Alapításának százötvenedik évfordulóját ünnepli jövőre a főváros. Szép, kerek szám, ennél szebb talán csak egy színpompás, energikus, a 21. századi budapesti mindennapokat meseszerűen megörökítő grafika lehet, amit az ország egyik legkiválóbb illusztátora készített a Roadsterrel együttműködésében. És ami még ennél is jobb, hogy a Buzás Aliz által megálmodott limitált kiadású plakát már meg is vásárolható.
Itt van a város, vagyunk lakói
Budapest sok mindenkinek sok mindent jelent, ami teljesen normális egy olyan sokrétű, gazdag múlttal rendelkező település esetében, mint ez. Ha elfogadjuk Herb Caen definícióját, miszerint egy város űrtartalmát nem a hosszúsága és a szélessége adja meg, hanem a víziói tágassága és az álmai magassága,
akkor Budapest olyan metropolisz, ami csak a legkülönlegesebb városokhoz mérhető.
Buda és Pest 1873-as egyesítésével egy olyan hely született, amely több, mint az összetevői összessége; az urbánus matematika szerint egy meg egy ilyen esetekben hárommal egyenlő.
Százötven év alatt több száz milliónyi sors pergett le ezen a közel 525 négyzetkilométeren, és mivel Budapest története a következő évtizedekben, évszázadokban is folytatódni fog, úgy döntöttünk, hogy az évforduló emlékére készülő grafikán nem a város emblematikus épületeit, hanem a lakóit örökítjük meg. Magunkat.
Némi ötletelés következett Buzás Aliz és főszerkesztőnk, Izing Róbert között, és olyan helyek kerültek szóba, amelyek emblematikusan budapestiek: metróaluljáró, a vásárcsarnok, a belvárosi kávézók és bárok. Parkok és terek. Fürdők és gangok.
Aztán végül egy olyan pontban állapodtak meg, ahonnan látszódik a Duna – mert Duna nélkül nincs Budapest –, és ahol a város rendszerint a jobbik arcát mutatja meg.
Körvonalazódott egy margitszigeti jelenet, főszerepben a margitszigeti átmeneti emberek tipikus alakjaival: a futóval, a bringással, a sétálókkal. Vannak itt egymást kergető kutyák, tollasozó gyerekek, piknikező társaság (nicsak, véletlenül éppen egy Roadster magazint is vittek magukkal!), szerelmes és flörtölő párok, és van egy mogorva bácsi, hogy legyen, aki a legváratlanabb pillanatban beszól az embernek. Még többen is vannak ezen a tablón, mindenki fedezze fel őket magának, és költsön melléjük történeteket! Ezt csináljuk mi, budapestiek.
Az alkotó
Buzás Aliz nem a szavak embere, hanem a vonalaké. Nem azt akarjuk mondani, hogy ne lehetne vele nagyon jókat beszélgetni, ráadásul nagyon kedves és rengeteget mosolyog, de interjút adni nem feltétlenül szeret.
Aliz szerencsés ember, hiszen már kisgyerekként tudta, hogy könyveket szeretne illusztrálni.
Erről bizonyítéka is van, tizenkét éves korában ugyanis egy cirádás fémdobozba összetette a kedvenc tárgyait – a kincseit, ahogy ő fogalmazott –, és időkapszulaként elrejtette. Amikor 2022 nyarán megtalálta, és végignézte a tárgyakat, felkavaró élményben volt része. Az önmagának címzett levélben szerepelt egy sor, miszerint: „könyveket szeretnék illusztrálni, vagy valami hasonló dolgot csinálni". A tizenkét éves Aliz a biztonság kedvéért betett egy grafitceruzát is a dobozba.
Egészen ritka, hogy valaki évtizedeken át kitartson valami mellett, amit gyerekkorában érzett, úgyhogy a harmincas évei legelején járó grafikus ebből a szempontból is kivételes egyéniségnek számít.
„Nagyon szerettem a könyvespolc előtt ülni és nézegetni, és emlékszem, volt, hogy mesekönyvekből elkezdtem rajzokat kimásolni. Egy szem VHS-kazettánk volt, és amikor néztem, néha kimerevítettem a képet, hogy lerajzoljam, amit látok. Ez egy idő után automatikusan újra elindult, szóval vissza kellett tekernem, és ugyanott leállítanom, hogy folytathassam a rajzolást.”
Általános iskolában rajzszakkörre jelentkezett, majd felvették a MOME-ra. Ma már nemcsak könyveket illusztrál, hanem tulajdonképpen bármit: kávépörkölő arculatától kedve magazinillusztrációkon, sokszínű megrendelői projekteken át a felvilágosító könyvekig. Dolgozott a Tiszával, a Medve sajttal, kapott megbízást a Facebooktól és a The Washington Post-tól.
