Debrecenből a párizsi kifutók kulisszái mögé

Szöveg: Szilágyi Anna Magdolna

Fotók: Anda Júlia

A textíliák szerelmesei epekedve figyelik minden őszi és tavaszi szezonban a világ nagyvárosainak kifutóit. A bemutatók világa kívülről csupa csillogás és pompa, a színfalak mögött azonban kemény munka zajlik. Megannyi lelkes szakmabeli dolgozik hosszú hónapokon át azon, hogy a tervezők és márkák minden elképzelése a lehető legtökéletesebb módon valósuljon meg. Miterli Lúcia divattervező, stylist, a Dior luxusmárka volt junior casting directora, a castingcsapat tagja mesélt nekünk a show-k előkészületeiről, a folyamatosan változó trendekről és a divatot meghatározni próbáló testkép változásairól. 

Mikor tudatosodott benned, hogy mindenképpen a divattal szeretnél foglalkozni? 

Gyerekkorom óta tudom, hogy a divattal szeretnék foglalkozni, ezért már nyolcadikos koromban rajziskolába jártam, készültem a MOME textiltervező szakának a felvételijére, azonban tizenöt évesen, amikor életemben először Párizsban jártam, annyira megtetszett a város, hogy eldöntöttem, oda szeretnék költözni. Gimnázium után találtam is egy egyetemet, az Istituto Marangonit, ahova aztán felvételiztem. Ennek az intézménynek egyébként van több campusa is Milánóban és Londonban, így először az volt a tervem, hogy utazgatok majd, de annyira megszerettem Párizst és a tanáraimat, hogy maradtam, és divattervezést tanultam. 

Az egyetemi évek után hogyan építetted a karrieredet Párizsban, milyen pozíciókban próbáltad ki magad a divatvilág berkein belül? 

Az egyetem alatt gyakornoki munkát vállaltunk, leginkább különböző fotózásokon és a divatheteken, ahol általában az előkészületekben, öltöztetésben vagy a backstage-ben segédkeztünk. Mielőtt élőben lemenne egy divatbemutató, az a szokás, hogy a főpróba során nem a kiválasztott modellek sétálnak végig a kifutón, hanem diákok állnak be a helyükre, és próbálják el a pontos koreográfiát. Egy ilyen alkalom során a Sonia Rykiel márka főpróbáján magamtól elkezdtem instruálni a diákokat, hogy ki merre menjen, mikor kerül sorra, hova álljon pontosan. Ez a bemutatót szervező produkciós irodának nagyon szimpatikus volt, és megkérdezték, hogy van-e kedvem másnap eljönni élesben segíteni a koordinációt a színfalak mögött. Aztán később a szervezési feladatok mellett egyéni vállalkozóként kipróbáltam magam stylistként, valamint modellügynökként is. Jelenleg szabadúszó casting director és producer vagyok, és olyan márkákkal dolgozom együtt, mint a Tommy Hilfiger, a Hugo Boss, a Valentino vagy a Dior. 

Egy divatbemutatót megelőzően milyen lépésekből áll a castingfolyamat?

Mikor egy-egy nagy márka, mint például a Dior, megtervez egy ready-to-wear kollekciót, az elkészült darabokból és kiegészítőkből különböző szetteket, kombinációkat passzintanak össze, majd lefotózzák őket. Ezeket a lookokat viselik később a modellek a kifutón, akiket egy több főből álló castingos csapat választ ki a márka által összeállított szempontok, inspirációs táblák szerint. Sok kör egyeztetés, megbeszélés és levelezés után a modelleket általában a különböző ügynökségek küldik el az élőben megtartott castingokra; persze vannak olyan esetek is, mikor a márka kér fel egy-egy modellt, hogy mindenképpen vegyen részt a bemutatón. Az alkalmakon, amikor megjelennek a modellek, kiválasztjuk őket, majd elkezdődnek a ruhapróbák, és a különböző szettek párosításai a végleges arcokhoz több napig is eltartanak. A kisebb tervezők és show-k esetében ez általában három nap, a nagy márkák és bemutatók azonban öt-hat napot vagy akár egy hetet is igényelhetnek. 

