A BudaPrés cider családi vállalkozás, sok szívvel, kisérletezéssel, buborékkal és még több almával. Elmondhatjuk, hogy kisüzemi sörökben és borokban, habzókban is igencsak széles már a hazai kínálat, de a cidereknél ez közel sincs így. Ráadásul szépen félre vagyunk informálva arról, hogy mi is ez az ital. Megkóstoltuk a BudaPrés négy első italát, és örömmel konstatáltuk, hogy meg is találtuk a jövő nyári hűsítőnket. Persze csak ésszel, mert hiába itatja magát, hiába tűnik decensnek... sunyin édesget magához!
Valamikor a 2007–2008 környékén jártunk, amikor a szórakozóhelyeken, egyetemi bulikon elkezdték promotálni a háromdecis sárga és nagyon édes alkoholos frissítőket. Nem volt sem rum-, sem vodkaalap, de szén-dioxid és gejl, almás-körtés aroma igen. A pultosok vállvonva azt mondták, valami almás "cíder", olyan erős, mint a sör, de ízre hasonlít a gyerekpezsgőre. Nem volt túl csábító az ajánlat, de végül itthon is megtalálták a célközönségüket, egyre több ízzel szálltak be a versenybe: erdei gyümölcs, cseresznye, mézes verziók..., tehát legalább névről megismertük az italt. Aki viszont járt már az Egyesült Királyságban vagy Franciaországban, és kóstolta az ő verziójukat, bizonyára rácsodálkozott. Különösen a francia változatra, ami jellegéből fakadóan sokkal közelebb áll a legfinomabb pezsgőkhöz, mint egy cukros üdítőhöz.
Haberl Dániel szoros viszonyt ápol a borral, tanulmányait is ilyen témában folytatta, konkrétan bormarketinggel szeretett volna foglalkozni. Elvégezte a WSET felsőfokú kurzusát, és rengeteg vezetett kóstoláson vett részt. Először az osztrákokhoz ment tanulni, végül pedig Angliában kötött ki, ahol marketinget tanult. További borászati ismeretekért pedig Etyekre, a Haraszthy Pincészethez, illetve az egri St. Andreához csatlakozott.
Mindkettő meghatározó tanulóműhely lett. Akkor szökkent szárba a szerelem az Etyeki-dombsággal. 2019-ben pedig ott tartunk, hogy édesapjával karöltve immár saját földjük is van Etyeken, amiből hamarosan családi borászat növi ki magát – de a területen bizony a tőkéket felváltották az almafák . Fák, melyek Angliából érkeztek, fák, melyek hamarosan a BudaPrés cider italának nyersanyagát adják.
Tehát Dániel és édesapja, Péter, a nagy boros debüt előtt úgy döntöttek, igenis van potenciál a ciderben, és szeretnék megmutatni itthon is, hogy ez egy elegáns, finom és elgondolkodtató ital, melynek készítése legalább olyan izgalmas, mint a szőlőboré, netán a pezsgőé. Fogyasztása pedig gurméélmény, pláne az első kortyoknál, a különböző változatok ízlelésénél.
A BudaPrés ideiglenes üzeme jelenleg Szigetcsépen van, a Soós István Borászati és Élelmiszeripari Szakgimnázium tangazdaságánál. Ott történik a csoda, ott változnak a kézzel válogatott magyar almák ciderré. A folyamat valahogy így néz ki: egyenként leválogatják az almákat, átmossák, majd darálják őket. Ezután következik a héjon áztatás (fontos az időtartam, minél tovább áznak, annál intenzívebb az íz), majd a préselés, amiből megszületik maga az almalé. Ezt kell beoltani élesztővel, ez erjed szárazra, borszerű italt produkálva. Tartályba, hordóba kerül, és végül jön a palackozás, ahol szintén történnek még izgalmak, hiszen akár a pezsgőkészítésnél, lehetnek olyan tételek ciderből is, melyek a "méthode traditionelle" elvén készülnek: palackban is erjednek.
