Az ezredforduló éveiben több százan haltak meg az Andokon átvezető „halálúton”, mostanra viszont a kolibrik, tukánok, papagájok paradicsoma lett. Meg a bringásoké.
Bolívia évekkel ezelőtt úgy döntött, hogy alternatív útvonalat nyit a történelmi „halálút” helyett, amely alapvetően egy, az Andok hegyein átvezető földút volt, zord sziklákkal és sok-sok hajtűkanyarral. Mostanra a vadon élő állatok újból megjelentek a területen, állítja egy környezetvédelmi csoport.
A Bolívia fővárosát, La Paz-t az ország Amazonas-menti esőerdejével összekötő főútvonalat egykor gyakran járták teherautók, de a számtalan baleset miatt megkapta a „Halálút” nevet: 1999 és 2003 között több száz bolíviai halt meg, miközben próbált rajta közlekedni.
2007-ben Bolívia megnyitott egy alternatív útvonalat, így az eredeti út jobbára a kerékpárosok hobbiterepe lett. Ez nemcsak életeket mentett meg, hanem a természetnek is segített a Wildlife Conservation Society (WCS) tanulmánya szerint.
„Amikor még működött az út, az állatvilágot a járművek által okozott szennyezés, a zaj és a por is befolyásolta” – mondta a tanulmányban részt vevő egyik biológus, Maria Viscarra.
A WCS 35 kamerát állított fel az út mentén, aminek segítségével 16 emlős- és 94 vadon élő madárfajt talált.
„Ma már nem járnak ezen az úton nehéz teherautók. A biológiai sokféleség visszatért a területre, és kolibrikkel, tukánokkal, papagájokkal találkozhatunk — tette hozzá Guido Ayala, a WCS biológusa. – Olyan jó, hogy van egy hely La Paztól 50 percnyire, ahová el lehet jönni megcsodálni a gyönyörű természetet.”
Bár az utat már nem sok autós használja, az útvonalat még mindig keresztek szegélyezik, emléket állítva az út mentén meghalt embereknek.
(Forrás: Reuters, fotó: GettyImages)
bringa | Bolívia | halálút | los yungas | bicikli
A kiberbiztonság téged is érint! Mit is jelent valójában?
Így élheted meg az ünnepi hangolódást egy csodás kastély birtokán itt, a szomszédunkban
Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.
Megnézem, mert érdekel!