Hogyan fejleszthető átfogó stratégiai szemlélettel a hazai dizájn, miben lépett előre a 360 Design Budapest, és milyen lépések segítik az iparág fejlődését? Ezekről beszélgettünk a 360 Design Budapest kiállítás után Jakab Zsófiával, a rendezvényt szervező Magyar Divat & Design Ügynökség vezérigazgatójával.
Közös küldetés
Izgalmas heteken van túl a hazai dizájn szcéna, miután az idei ősz is bővelkedett a díjátadókban és szakmai rendezvényekben. A sűrű felhozatalból is kiemelkedett a Budapest Design Week (BDW), illetve annak egyik zászlóshajó eseménye, a 360 Design Budapest. Mindkettőt a Magyar Divat & Design Ügynökség (MDDÜ) szervezte és bár közös a két esemény küldetése, mindkettő kicsit máshogy valósítja meg azt.
Míg a BDW alapvető célja, hogy a dizájnt mindenki számára érdekessé, befogadhatóvá és elérhetővé tegye, addig a 360 Design Budapest – amelyet az MDDÜ indított útjára öt évvel ezelőtt – már egy erőteljesebb szakmai érdeklődést feltételez, noha nem kizárólag a szakmának szól. Most az utóbbit mutatjuk be és nézzük meg a hátterét, elvégre az ötödik alkalom igen mozgalmas, és önmagában is különleges volt.
Milánótól Budapestig
Az idei rendezvény izgalmasságát a számok is alátámasztják: több mint háromszáz terméket állítottak ki a 360 Design Budapesten – többet, mint eddig bármikor –, mintegy száz alkotótól. A fő különbséget mégsem a számok fejezik ki, hanem ahogy Jakab Zsófia fogalmaz:
„Eddig a formatervezők reprezentálására törekedtünk, idén viszont szélesebb volt a bemutatott tárgyak repertoárja: a tervezők mellett friss diplomások, gyártók, valamint iparművészeti és képzőművészeti alkotások is a tárlat részét képezték.”
Ennek előzményeként a tavaszi Milan Design Week-en sem csak formatervezett tárgyakkal jelent meg az Ügynökség, hanem galériákkal együttműködve magyar festők műveivel is gazdagították a Budapest Select megjelenést. Így átfogóbb történetmeséléssel tudták bemutatni a magyar tárgykultúra és a képzőművészeti alkotások összhangját, vagyis azt, hogy mennyire sokszínű a hazai kreatívipar. Mivel ez a koncepció remekül működött a milánói design héten, ezért a szeptemberi milánói divathéten is már úgy alakították ki a divatmárkák prezentációit, hogy a divat mellett a magyar képző- és iparművészet is jelen legyen.
Az MDDÜ-nek stratégiai célkitűzése, hogy Magyarország a régió kreatívipari központja legyen, így tudatosan törekszik a nemzetközi kapcsolatai fejlesztésére. Ennek következtében az októberi Budapest Design Week alatt megrendezett, hazai és régiós dizájnt bemutató 360 Design Budapest kiállításon hat ország – holland, lengyel, cseh, osztrák, szlovák és szlovén –alkotóinak tárgyai is megjelentek. A külföldi dizájnerek mellett pedig nemzetközi sajtóutat is szerveztek az esemény köré, hogy a meghívott újságírók a formatervezés 360 fokos megismerésén túl Budapest páratlan és egyedi kulturális örökségébe is betekintést nyerhessenek. Tették ezt az országimázs formáláson túl abból a célból is, hogy a dizájn iránt érdeklődő turisták számára felhelyezzék Budapestet a kreatív desztinációk térképére.
Ikonikus helyszín, rekord látogatottság
A több hazai és nemzetközi elismeréssel jutalmazott budapesti dizájnkiállítás idén nap mint nap többszáz érdeklődőt vonzott a helyszínre. A Nyugati Pályaudvar egykori várótermében kialakított látványos installációs megoldás, valamint az egyedi ipar- és képzőművészeti alkotásokból álló tárlatot minden eddiginél többen, közel ötezren tekintették meg.
„A Nyugati-pályaudvar tökéletes választásnak bizonyult: bárki által hozzáférhető helyszínen volt, a tetőszerkezetét frissen újították fel, ebben a miliőben pedig különösen izgalmas volt a magyar dizájntermékeket megnézni” – mondta Jakab Zsófia.
Az impozáns történelmi környezet és a benne felállított indusztriális állványzat, valamint a kortárs dizájntárgyak melletti Iparművészeti Múzeum gyűjteményéből származó darabok érdekesen kapcsolták össze a kreatívipari múltat és jövőt.
Meet the designer and manufacturer
Miután egy évről évre fejlődő rendezvényről beszélünk, idén is voltak újdonságok. A tervezőket a gyártókkal és nem utolsósorban a közönséggel is összehozó Meet the designer and manufacturer programra több mint kétszázan látogattak el. Ez egyrészt azért fontos, mert így az Ügynökség ösztönözni tudja az új gyártó-tervezői együttműködéseket, másrészt pedig az érdeklődők jobban megismerhették a márkák történetét és arcait.
Az évek alatt emellett még átfogóbbá váltak a különböző művészeti és szakmai területeket képviselő „szakértői tárlatvezetések” is. Így olyan híres és elismert művészek élettörténetein és meglátásain keresztül kaphattak a látogatók betekintést a dizájn világába, mint például Szamosi Zsófia Jászai Mari-díjas színművész, Tombor Zoltán nemzetközileg elismert fotográfus vagy éppen Vitáris Iván, az Ivan & The Parazol zenekar frontembere.
Fiataloktól az érett tervezőkig
A tervezők közt sok fiatal is volt, akik idén nyáron prezentálták a diplomamunkájukat a MOME-n. Egy ilyen kiállítás mérföldkő lehet egy fiatal dizájner életútjában, hiszen fontos kollaborációk indulhatnak el akár egy-egy beszélgetéssel is. Emellett fontos kiemelni, hogy idén gyártói kitelepülések is voltak, hogy a szakmai szereplők minél szélesebb körben jelenjenek meg a helyszínen.
„Kiállítónk volt az EDIDA Hungary-n két díjat is elnyert Zala Zsófia, aki hagymahéjból, tűlevélből, narancshéjból és kávézaccból is készített már tárgyakat. Sőt, az idén két Red Dot díjat nyert Horváth Máté, a Forms Design alapítója is kiállított, akinek egyik díjnyertes alkotását, a SHAPE bababútor családot a 360 Design Budapesten láthatta először a közönség” – emelte ki Jakab Zsófia. Ez nemcsak azt támasztja alá, hogy a magyar formatervezők kreativitása világszínvonalú, hanem jól mutatja a design LAB inkubációs program sikerességét, ugyanis a díjazott bababútor család az MDDÜ korábbi inkubációs programjában kapott fejlesztési támogatást.
Holisztikus szemlélet
A fenti eredmények az MDDÜ stratégiáját igazolják. A design LAB inkubációs programban megszületett termékeket később a 360 Design Budapesten tudják bemutatni a designmárkák a hazai közönségnek és a szakmának. Ezt követően pedig a formatervezett bútorok, lakberendezési kiegészítők, designtárgyak egy-egy, az Ügynökség által koordinált külföldi szakkiállításra is kikerülhetnek, vagy további fejlesztések, kiegészítő projektek részei lehetnek. Az Ügynökség ezzel a rendszerszemlélettel támogatja a hazai tervezők és gyártók munkáját, valamint az iparág fejlődését, méghozzá a hazai piacon is túlmutatóan, már a globális piacot is szem előtt tartva.
Ehhez abszolút adott minden, a gyártói bázis erős, a magyar dizájnerek pedig izgalmas színfoltot jelentenek a nemzetközi piacokon. „Jó visszajelzéseket kaptunk akár a párizsi, akár a milánói designszakvásárokon való részvételeket követően”, folytatja. És a siker sem marad el.
„Az Error N’ More például olyan együttműködésekről kezdett tárgyalni Párizsban a Maison & Objet-t követően, amelyekkel később Michelin-csillagos éttermekbe szállíthatott kerámiákat – emel ki egy példát Jakab Zsófia. – Az egyedi tükröket készítő Szenteczki Boldizsár és a Párizsi Opera között is az MDDÜ kollektív, francia megjelenését követően indult el az egyeztetés.”
Mindez egy hosszas folyamat, de egy jó irány, és szükséges is. Jakab Zsófia a hosszútávú és tudatos építkezés mellett sokat vár az építészet és dizájn kapcsolatának erősödésétől is.
Ezen a téren ugyanis hatalmas lépés, hogy 2025-től kötelező lesz minden állami beruházásnak a három ezrelékét magyar formatervezők, iparművészek, képzőművészek alkotásaira fordítani azzal a kitétellel, hogy azok az épületek elválaszthatatlan részei legyenek.
„Ez azt jelentheti, hogy mondjuk egy iskolai beruházásnál a kivitelezők hazai burkolatokat, térelemeket kell, hogy használjanak, kiváltva ezzel a külföldi olcsó megoldásokat. Erre tudatosan kell készülnünk – nekünk, és a dizájnereknek is –, mert ez egy óriási lehetőség az iparág fejlődéséhez.”
(Fotók: HFDA / The Sparkle Content)
design | Budapest Design Week | dizájn | hfda | 360 Design Budapest
A kiberbiztonság téged is érint! Mit is jelent valójában?
Így élheted meg az ünnepi hangolódást egy csodás kastély birtokán itt, a szomszédunkban
Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.
Megnézem, mert érdekel!