A Mazdát vonzó formájú autók gyártójaként ismerjük, de kevesen tudják, hogy a dizájnját az olasz stílus is inspirálta, ennek egyik mérföldkövét, egy negyven éve készült tanulmányautót most újítottak fel. A történet a hatvanas években kezdődött.
Száz évvel ezelőtt alapították a Mazdát, de a cég akkor még Toyo Cork Kogyo néven parafadugók gyártásával foglalkozott. Az első járművet, egy háromkerekű áruszállítót csak 1931-ben mutatták be, és egészen a második világháború utánig kellett várni a Mazda első személyautójára. A hatvanas években azonban rohamléptekben fejlődött a márka, és a népszerűségében nagy szerepe volt annak, hogy már akkor az olasz stílus ihlette a Mazdák dizájnját.
Az olasz kapcsolat Mijakava Hidejuki érdeme, aki felismerte, hogy
a korabeli japán autókból egy dolog hiányzott: a dizájn ereje.
A munkája során bejárta Európát, és nem hagyta ki Torinót sem, ugyanis évről évre ott rendezték meg azt az autókiállítást, ahol a legnevesebb olasz stúdiók, a Pininfarina, a Bertone, a Ghia mutatták be az újdonságaikat. 1960-ban ott ismerte meg Giorgio Giugiarót, aki akkor már a Bertone vezető tervezője volt.
A következő évben pedig Hirosimában találkozott Macuda Csunejivel, a Mazda akkori elnökével, a márkát alapító Macuda Dzsudzsíró fiával, és mindketten egyetértettek a dizájn fontosságában. Mijakava közvetített az olasz stúdiók és a japán autógyártó között, és a Mazdának éppen erre volt szüksége, hogy megkülönböztesse a készülő új modelleket a konkurenciától.
Az olasz stílus és a japán szorgalom kombinációjával hamarosan nagyszerű modellek születtek.
A Mazda és a Bertone stúdió együttműködésének első eredménye
egy nevében is családi autó, az 1963-ban bemutatott, a mai Mazda3 ősének nevezhető Familia volt. Giugiaro egy elegáns és futurisztikus szedánt is alkotott, ebből született az 1966-ban megjelent Luce, a márka első autója, amelyet Európába is exportáltak, ezért a Mazdát már a kezdetektől a dizájn iránt elkötelezett gyártóként ismerhettük meg az öreg kontinensen.
Az együttműködés az után is folytatódott, hogy Giugiaro a Ghia stúdióhoz szerződött, a Bertone következő munkája egy 1981-ben leleplezett tanulmányautó volt. Az MX–81 az első modell, amely a Mazda eXperimental rövidítéseként viselte az MX típusjelzést, a formáját Marc Dechamps, a Bertone akkori vezető dizájnere alkotta meg.
A kompakt méretű, ék alakú kupé a korabeli divat szerint, jövőbemutató megoldásokkal készült.
A Mazda történelme azóta is tele van izgalmas és látványos formájú autókkal,
és a márka jelenlegi formanyelvének kialakulásában is szerepe volt az olasz stílusnak. Amikor Maeda Ikuo vezető formatervező 2010-ben azt a feladatot kapta, hogy újítsa meg a Mazda dizájnját, akkor többek között Giugiaro korabeli munkái is ihletet adtak neki, részben azért, mert apja, Matasaburo is formatervezőként dolgozott a Bertone-együttműködés korában.
A márka századik évfordulójához közeledve a Mazda olasz képviseletének jutott eszébe, hogy elővehetnék a negyven évvel ezelőtti MX–81-est, és a prototípust meg is találták a japán gyártó raktárában. Olaszországban alaposan felújították, és újra lefotózták a milánói dóm előtt, ahol annak idején az eredeti képek készültek róla, mostantól pedig
eredeti pompájában hirdetheti a százéves Mazda és az olasz formatervezés évtizedekre visszanyúló kapcsolatát.
A történetről rövidfilmet is forgatott a Mazda:
Különleges dizájn
A Mazda az első elektromos autójával is a saját útját járja, és a márka múltját ismerve nem véletlenül kerültek parafabetétek az MX–30 igényes utasterébe. A japán gyártó 1989-ben is nagyot alkotott az MX–5 első generációjával, amely még most, a negyedik generációjával is őrzi a karakteres stílusát – ezt roadster és keménytetős változatban is kipróbáltuk.
mazda mx-30 | giorgetto giugiaro | bertone | mazda mx-81 | mazda | dizájn
Egy jó tervhez is kellhet több perspektíva
–
Sulciová Silvia interjú
Skót nyár a ködös budapesti belvárosban – Ilyen a 2023-as év whiskyje
Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.
Megnézem, mert érdekel!