A legmeg­hökkentőbb sípályát egy dán erőműre építették

Már mi is szót ejtettünk az úgynevezett CopenHillről, mikor Jesper Tjäder profi freestyle síző elképesztő mutatványokkal felavatta azt, de akkor még a publikum számára nem nyitották meg az egyedülálló sípályát. A különleges sportkomplexumot a hegyvidék helyett ugyanis egy erőmű tetején alakították ki. Maga az erőmű ráadásul szintén egy kuriózum, az elégetett szemétből energiát termel, és huszonöt százalékkal kevesebb a károsanyag-kibocsátása, mint egy átlagos hulladékégetőnek.

Nagyon sok dologért irigyelhetnénk a dánokat, de inkább csak mindig odafigyelünk rájuk, hogy milyen innovatív ötlettel, megoldással állnak elő. Például már mindenkinek elérhetővé tették azt az urban mountain-t, vagyis városi hegyet, amit az Amager-szigeten találunk, és melyet részben Bjarke Ingels zsenialitásának köszönhetünk.

Az erőmű nagyban hozzájárul a főváros energiaellátásához: harmincezer háztartásban biztosít elekromosságot, hetvenötezerben pedig a központi fűtésért felel.

Mindeközben pedig egy sportos szabadidőközpontot is futtat – ennél multifunkcionálisabb kvázi nem is lehetne.

A sípálya egybefüggő és 450 méter hosszú, van rajta fekete, piros és kék besorolású szakasz is. Négy síliftet üzemeltetnek, és freestyleozni is lehet rajta. Sőt, mászó/futóutat is kialakítottak, ami összesen 490 méter hosszú és 85 méter magasra tör.

Ezzel Európa egyik leghosszabb mesterséges mászófalát is sikerült létrehozniuk – igaz, csak 2020 tavaszán nyitják meg.

A pálya szárazon és hóval fedve is síelhető, hiszen a négy évszakos tanpályáknak megfelelő borítást kapott, amelyen remekül siklik mind a síléc, mind a snowboard. Átlagosan évi háromszázezer sportolni és kikapcsolódni vágyó vendéget várnak, és további szolgáltatásokkal bővítették a CopenHill repertoárját.

A csúcson étterem üzemel, dán specialitásokkal, széles borszortimenttel és visszafogott zenével, kilátással Dániára és Svédországra egyaránt. Lent, a pálya aljában inkább a hüttefílingre erősítettek rá, és a csapolt sör és kísérőfalatkái a főszereplők. Saját sífelszereléssel is lehet érkezni, de a Salomonra támaszkodva kölcsönzőt is üzemeltetnek.

Egy óra hosszára olyan 5500 forintnak megfelelő dán koronáért bérelhetnk lécet/boardot, míg a felnőtt pályahasználat 150 korona, ami 6600 forintnak felel meg körülbelül. Az összegért cserébe elmondhatjuk, hogy egy egyedülálló erőmű tetején síelgettünk egy szigeten, ahonnan Svédországot és Dániát is jól beláttuk, és megtanulhatunk biztonságosan síliftezni is.

Ilyen életed sípályája egy vulkánnal a háttérben

Ajánlunk öt nagyszerű síterepet Észak- és Dél-Amerikából, no meg olyan, nem szokványos területekről, mint Dél-Korea vagy Japán.

(Fotók: Getty Images, CopenHill)