hagyományokat
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Az ősz önmagában is tud szép lenni, de a Roadster aktuális számával még szebbé és izgalmasabbá tehetjük. Mit találunk benne? Ellátogatunk Jerevánba, és megmutatjuk, mit érdemes csinálni Örményország fővárosában, és megnézzük közelről Athén jelenleg legizgalmasabb kerületét, Keramiekoszt. Találkozunk a világhírű képzőművésszel, Julie Mehretuval, kifaggatjuk, mit csinál Szabados Ági Debrecenben, megkóstoljuk, mit főzött ki az Arany Kaviár új séfje, motorozunk Erdélyben, jachtozunk az Adrián és egyéb hedonista kalandokban is részt veszünk, de nem soroljuk fel mindet. Ezen kívül elbeszélgetünk a bájos izraeli ékszertervezővel, Tal Adarral, találkozunk Zwack Sándorral, bejárjuk a Sauska tokaji főhadiszállását, és elbeszélgetünk napjaink egyik legnevesebb európai portréfotósával, Rob Hornstrával. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat és a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!