Rajzol jótékonysági céllal és kedvtelésből, és annak ellenére, hogy ez nem kifejezetten csajos vonás, rajong a régi járművekért: a Köszöntjük kedves utasainkat című, Kóbor Ádámmal közösen kiadott könyve egy grafikus szerelmeslevele a BKV őskorához.
„Ezek a buszok, villamosok, autók tárgyként is gyönyörűek, és nem is értem, ki az, aki nem látja bennük a szépséget – mondja. – Nekem szinte minden régi dolog tetszik, és csodálatosnak látom őket. Egy régi autószerelő-műhely is tud varázslatos lenni. Tenerifén sétáltunk, amikor megláttam egy gyönyörű autószerelő-műhelyt – még meztelen nős naptárak is voltak a falán –, és az egésznek olyan magával ragadó atmoszférája volt, hogy percekig álltam előtte. A régi fodrászműhelyek nekem ugyanezt hozzák, rajongok minden helyért, aminek lelke van.”
A 47-es villamos útját megéneklő sorozata is nagy visszhangot váltott ki, de Aliz nem szeretne „a villamosos lány” lenni, mert nem szereti a skatulyákat.
A plakát
A Buzás Aliz és a Roadster kollaborációjának fizikai megvalósításáért egy harmadik fél, az Artbridge felel, ők nyomtatják ki az ötven darabból álló, limitált szériás posztert. A nyomatok giclée nyomtatással készülnek, amely a művészi nyomtatás digitális módszere, ez a nyomatok tintasugaras nyomtatási technikát használó, legkorszerűbb, múzeumi minőségben való nyomtatását jelenti. A giclée nyomatok nagy felbontásban, pigment bázisú, fényellenálló tintával, savmentes papírokra készülnek. A papírok rendelkeznek egy festékmegkötő réteggel, ami biztosítja, hogy a festékkel nyomtatott kép egy életre szóljon. Művészeti nyomtatóik a Canon Image ProGraf Pro sorozatának tagjai. A nyomatokat igény szerint készítik, megrendelés alapján, nem előregyártott sorozatban. Limitált giclée nyomatainkat a művész digitalizált aláírása és a sorozatszám is hitelesíti.
„Amikor elkezdtük az Artbridge-et, az volt a célunk, hogy elérhetővé tegyük a művészetet a vásárlóknak – mondja Zborai Eszter társalapító. – Azt tűztük ki célnak, hogy kapcsolatot teremtsünk a művész és vásárlója közt úgy, hogy az alkotásokkal együtt a művészek történetét, a művészi munka hátterében meghúzódó inspirációt is bemutatjuk az oldalunkon. Célunk, hogy demokratizáljuk a művészvilágot; a galériák zárt, bennfentes világa mellett létrehozzunk egy platformot, ami sokak számára elérhetővé teszi alkotó művészek munkáit.”
A Budapest 150. évfordulóját ünneplő csodás grafikát – melyen az élesszeműek egy Roadster magazint is kiszúrhatnak! – csak és kizárólag az Artbridge webshopjában, ide kattintva lehet megvásárolni.
mindennapok | rajz | Buzás Aliz | plakát | születésnap
Ezzel a tíz fantasztikus dizájntárggyal a legmenőbb hellyé teheted az otthonod
10+1 ikonikus és gyönyörű lámpa, ami garantáltan feldobja az otthonod
Beköszöntött a tél, és vele együtt megérkezett a Roadster magazin legfrissebb, 14. száma. Mit találunk benne? Kajakkal bejárjuk Grönland izgalmas és lenyűgöző helyeit, találkozunk a világ egyik leghíresebb párterapeutájával, Esther Perellel, és a Netflix által világhírűvé vált dél-koreai séffel, Jeong Kwannal, motorral részt veszünk a Balkan Rallyn, és beszélgetünk Kelecsényi Milán férfiruha-készítővel is. A Dél-afrikai Köztársaságban teszteljük, milyen az új AUDI Q8, és elbeszélgetünk a zoknik Rolls Royce-át gyártó Iszató Nisigucsival is. Elmegyünk egészen Kenyáig, hogy elefántokat nézzünk, az Őrségben kipróbáljuk, milyen a régió legújabb kabinháza, a Kástu, bemutatjuk a Déryné Kenyeret, a város új pékségét, teszteltjük az új elektromos KIÁt, ezen kívül pedig találkozunk még Berki Blanka topmodellel, Áron Eszter divattervezővel és sokan másokkal. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!