Jelenleg négy, kereskedelmi forgalmomban lévő BudaPrés cidert kóstolhattunk, természetesen szépen felépíte a sort, az alaptól indulva a legkomplexebb tételig. Szembetűnő a gyönyörű grafika (Laki Eszter munkája) és a címkézés igényessége: vannak domború részei, fényes és matt is találkozik rajta. Hiába a 0,33-as söröspalack-jelleg, az arculat inkább boros, ez a kettősség teszi játékossá a külcsínt.
A Kedvesem! alapciderrel kezdjük, ami a négyes legédesebb (ízvilágban, de technikailag még mindig száraz ciderről beszélünk), leggyümölcsösebb és ezzel természetesen a legkönnyebben fogyasztható darabja. Az az ital, amit egy családi grillezésen szívesen nyomunk a kezébe a borszerető nagyinak és a sörös egyetemista fiúnak is. Frissít és mosolyog, könnyed, tehát elég találó a Kedvesem! név is, ami a trójai mondakörhöz is kapcsolódik, de ezt a poént nem lőnénk le, a "kedvesem, alma, Trója" keresőszavak jó kindulási pontok lehetnek. Ez az első megalkotott tétel, büszkék rá, hogy az alap is ennyire minőségi és szerethető.
A pasztell mentás címkével érkező Tisztás a család kedvence, és nekünk is meggyőző volt. Kevesebb a cukor, ezáltal az alma érvényesül jobban, szinte robban, ahogy a buborékokkal találkozik. Romantikus elgondolás szerint épp olyan, mint amikor az árnyas erdőből kilépve egy tisztáson először melenget fel a napsütés. Szerintünk pedig jólesik legurítani.
Harmadik kóstolt tétel, a Birs? azonnal elárulja, hogy birsalmás ízesítésről van szó, vagyis esetükben ugye birsalma kerül az alaphoz. Igaz, eleve megosztó az ízvilág a fanyarság miatt, de nem kifejezett birsrajongóként is üdítő lehet az aromája. Nekünk a mesekönyves harsogó kifejezés jutott eszünkbe róla. Lehet, hogy egy estét végiginni vele sok lenne, de mindenképp megér egy próbát.
Ahogy a Felhős is. Itt is árulkodó a megnevezés: szűretlen cider, amiben benne hagyták a finomseprőt (ez palack alján összegyűlt üledék – elhalt élesztők – a másodlagos erjedésből, amivel természetes módon fejlődik buborék a palackban). Az angolok a szűretlen italokat cloudynak hívják, ez a kifejezés sokszor szerepel almaleveken is. Magyarul felhős... BudaPrés ciderben pedig merész és csontszáraz. Kicsit gondolkodósabb, a sorozat legkomolyabb tétele, de még mindig nem közelít a 0,7 l-es palackokban pihenő prémium vonalhoz. Az lesz a következő nagy dobás.
Addig pedig ideje lesz megismerkedni a márkával és italaikkal.
Ez is érdekelhet:
(Fotók: BudaPrés)
cider | gurmé | budaprés | almabor | budaprés cider
Ezzel a tíz fantasztikus dizájntárggyal a legmenőbb hellyé teheted az otthonod
10+1 ikonikus és gyönyörű lámpa, ami garantáltan feldobja az otthonod
Beköszöntött a tél, és vele együtt megérkezett a Roadster magazin legfrissebb, 14. száma. Mit találunk benne? Kajakkal bejárjuk Grönland izgalmas és lenyűgöző helyeit, találkozunk a világ egyik leghíresebb párterapeutájával, Esther Perellel, és a Netflix által világhírűvé vált dél-koreai séffel, Jeong Kwannal, motorral részt veszünk a Balkan Rallyn, és beszélgetünk Kelecsényi Milán férfiruha-készítővel is. A Dél-afrikai Köztársaságban teszteljük, milyen az új AUDI Q8, és elbeszélgetünk a zoknik Rolls Royce-át gyártó Iszató Nisigucsival is. Elmegyünk egészen Kenyáig, hogy elefántokat nézzünk, az Őrségben kipróbáljuk, milyen a régió legújabb kabinháza, a Kástu, bemutatjuk a Déryné Kenyeret, a város új pékségét, teszteltjük az új elektromos KIÁt, ezen kívül pedig találkozunk még Berki Blanka topmodellel, Áron Eszter divattervezővel és sokan másokkal. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!