Milyen szempontok szerint választanak modelleket a különböző márkák egy-egy show-hoz? 

Ahány márka és bemutató, annyiféle szempont. Az azonban mindenképpen fontos tényező, hogy a modellek, akiket kiválasztunk a divatbemutatóhoz, reprezentálják, képviselik az adott kollekciót. Lehet, hogy a tervezőnek vannak egyéni preferenciái a modellek megjelenését illetően, és szeret például kimondottan magas lányokat vagy érett izomzattal rendelkező fiúkat választani, de ha úgy érzi, hogy ezek az adottságok mégsem illenek a legújabb kreációihoz, akkor egyáltalán nem ilyen kritériumok szerint fog választani. Próbáljuk mindig elmagyarázni a castingok során a modelleknek és az ügynökségeknek is, hogy sajnos az, hogy az előző szezonban valaki megkapott egy munkát, majd pedig a következő évben nem választjuk ki, egyáltalán nem jelenti, hogy nem szeretünk vele dolgozni, nem elég szép, vagy nem elég tehetséges. Ez sokkal inkább arról szól, hogy abban az évben milyen kollekciók készültek, mik az elképzelések, és találunk-e neki megfelelő szettet. Éppen ezért fontos, hogy egy fiatal, kezdő, a szakmában még nem ismert modellnek sem szabad feladnia amiatt, mert egyik divathéten sem kapott meg egy bemutatót sem a szezonban. Mikor a Diornál dolgoztam, azt tapasztaltam, hogy a márka szeretett kifejezetten új, fiatal arcokat felfedezni, és egyáltalán nem a közösségi médiában is jól ismert modellekre helyezték a hangsúlyt. Ha az ember megnéz egy Dior-show-t, ott nem nagyon tűnik fel Gigi Hadid vagy Kendall Jenner. 

Sokszor dolgoztál együtt ekkora nevekkel, mint Gigi vagy Kendall? Milyen élmény volt? 

Igen, többször találkoztam például Bella Hadiddal, aki korunk egyik legsikeresebb és leghíresebb modelljének számít, de ez a backstage-ben, egy show előkészületei során egyáltalán nem látszik rajta, teljesen úgy viselkedik, mint bármelyik másik ember, aki azon dolgozik, hogy az adott bemutató a lehető legjobban sikerüljön. Sőt, igazából kimondottan pozitív tapasztalataim vannak, de ezt elmondhatom Kendall Jennerről is. Érdekes, hogy Palvin Barbival nagyon sokáig elkerültük egymást, nem volt egy közös munkánk sem a 2024-es Vogue World párizsi bemutatóig, amikor tudtam vele váltani pár szót. Végre bemutatkoztunk egymásnak, és egyszerűen annyira kedves, laza és közvetlen volt, hogy számomra csak még egyértelműbbé vált, hogyan is lett ennyire sikeres. A kisugárzása tényleg nagyon különleges, és emellett két lábon áll a földön, ami szerintem ebben a szakmában nagyon sokat számít. 

A divattal, a bemutatókkal és a ruhákkal nagyon szorosan összefügg a testkép. Mostanság sok olyan cikket olvasni, amelyekben arról van szó, hogy újra a kilencvenes évek extra vékony, szinte anorexiás vékonysága tér vissza a 2010-es évek testpozitív kampányai után. Neked mi a véleményed erről a témáról? 

