Hogyan került egy brit falu a brazil esőerdő közepébe?

A brazil esőerdők mélyén a 19. század közepén elhatározták, hogy öszvér helyett vonattal viszik majd a kávét kikötőkbe, ahonnan útnak indulhat Európába. A vasúthoz viszont a britek értettek, akik a fellendülésnek köszönhetően egyre többen érkeztek az eldugott dél-amerikai faluba, idővel önálló kolóniát alkotva.

Két évszázaddal ezelőtt egy viktoriánus gyöngyszem született a brazil Atlanti-parti esőerdő gazdag kávé- és vízi vidékének közepén. Az európai Alpokban edződött brit vasútépítő mérnökök vadonatúj technológiájukkal és nehézgépeikkel felszerelkezve érkeztek meg annak idején Paranapiacabába, ahol létrehozták ezt a csodát egy tökéletesen váratlan dél-amerikai helyszínen, az esőerdő közepén.

A kisváros mára elvesztette a jelentőségét, de őrzi még üzletemberek, építészek és mérnökök generációinak történeteit, és még most is népszerű úti cél a turisták és a történelmi különlegességek rajongóinak számára.

Érthetően, mert ott, egy igazán félreeső helyen találkozik az esőerdő, a viktoriánus építészet és egy darabka techniatörténet.

A történet a 19. század közepén indult, amikor a kávé Brazília legfontosabb exportcikkévé vált, és igyekeztek minél többet Európába juttatni belőle São Paulo államból. Akkoriban még öszvéreket használtak erre a célra, ezért – a lassú és drága jószágok kiváltására – fogtak bele a vasútépítésbe – derült ki a BBC videójából. A műfaj legjobbjai a brit mérnökök voltak, kézenfekvő volt tehát őket felkérni az építkezésre.

A feladattal a londoni James Brunlees mérnöki irodát bízták meg, akik a fiatal Daniel Fox mérnököt küldték Brazíliába, akinek mindenekelőtt az optimális útvonalat kellett feltárnia, keresztül a Serra do Mar hegyláncon.

Kapóra jött az őslakosok által már használt nyomvonal, a Tupinambás, és a régió vízbősége is, amire nagy szüksége volt a korabeli vonatoknak. De még így is ki kellett fejleszteni egy új technológiát, amivel a vonatok képessé váltak felmenni a meredek hegyekbe.

Így született meg a funikuláris  ötlete, amihez Fox rögzített gőzgépeket alkalmazott a lejtő mentén.

Az emelkedőre felkaptató vonatokat acélkábelek is segítették. Az összes gépet Európában gyártották, szétszerelve szállították a helyszínre, ahol újra összerakták azokat.

A vasút olyannyira sikeresnek bizonyult, hogy nemsokára meg kellett duplázni a vonalakat. Ehhez még több mérnökre és szakemberre volt szükség, így építészek is érkeztek, akik terveztek a számukra egy önálló városrészt.

Hála a szaktudásnak a falu pár dologban megelőzte a korát: a vasút mellett villanyvilágítás is volt, korábban, mint São Paulóban, és minden házat akkorára építettek, ahány fős család érkezett ide, illetve figyelembe vették a leendő lakó státuszát is – a falu legmagasabb pontján a főmérnök háza állt, aki így szó szerint szemmel tarthatta a falu történéseit.

Nem lehet nem észrevenni a kissé kiszámítható módon Big Bennek becézett óratornyot, ami még ma is Paranapiacaba szimbóluma.

Száz évnyi virágzás után kiépült az országút-hálózat is, elhozva a vasút lassú hanyatlását. A település ma leginkább turistalátványosságnak számít, ahol a múlt legendái esténként párás ködbe burkolóznak, és hol a Fox utca és a Mérnök utca nevei őrzik a szebb napok emlékét.

(Forrás: BBC, fotók: GettyImages)

kávé | paranapiacaba | őserdő | Anglia | vasút | brazília

FOLYTASD EZZEL

Otthonos minimalizmus, avagy egy stílusos családi ház Szombathelyen

5 lélegzetelállító túraútvonal Európában, amin egyszer az életben végig kell menni

Rendeld meg a Roadster magazin 19. számát!

Hawaiitól Tanzániáig, az egyik legjobb magyar sommeliertől a belga csúcsdizájnerig, az új Rolls-Royce-tól Horvátország titkos gyöngyszemeiig, a Roadster magazin új lapszáma ismét a világ izgalmas, kreatív és hedonistán lüktető ŕétegeibe viszi el olvasóit. Elmegyünk a bécsi három Michelin-csillagos Amadorba, ahol találkozunk Bencze Ádám sommeiler-vel, beszélgetünk Havancsák Terézzel, aki a közelmúltban kezdett el dolgozni az amerikai outerwear brand AETHERnél, Portugáliában kipróbáljuk, milyen a tengerparton száguldozni az új Ferrarival – egész kellemes –, a kortárs irodalom kedvelőinek pedig egy olyan Roadsternek írt Parti Nagy Lajos írással jelentkezünk, ami szerintünk a legjobbjai közé tartozik. Az aktuális számban lesz egy 20 oldalas mellékletünk is, amelynek főszereplője a még mindig rengeteg újdonságot rejtő Horvátország. Ezen kívül is sok színes történetünk van még, úgyhogy ezúttal is érdemes elmerülni a Roadster gazdag és kalandokkal teli világában!

Megnézem, mert érdekel!
“Útra keltünk és összegyűjtöttük a legkiemelkedőbb hazai szállásokat és vendéglátóhelyeket számotokra. Ezek a helyek garantáltan felejthetetlen élményeket kínálnak, legyen szó romantikus pihenésről a Balaton partján vagy egy kulináris felfedezőútról Budapesten.”
Izing Róbert Izing Róbert, főszerkesztő

Legfrissebb ajánlataink

Irány a Roadster Select
teljes adatbázisa
A nyár titkos karmesterei nélkül nincs biztonságos repülés
Hirdetés
Iratkozz fel a hírlevelünkre!
Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom