Close
Egy legendás korszak jellegzetes autóit tervezte Robert Opron

Egy legendás korszak jellegzetes autóit tervezte Robert Opron

A hatvanas-hetvenes és nyolcvanas évek az autódizájnban is sajátos korszakot képviseltek, és ebben a korban alkotott az egyik legnevesebb francia autótervező, számtalan legendás típus megálmodója, aki nyolcvankilenc éves korában hunyt el.

A dizájnját tekintve a Citroën SM a hetvenes, a Renault Fuego a nyolcvanas, az Alfa Romeo SZ pedig a kilencvenes évek meghatározó autója volt, és mind a három modell tervezése Robert Opron nevéhez fűződik. Kevesen ismerik a nevét, mert abban a korban alkotott, amikor a formatervező-stúdiókban dolgozó dizájnereket nem emelték előtérbe az autógyártók, pedig a munkája nyomán a legnagyobb tervezők közé sorolhatjuk.

Robert Opron középen, immár a Renault-nál

1932-ben született a Calais és Párizs közötti Amiens-ben, de katona apja kiküldetése miatt a gyermekkora jelentős részét afrikai gyarmatokon, Algériában és Maliban töltötte. A tanulmányait azonban már a párizsi szépművészeti iskolában folytatta, ahol építészetet tanult, de a festészet és a szobrászat is érdekelte. A repülés is vonzotta, az ötvenes évek közepén már a Nord repülőgépgyárában dolgozott pilótafülkék tervezésén.

Így képzelték el a nyolcvanas évek autóját 1959-ben

1958-ban, huszonhat évesen került a Simcához, és az első jelentősebb feladata Charles de Gaulle elnöki limuzinjának megtervezése volt. A következő évben leplezte le a Simca a Fulgur névre keresztelt futurisztikus koncepciót, a Tintin képregénymagazin pályázatára készült járművel

Opron azt képzelte el, milyen lenne a jövő autója a nyolcvanas években.

Az űrhajószerű gépet radaros akadályérzékeléssel és giroszkópos stabilizátorral szerelték fel.

A Citroënnél az egyik első munkája a legendás DS ráncfelvarrása volt

A hatvanas évek elején leépítés miatt megvált tőle a Simca, majd rövid kényszerű kitérő után 1962-ben vették fel a Citroën dizájnerének. A legendás Flaminio Bertoni alatt dolgozhatott, aki olyan korszakalkotó modellek alkotója volt, mint a Traction Avant, a 2CV, a HY, a DS és az Ami 6. Két évvel később,

Bertoni halála után Opron lett a Citroën vezető dizájnere,

de még évekig a neves elődje által elkezdett projektek befejezésén dolgozott.

Az Ami 6 megosztó hátsó szélvédője helyett harmonikusabb formát rajzolt az Ami 8-nak

Kétségkívül a legnehezebb feladata a világ egyik legszebb autójának mondott Citroën DS megújítása volt.

A négy kerek fényszóróval szerelt modellt 1967-ben mutatták be, a megoldás érdekessége volt a szintszabályzós külső és a kormánykerékkel együtt elforduló belső fényszóró. Opron a tehetségét a Citroën következő újdonságán, az 1969-ben megjelent Ami 8-on mutathatta be, amely a megosztó formájú Ami 6 utódja volt, annak hátrafelé döntött hátsó szélvédője nélkül.

Sikeres családi autó lett a Citroën GS, 1986-ig több mint 2,5 milliót adtak el belőle

A hatvanas évek végén a Citroën egy kompakt modell fejlesztésébe fogott,

amelynek dizájnjára Opron és az Italdesign stúdióval Giorgetto Giugiaro is pályázott. A vezetés végül Opron munkáját fogadta el, ebből született 1970-ben a DS kisebb testvérének tartott Citroën GS, amely a következő évben az európai év autója díjat is elnyerte. A projekt érdekessége, hogy Giugiaro tervéből végül egy konkurens modell, az Alfa Romeo Alfasud született meg.