Szerintem amit nagyon fontos kiemelni, és valóban sokat változott az utóbbi években pozitív irányba, hogy jelentősen több olyan márka van, amely tényleg komolyan veszi a body positivity dolgot, és nem csak a trend kedvéért vagy a népszerűségük növeléséért csinálják. Kevés olyan bemutató van, ahol nem szerepeltetnek legalább egy plus size modellt. Nagyon régóta várok egyébként arra, hogy minden divatmárka és tervező felfedezze, nem csak egyféle női és férfialkat létezik. Persze szakmai oldalról nézve ott van az a szempont is, hogy egy kollekcióból sokkal könnyebb és költséghatékonyabb egy sample size-t legyártatni. Az az igazság, hogy ha az univerzális mintaméretről van szó, sokkal egyszerűbb alakítani a ruhákon a divatbemutató előtt, mint mid- vagy plus size modellek esetében. Persze ez nem szabad, hogy korlátot szabjon a divat inkluzivitásának, de sokszor sajnos ezeket az aspektusokat is figyelembe kell venni. Azt látom, hogy vannak nyilván trendek, például a heroin chic – amit te is említettél –, amelyek próbálnak visszakerülni a köztudatba, de az emberek egyre inkább úgy vannak vele, hogy a női meg a férfitest ne legyen már egy trend. 

Lehetnek trendek és népszerű irányzatok a ruhákban, a szettekben, a színekben és a mintákban, de azt, hogy hogyan érezzük magunkat a testünkben, és hogyan viszonyulunk hozzá, nem szabad, hogy ezek a tényezők szabják meg. 

Hogyan kapcsolódsz ki? Mivel töltöd a szabadidődet? 

Körülbelül egy évvel ezelőtt elkezdtem a szabad napjaimon videókat feltölteni a YouTube-ra, amiben beszélek a divatról, castingról, a divathetekről, a párizsi életről és úgy általánosságban magamról, a munkámról és az életemről is. Szeretném, ha ezek a tartalmak egyszerre lennének útmutatók sok ember számára, hogy miképpen lehetséges ebben a szakmában karriert építeni, de közben arra is törekszem, hogy minél közvetlenebb és személyesebb legyek, tudjak adni valami olyan pluszt, ami a hasonló videókban nincs meg. Természetesen ez kihívást jelent, ám engem borzasztóan ki tud kapcsolni, amikor a videókat összerakom, szerkesztem, megvágom. A jövőben szeretném, ha több időm jutna erre. A kreativitásomat egyébként próbálom kiélni a festésben, rajzolásban is, és szeretek ékszereket meg ruhákat tervezni, valamint nemrég elkezdtem dolgozni a saját ékszermarkámon is. 

A cikk eredetileg a W by Roadster második print számában, a 2024-es Winter Issue-ban jelent meg. 

 

bella hadid | stylist | párizs | divattervezo | divat | dior

FOLYTASD EZZEL

Merész kampánnyal robban be a Reebok új kollekciója

A modern luxus nyomában a Range Roverrel

Rendeld meg a W By Roadster magazint!

Inspirál, feltölt, felszabadít – a W by Roadster magazin egy olyan univerzumba kalauzol, amiben szívesen létezünk. Magával ragadó egyéniségeket és sztorikat mutat be és kínál inspirációt a világ minden tájáról. Szofisztikált, könnyed és elegáns, akárcsak az olvasói.

Az 2024/1. szám tartalmából:
Ha nyár, akkor irány a mediterráneum: különböző alkotókon, helyeken és élményeken keresztül járjuk be a Mediterrán térség legvágyottabb helyeit. Gyönyörű enteriőröket mutatunk be a Balaton-felvidéktől Puglián át egészen Marokkóig, valamint elkalauzolunk a régió leggyönyörűbb hoteljeibe is. Izgalmas, kreatív nőkkel beszélgetünk művészetről, alkotásról és az élet művészetéről. Divatanyagunkban pedig a szabad, korlátok nélküli létezésre inspirálunk.

Megnézem, mert érdekel!
“Útra keltünk és összegyűjtöttük a legkiemelkedőbb hazai szállásokat és vendéglátóhelyeket számotokra. Ezek a helyek garantáltan felejthetetlen élményeket kínálnak, legyen szó romantikus pihenésről a Balaton partján vagy egy kulináris felfedezőútról Budapesten.”
Izing Róbert Izing Róbert, főszerkesztő

Legfrissebb ajánlataink

Irány a Roadster Select
teljes adatbázisa
Hirdetés