Minden idők egyik legkülönlegesebb Citroënje a furcsa formájú hátsó szélvédőjéről ismert Ami 6, amelyet a formatervezője a mesterművének tart, és amely egy szójátékból kapta a nevét.
Nem olyan ismert, mint a Kacsa vagy a DS, mégis az egyik legfontosabb Citroënnek számít az éppen hatvan évvel ezelőtt leleplezett Ami 6, amelynek a formája alaposan meglepte a közönséget. Az 1961. áprilisban bemutatott „nagyra nőtt kisautó” nemcsak egyedi vonalaival, hanem a kompakt méretei ellenére tágas utasterével is hódított, és a pályafutása során a kombiváltozatával együtt összesen több mint egymillió példány készült belőle.
A Traction Avant, a 2CV, azaz a Kacsa és a DS megalkotása után kapta azt a feladatot a Flaminio Bertoni által vezetett tervezőcsapat, hogy készítsék el egy új, középkategóriás modell terveit. Az ebből született Ami 6-ot a legendás formatervező a szűk környezetében mindig a mesterműveként emlegette. Nem véletlenül, hiszen most először teljesen szabadon valósíthatta meg önmagát,
úgy dolgozhatott, hogy senki nem szólt bele az új modell stílusába.
Bertoni ezért bevállalta az Ami 6 inverz hátsó szélvédőjét,
ami nem lesz vizes esőben sem, de elfér alatta egy hagyományosan nyitható, méretes csomagtartó, és a hátsó ülések térkínálata a visszafogott külső méretek, a 3,87 méteres hossza ellenére is bőséges. A szögletes fényszórók a korszakra jellemzők, a középen besüppedő motorházfedél, a pagodaszerű tető és a hajlatokkal megmunkált oldalvonalak erős karakterrel ruházták fel ezt a Citroënt.
Sokan egyenesen barokkosnak nevezték, és nem a stílusa az egyetlen, amivel az Ami 6 meglepetést okozott. Az utasterének ihletadója a legendás DS volt, ami a saját korában etalonnak számított, és az egyküllős kormánykerék, a kilincsek, a vezérlőgombok és az ülések is a Citroën stílusos limuzinjából származtak. A korabeli reklámanyagok egyenesen úgy mutatják be az autót, mint
„a tökéletes második autó a ház asszonya számára”.
Már az elnevezése is ötletes, többszörös szójáték,
hiszen benne van a modellnek a fejlesztési fázisában használt belső típusjelzése, az AM, valamint az angol miss, azaz kisasszony és az olasz amici, azaz barátok szavak, ezt feltehetőleg az olasz származású dizájner Flaminio Bertoni találta ki. A 602 köbcentis, kéthengeres, 22 lóerős motorját a Kacsától örökölte, akárcsak a híres futóművét, amelynek remek úttartását egyöntetűen dicsérte a közönség.
1964-ben jött ki a kombi változat, amelyet az abban az évben elhunyt Bertoni utódja, Robert Opron tervezett, és a praktikus modell egycsapásra megdobta az eladásokat, sőt, szinte kiszorította az ötajtós változatot a piacról. A vonalvezetése hagyományosabb, a teherbírása nagyobb, a kezelése egyszerű és kényelmes, ezért a családosoknak és iparosoknak is megfelelő volt.
A korabeli szlogenje szerint „a világ legolcsóbb kilométerenkénti komfortját” adja az Ami 6.
A hatvanas évek második felére az Ami 6 már Franciaország legnépszerűbb autójává vált,
az ötajtós változatát 1969. márciusig gyártották, és fél évvel később a kombi is elbúcsúzott, a helyét a kevésbé rendhagyó formájú Ami 8-nak adta át, amit majd a Visa váltott fel 1978-ban. A típusból készült egymillió példány több mint fele kombi, mégis alig maradt belőle mára, igazi ritkaságnak számít, egy jó állapotú, működőképes példánya ötezer eurót ér.
Francia innováció
Az Ami nevet nemrég vette elő újra a Citroën egy aprócska elektromos autóhoz, ami az eredetihez hasonlóan tele van ötletes megoldásokkal, és pár évvel ezelőtt a DS nevet is felélesztették egy önálló luxusmárkához. A francia márka történetét végig elkísérték az innovatív modellek, amelyek közül jó néhányat a nemrég elhunyt dizájner Robert Opron tervezett.
nagy sztori | flaminio bertoni | francia autó | citroen ami | citroen | citroen ami 6
Egy jó tervhez is kellhet több perspektíva
–
Sulciová Silvia interjú
Skót nyár a ködös budapesti belvárosban – Ilyen a 2023-as év whiskyje
Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.
Megnézem, mert érdekel!