Opron egyik legjobb munkájának a Citroën SM bizonyult

Az Opron-korszak legjellegzetesebb modellje, a dizájner legnagyobb alkotása

a szintén 1970-ben bemutatott Citroën SM lett, amelyet versenyautónak szántak, végül fényűző túrakocsi lett belőle. Opron dolgozott még az M35 prototípusán, egy Wankel-motoros kupén, amelyből csak pár száz darab készült, a kedvenc és egyben utolsó Citroënje pedig a DS utódjának szánt CX lett, amelyet 1974-ben mutattak be, és a következő évben szintén az év autójának választották.

Opron kedvenc munkája a Citroën DS utódjának szánt CX volt, 1991-ig közel 1,2 milliót gyártottak belőle

Sokak szerint a CX az utolsó igazi Citroën, a csődbe jutott cég ekkor került a Peugeot birtokába,

és Opron is akkortájt hagyta el a márkát. 1975-ben a rivális Renault-nál kezdett dolgozni, első munkája az Alpine A310 áttervezése volt, de a jellegzetes stílusa egy később modellen, az 1980-ban bemutatott Fuego sportkupén mutatkozott meg igazán. Opron hétköznapibb típusokat is tervezett, mint a kevésbé stílusos Renault 9 és 11, az előbbi 1982-ben az év autója lett.

Az Alpine az Opron által jegyzett ráncfelvarrással kapta meg a V6-os motort
Kevésbé stílusos, de sikeres lett a lépcsőshátú Renault 9

Opron idején a Renault neves formatervező stúdiókkal is együtt dolgozott, például Marcello Gandini ihlette a Renault 25 és a megújult Renault 5 dizájnját, Giugiaro és az Italdesign pedig a Renault 21 és 19 formáját. Sokan úgy tartják, hogy Robert Opron egy jóval korábbi formaterve nyomán született a Matra Rancho utódjának szánt Renault Espace, amely

elindította az egyterű autók több évtizedes divatját az európai piacon.

Opron egyik legjellegzetesebb munkája a Renault Fuego volt

A legelső Espace is Opron terveinek felhasználásával készült

1985-ben távozott a Renault-tól, és a Fiatnál kapott munkát, ahol különleges prototípusok tervezésén dolgozott. Az egyik legismertebb projektje az ES 30 lett, amelynek pályázatát Giugiaróval szemben nyerte meg, mert

egyik korábbi Alfa Romeóra sem hasonlított.

A gyártásra kész változatát 1989-ben a genfi autószalonon mutatták be, ez lett az Alfa Romeo SZ és a nyitott tetős RZ, ahol a Z betű a karosszériaépítő Zagato rövidítése.

Az ES 30 néven indult projekt egyik korábbi Alfa Romeóhoz sem hasonlított
A limitált szériás Alfa Romeo SZ máig különlegesnek számít

1992-ben hatvanévesen nyugdíjazták, de 2001-ig még saját tanácsadó-irodáját vezette, ahol olyan márkákkal dolgozott együtt, mint a Ligier és a Piaggio. A pályafutása ötvenedik évfordulójára 2002-ben rendeztek kiállítást a munkáiból Párizsban, és

a huszadik század legjobb huszonöt autótervezője közé is beválasztották.

Robert Opron, egy legendás korszak egyik legjobb francia autótervezője nyolcvankilenc éves korában hunyt el.

A dizájn születése

Nemrég ünnepelte alapításának századik évfordulóját a Mazda, és ebből az alkalomból elevenítették fel, hogyan ihlette az olasz stílus a japán autók dizájnját. A formatervezők világába pillanthatsz be abban a cikkünkben is, amelyben megmutattuk, hogyan dolgozik otthonról a Bugatti dizájnfőnöke.

FOLYTASD EZZEL
Új szintre emeli a vendéglátást a Rolls-Royce szekrénykéje
Saját múzeumi részleget kapott Olaszországban a motorcsónakok Ferrarija
Rendeld meg a Roadster magazin 6. számát!
Őszi-téli lapszámunkban ismét megnövelt terjedelemben, 224 oldalon a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet. Felsorolni is nehéz, mennyi izgalmas történetet meséltünk el az új számban, de ha szeretnél többet tudni, akkor kattints ide az alábbi linkre! Megnézem, mert érdekel!
Close
HELLO, EZ ITT A
ROADSTER
Kövess minket a Facebookon!
Történetek, amiket nem fogsz elfelejteni!

Iratkozz fel a hírlevelünkre!

Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom